12 164 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
Keramikpanna vs gjutjärn???
Sida 1 av 4
Vi behöver göra nåt åt vår uppvärmning. Idag är det en Diom 35cm-panna som kräver ny vedladdning var 20-30 minut med 2x500L ack som nätt och jämnt räcker till ett dygn vid nollan. Vår premiärvinter som husägare har varit snäll mot oss, men sen nån vecka tillbaka är det ett jädrans spring med två tvåtimmars eldningspass per dygn. Det funkar eftersom jag är föräldraledig men det är naturligtvis inte hållbart när det är dags för heltidsarbete igen.
Vad skiljer "lagligt" en gjutjärnspanna från en keramik? Kommer nån myndighetsperson att döma ut min installation omgående eller om några år?
Vi har inte helt klart än, men det ser ut som att vedförsörjningen kommer bli tryggad genom eget arbete för åtminstone tre år framåt (förmodligen betydligt mer än så) genom att röja på grannens mark som han inte har nåt intresse av för egen del. Vedprocessor kommer hyras för snabb omvandling till torkningsbar ved. Därmed känns alla eldrivna värmepumpar uteslutna även om arbetsinsatsen skulle bli i stort sett noll i jämförelse - och en sådan ombyggnad skulle få vänta minst tre år till.
Jag har inget emot att satsa på ett vedpaket av modernaste snitt, det vore mest rätt. Men ekonomin tillåter inte riktigt de svängarna som de olika vvs-firmorna på nätet visar att det skulle handla om. Min ide är att slänga gammelpannan på högen, men behålla ackarna och bygga ut systemet med två femhundraliters till. Grovt sett skulle en sådan utbyggnad kosta kring 30 000 med en 30kW gjutjärn (tex http://www.dinvvsbutik.se/gjutjarnspanna30kwviadrus-p-61004.html ) och 50-60 000 med motsvarande keramik. En Focus 40 ser ut att kunna kosta kring 40 000. De tio tusen och ännu hellre 20-30 000 gör skillnad så pass att vi inte kommer klara ombyggnaden som läget är nu.
De gamla Diom-ackarna tänkte jag isolera ytterligare och de nya är tanken att köpa nakna för egen inbyggnad i isolering.
Efter en kortare turné på nätet för att försöka reda ut huruvida en billigare panna skulle kunna bräda en dyrare vet jag inte svaret. Vad blir era åsikter om den här beskrivningen av mitt problem och mina önskemål?
Vad skiljer "lagligt" en gjutjärnspanna från en keramik? Kommer nån myndighetsperson att döma ut min installation omgående eller om några år?
Vi har inte helt klart än, men det ser ut som att vedförsörjningen kommer bli tryggad genom eget arbete för åtminstone tre år framåt (förmodligen betydligt mer än så) genom att röja på grannens mark som han inte har nåt intresse av för egen del. Vedprocessor kommer hyras för snabb omvandling till torkningsbar ved. Därmed känns alla eldrivna värmepumpar uteslutna även om arbetsinsatsen skulle bli i stort sett noll i jämförelse - och en sådan ombyggnad skulle få vänta minst tre år till.
Jag har inget emot att satsa på ett vedpaket av modernaste snitt, det vore mest rätt. Men ekonomin tillåter inte riktigt de svängarna som de olika vvs-firmorna på nätet visar att det skulle handla om. Min ide är att slänga gammelpannan på högen, men behålla ackarna och bygga ut systemet med två femhundraliters till. Grovt sett skulle en sådan utbyggnad kosta kring 30 000 med en 30kW gjutjärn (tex http://www.dinvvsbutik.se/gjutjarnspanna30kwviadrus-p-61004.html ) och 50-60 000 med motsvarande keramik. En Focus 40 ser ut att kunna kosta kring 40 000. De tio tusen och ännu hellre 20-30 000 gör skillnad så pass att vi inte kommer klara ombyggnaden som läget är nu.
De gamla Diom-ackarna tänkte jag isolera ytterligare och de nya är tanken att köpa nakna för egen inbyggnad i isolering.
Efter en kortare turné på nätet för att försöka reda ut huruvida en billigare panna skulle kunna bräda en dyrare vet jag inte svaret. Vad blir era åsikter om den här beskrivningen av mitt problem och mina önskemål?
