8 062 läst ·
40 svar
8k läst
40 svar
Ändra på hastighet på laddpump till vedeldat system
Sida 1 av 3
Hej!
Det är första sessongen vi eldar i vår vattenmantlade kamin (28kw kamin kopplad till en CTC ecozenith), jag är rätt ny på det här med värmesystem och framförallt vedeldning, men jag håller på att lära mig allt som tiden går
.
Det jag har börjat fundera över nu är laddpumpen som pumpar vattnet genom den vattenmantlade kaminen. Just nu står den på högsta hastigheten (3), det är hastigheten rörisen ställde in den på. Har börjat fundera lite på om man kan få bättre effekt ur systemet om man sänker hastigheten på pumpen och på så sätt få högre skillnad i temp mellan vattnet i kaminen och det i tanken och på så sätt få mer energi in i tanken.
Är jag på rätt spår eller ska jag lämna den på högsta läge?
Det är första sessongen vi eldar i vår vattenmantlade kamin (28kw kamin kopplad till en CTC ecozenith), jag är rätt ny på det här med värmesystem och framförallt vedeldning, men jag håller på att lära mig allt som tiden går
Det jag har börjat fundera över nu är laddpumpen som pumpar vattnet genom den vattenmantlade kaminen. Just nu står den på högsta hastigheten (3), det är hastigheten rörisen ställde in den på. Har börjat fundera lite på om man kan få bättre effekt ur systemet om man sänker hastigheten på pumpen och på så sätt få högre skillnad i temp mellan vattnet i kaminen och det i tanken och på så sätt få mer energi in i tanken.
Är jag på rätt spår eller ska jag lämna den på högsta läge?
Skulle tro att du ska lämna den på högsta läget.
Mer vatten som strömmar genom kaminen innebär att rökgaserna kommer kylas mer, mindre vatten borde innebära att rökgaserna kommer ta med sig mer energi ut i skorstenen. Detta trots att du får lägre returtemp från kaminen.
Kan du inte ladda två varv för att få mer energi in i tanken?
Mer vatten som strömmar genom kaminen innebär att rökgaserna kommer kylas mer, mindre vatten borde innebära att rökgaserna kommer ta med sig mer energi ut i skorstenen. Detta trots att du får lägre returtemp från kaminen.
Kan du inte ladda två varv för att få mer energi in i tanken?
Försöker väcka den här tråden till liv igen.
Nu har jag satt på tempgivare på ingående och utgående vatten till kaminen och kör pumpen på högsta hastighet.
Det här är datat som jag får ut:
Vid ca 250-260 graders rökgastemp så är skillnaden tempen mellan ingående och utgående ca 3-4 grader(54 in 57 ut) om man håller en hyfsat jämn nivå på eldningen. Tempen i tanken där slingan går ligger på samma nivå som ingående.
Jag vet att man ska ha den på högsta för att kunna kyla rökgaserna så mycket som möjligt men det måste ju finnas en brytpunkt då man ska sänka tempen(tex mina solfångare har ju en variabel hastighet på cirkulationspumpen beroende på hur varmt det är uppe på taket).
Det känns som om vattnet inte hinner få upp tillräcklig temp för att ge optimal effekt.
Är det någon som har ungefärlig koll på hur mycket tempen på vattnet borde öka?
Nu har jag satt på tempgivare på ingående och utgående vatten till kaminen och kör pumpen på högsta hastighet.
Det här är datat som jag får ut:
Vid ca 250-260 graders rökgastemp så är skillnaden tempen mellan ingående och utgående ca 3-4 grader(54 in 57 ut) om man håller en hyfsat jämn nivå på eldningen. Tempen i tanken där slingan går ligger på samma nivå som ingående.
Jag vet att man ska ha den på högsta för att kunna kyla rökgaserna så mycket som möjligt men det måste ju finnas en brytpunkt då man ska sänka tempen(tex mina solfångare har ju en variabel hastighet på cirkulationspumpen beroende på hur varmt det är uppe på taket).
Det känns som om vattnet inte hinner få upp tillräcklig temp för att ge optimal effekt.
Är det någon som har ungefärlig koll på hur mycket tempen på vattnet borde öka?
Noone, detta är ju intressant.noone70 skrev:Försöker väcka den här tråden till liv igen.
Nu har jag satt på tempgivare på ingående och utgående vatten till kaminen och kör pumpen på högsta hastighet.
Det här är datat som jag får ut:
Vid ca 250-260 graders rökgastemp så är skillnaden tempen mellan ingående och utgående ca 3-4 grader(54 in 57 ut) om man håller en hyfsat jämn nivå på eldningen. Tempen i tanken där slingan går ligger på samma nivå som ingående.
Jag vet att man ska ha den på högsta för att kunna kyla rökgaserna så mycket som möjligt men det måste ju finnas en brytpunkt då man ska sänka tempen(tex mina solfångare har ju en variabel hastighet på cirkulationspumpen beroende på hur varmt det är uppe på taket).
Det känns som om vattnet inte hinner få upp tillräcklig temp för att ge optimal effekt.
Är det någon som har ungefärlig koll på hur mycket tempen på vattnet borde öka?
Jag har ju haft en liknande fundering, men då på variabel hastighet på pumpen i laddpaketet. Fick inget svar på den trevaren då, men kanske nu?
Någon som vet, eller har tankar?