Veden innehåller många brännbara ämnen som måste förgasas för att kunna brinna. Vid ca 800 grader är de flesta antändningsbara och utgör då ca 60% av värmeenergin i veden och kan inte bara negligeras. Det blir naturligtvis lättare att komma upp i, och bibehålla ,dessa 800 grader om inte veden kyls av kallare plåt eller gjutjärnssidor utan att eldstaden är klädd med isolerande och värmeutjämnande keramik el likn. En typ laddomat ser ju ,(förutom att skikta tankvattenvärmen), till att pannvattnet inte är kallare än 60-70 grader vilket hjälper något (men det är ju fortfarande 730 grader kvar) men idealet vore egentligen att veden helt ostört skulle få brinna färdigt innan avgaserna kyls( likt eldning i de gamla förugnarna). Detta sker sällan utan i de flesta pannor är även eldstaden omgärdad av vatten. Om en panna skulle "spara" 2 kbm ved/år men kosta 20000:- mer än en billigare/sämre skulle jag ha tagit den och tjänat in denna kostnad genom att sälja överskottsveden till grannen .
Såvitt jag vet så brukar alla nya regler som gäller byggande och hus och liknande bara gälla vid nybyggnation. Så om du sätter in en gjutjärnspanna idag kommer nog ingen myndighet i framtiden komma och tvinga dig att byta ut den. Det är klart att det inte finns några garantier, men tänk bara vilket jobbdet skulle vara att kontrollera varannan stuga i hela landet om de har en miljögodkänd panna? Och vilket liv det skulle bli när tusentals hushåll skulle bli tvungna att köpa nya pannor.
Däremot kanske det redan finns någon regel som säger att du måste sätta in en miljögodkänd panna, i alla fall om du bor i tätbebyggt område. Kolla uppdet innan du sätter igång att byta panna.
Vad det gäller ditt val av pannan kan jag bara berätta hur jag hade gjort om jag befann mig i din situation. Som jag ser det finns det några punkter som talar för den en dyrare och effektivare panna:
Miljöskälet. Den dyrare pannan har bättre förbrännning som leder till mindre utsläpp.
Mängden arbete. Eftersom den är effektivare krävs det mindre ved att värma ditt hus och du behöver jobba lite mindre varje år med veden.
Det som talar för gjutjärnspannan är såklart priset.
Men också att du slipper köpa ny keramik om 5-10 år.
Dessutom har den ingen elektronik eller fläkt som kan behöva bytas ut i framtiden.
Det faktum att du troligen aldrig kommer att byta panna eftersom den håller i 50 år är ju också trevligt.
Själv har jag nyligen satt in en äldre begagnad mollepanna som visserligen är miljögodkänd men bara har en verkningsgrad på 75%. Jag är jättenöjd med den, busenkel att göra eld och fylla på ved, alla i familjen klarar av att elda i den. Dessutom är den enkel att sota.
Jag resonerade så här när jag valde panna: Det blev en begagnad eftersom jag kopplade in den själv. Då gör det inget om den bara skulle hålla i fem år eftersom jag då kan köpa en ny och koppla in den gratis.
När min nuvarande panna gjort sitt blir troligen ändå ingen ny värstingpanna. Eftersom veden är såpass billig så kommer det ta väldigt lång tid att tjäna in merkostnaden för en sådan panna med hjälp av den minskade vedförbrukningen som den ger.
Den lilla extra arbetsinsats som det innebär ser jag inte som något negativt. Jag har ett stillasittande jobb och behöver all extra motion jag kan få.
Som du förstår så skulle jag valt gjutjärnspannan om jag var du. Speciellt när du får gratis ved i tre år.
Men mycket handlar såklart om ens inställning till arbete med ved. Om man tycker att det är helvete betalar man ju gärna ganska mycket för att minimera arbetsinstatsen. Dessutom kan det vara roligt att ha moderna grejer som har riktigt bra förbränning.
Vilken panna du än väljer så kommer det bli en enorm skillnad mot din nuvarande i alla fall. Lycka till!
Däremot kanske det redan finns någon regel som säger att du måste sätta in en miljögodkänd panna, i alla fall om du bor i tätbebyggt område. Kolla uppdet innan du sätter igång att byta panna.
Vad det gäller ditt val av pannan kan jag bara berätta hur jag hade gjort om jag befann mig i din situation. Som jag ser det finns det några punkter som talar för den en dyrare och effektivare panna:
Miljöskälet. Den dyrare pannan har bättre förbrännning som leder till mindre utsläpp.