Pannan har en viss avgiven effekt vid ett visst flöde, ökar du flödet över det så får du inte speciellt mycket högre effekt, det som ökar är tryckfallet över pannans vattensida. Man brukar kunna räkna baklänges på dimensionerat flöde genom att ta effekten genom ett DeltaT på ~15C (de flesta pannor är tänkta att ha ett Delta-T på 10-20C). Börja med att kolla vad din kamin är tänkt att ge till vattensidan (gissningsvis runt 20kW).
min panna har en vatteneffekt på 28kw. Men vid normal eldning så är det förmodligen som du säger 20kw
Jag är helt lost på sånt här så , vad innebär det? Ska jag sänka hastigheten på pumpen tills jag får en skilland på 10-20c? Eller vad menar du?
(har druckit några öl oxå och det underlättar inte
)
Jag är helt lost på sånt här så , vad innebär det? Ska jag sänka hastigheten på pumpen tills jag får en skilland på 10-20c? Eller vad menar du?
(har druckit några öl oxå och det underlättar inte
Steg 2, Delta-T på 6-7 grader
Steg 1, Delta-T på 9-10 grader
Du verkar ju ha koll på det här så du kanske kan hjälpa mig en en sak till
På pumpen står det:
läge "tecken" (min-1).
3 1850
2 1400
1 950
Är det flödet som anges eller vad är det? Går det att använda det värdet för att räkna ut uteffekten på kaminen?
Steg 1, Delta-T på 9-10 grader
Du verkar ju ha koll på det här så du kanske kan hjälpa mig en en sak till
På pumpen står det:
läge "tecken" (min-1).
3 1850
2 1400
1 950
Är det flödet som anges eller vad är det? Går det att använda det värdet för att räkna ut uteffekten på kaminen?
Redigerat:
Låter som varvtal, men googla pumpen så finns säkert pumpkurvor där du kan utläsa flödet. Vet du flöde och dT så kan effkten beräknas.
Sen kommer inte olika inställningar av pumpen att göra något dramatisk men följande gäller:
* Lågt flöde => något sämre uteffekt och verkningsgrad, något lägre strömförbrukning i pumpen.
* Högt flöde => något bättre uteffekt och verkningsgrad, något högre strömförbrukning i pumpen.
Sen kommer inte olika inställningar av pumpen att göra något dramatisk men följande gäller:
* Lågt flöde => något sämre uteffekt och verkningsgrad, något lägre strömförbrukning i pumpen.
* Högt flöde => något bättre uteffekt och verkningsgrad, något högre strömförbrukning i pumpen.
@noone70
Det låter som liter/h för med det Delta-T du har så bör flödet ligga runt 800-900l/h (ser detta på min energimätare).
900*10*1,16 ~10kW
@Matss på vad grundar du dina slutsatser?
Pannan är konstruerad för att ge en viss effekt under ett antal förutsättningar.
* ett visst massflöde (vatten)
* en viss tillförd effekt.
* en viss rökgastemp
* gasvolym på rökgassidan (beror på bränsle ved/koks samt fuktinnehåll)
* en viss gashastighet (drag/undertryck mmvp)
Det är de värmeupptagande ytorna som bestämmer hur mycket effekt/energi som kan överföras, om du höjer flödet så gör det bara verkan under förutsättning att det ökade flödet faktiskt överför energi och inte bara resulterar i kavitation.
Det låter som liter/h för med det Delta-T du har så bör flödet ligga runt 800-900l/h (ser detta på min energimätare).
900*10*1,16 ~10kW
@Matss på vad grundar du dina slutsatser?
Pannan är konstruerad för att ge en viss effekt under ett antal förutsättningar.
* ett visst massflöde (vatten)
* en viss tillförd effekt.
* en viss rökgastemp
* gasvolym på rökgassidan (beror på bränsle ved/koks samt fuktinnehåll)
* en viss gashastighet (drag/undertryck mmvp)
Det är de värmeupptagande ytorna som bestämmer hur mycket effekt/energi som kan överföras, om du höjer flödet så gör det bara verkan under förutsättning att det ökade flödet faktiskt överför energi och inte bara resulterar i kavitation.
Redigerat:
Enkel fysik, lägre temp på värmeöverförande ytor ger bättre kylning av rökgaserna. De låga flöden som en laddpump ger kan aldrig ge kavitation i pannan, där sjunker hastigheten väldigt.lat skrev:
TS tror att han kan öka effekten genom att sänka flödet, det ökar tempen ut från pannan något. Men då sjunker också effekten något.
Sen så vet jag att kökspannor från början är konstruerade att kopplas mot några radiatorer direkt utan laddpaket, när man sedan kopplar på tank och laddpaket upplever användaren att effekten sjunker. Om man då sätter i en termostat med lägre öppningstemp blir det bättre. Det är faktiskt förvånande att det gör så stor skillnad. Jag vet en som knappt värmde sin tank när det satt 82 graders termostat i.
Sen gör inte en sänkning från läge 3 till 2 nån större skillnad, men det är åt fel håll. Börjar man sen varvtalsstyra pumpen för att få ut så hög temp som möjligt så sjunker effkten garranterat märkbart.
Så mitt råd är att köra full fart med en termostat med låg öppningstemp.
Redigerat:
Det Matss skriver stämmer som amen i kyrkan.. Precis samma sak har jag gjort i min vedpanna under tester för att öka verkningsgraden när konvektionsdelen är underdimensionerad. Vill man sedan uppnå högre sluttemp i acktanken så eldar man bara ett snabbt "andra varv". Men den totala verkningsgraden blir ändå högre. Det ser man bla på RTG under eldningscykeln.