Mängden arbete. Eftersom den är effektivare krävs det mindre ved att värma ditt hus och du behöver jobba lite mindre varje år med veden.
Det som talar för gjutjärnspannan är såklart priset.
Men också att du slipper köpa ny keramik om 5-10 år.
Dessutom har den ingen elektronik eller fläkt som kan behöva bytas ut i framtiden.
Det faktum att du troligen aldrig kommer att byta panna eftersom den håller i 50 år är ju också trevligt.
Själv har jag nyligen satt in en äldre begagnad mollepanna som visserligen är miljögodkänd men bara har en verkningsgrad på 75%. Jag är jättenöjd med den, busenkel att göra eld och fylla på ved, alla i familjen klarar av att elda i den. Dessutom är den enkel att sota.
Jag resonerade så här när jag valde panna: Det blev en begagnad eftersom jag kopplade in den själv. Då gör det inget om den bara skulle hålla i fem år eftersom jag då kan köpa en ny och koppla in den gratis.
När min nuvarande panna gjort sitt blir troligen ändå ingen ny värstingpanna. Eftersom veden är såpass billig så kommer det ta väldigt lång tid att tjäna in merkostnaden för en sådan panna med hjälp av den minskade vedförbrukningen som den ger.
Den lilla extra arbetsinsats som det innebär ser jag inte som något negativt. Jag har ett stillasittande jobb och behöver all extra motion jag kan få.
Som du förstår så skulle jag valt gjutjärnspannan om jag var du. Speciellt när du får gratis ved i tre år.
Men mycket handlar såklart om ens inställning till arbete med ved. Om man tycker att det är helvete betalar man ju gärna ganska mycket för att minimera arbetsinstatsen. Dessutom kan det vara roligt att ha moderna grejer som har riktigt bra förbränning.
Vilken panna du än väljer så kommer det bli en enorm skillnad mot din nuvarande i alla fall. Lycka till!
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
tja jag hade valt viadrusen då ja skiter totalt i om den är svanen märkt osv.. sotarna godkänner pannan har frågat chefens kusin sotar mästare här i stan och det finns inget som hindrar dom sa han.. dom kom och godkände min euronom a25 utan tankar som jag eldade med ved i inga bekymmer..
min granne och jag satt in en sån i hans morsas hus en viadrus + 750 tank laddomat 21.. fungerar super hon är skit nöjd bra fart snabbt och ladda tanken.
sen håller ju en sån panna väldigt länge med.. tänk på kökspannor norahammar oftast är dom från 50-60 tal som är i bruk än idag
min granne och jag satt in en sån i hans morsas hus en viadrus + 750 tank laddomat 21.. fungerar super hon är skit nöjd bra fart snabbt och ladda tanken.
sen håller ju en sån panna väldigt länge med.. tänk på kökspannor norahammar oftast är dom från 50-60 tal som är i bruk än idag
Sålänge sverige fortsätter med sina låga miljökrav på vedpannor så är det väl ingen fara att installera en masugn ala Vidarus..
Det finns en del vidarus anhängare här på forumet som lyckas få dom att fungera hyfsat bra, så om du beslutar dig för att köra med den så finns det hjälp när. Och jag rekommenderar att du läser igenom vidarustrådarna innan du tänder på, så att du inte eldar ner huset..
Annars kanske en Vedex3300 kan vara något? Den går att köra mot 1500liter.
Det finns en del vidarus anhängare här på forumet som lyckas få dom att fungera hyfsat bra, så om du beslutar dig för att köra med den så finns det hjälp när. Och jag rekommenderar att du läser igenom vidarustrådarna innan du tänder på, så att du inte eldar ner huset..
Annars kanske en Vedex3300 kan vara något? Den går att köra mot 1500liter.
Om jag hade installerat ny anläggning igen, så hade jag tänkt så här.
jag ska kunna värma tillräckligt mycke ackvolym på första vedinlägget för att värma hela huset de kallaste dagarna sen hade jag skaffat dubbla den ackvolymen så jag inte behövde elda varje dag. til det hade jag behövt tillräckligt hög effekt för att hinna ladda om pannan innan jag gick o lade mig på en genomsnittlig vardag.
Det hade gett mig ca 200l vedvolym 5m3 ackvolym och 50kw panna.
tex Atmos gsx 50, baxi innova 50 mfl.
keramik vs gjutjärn hade jag inte brytt mig så mycket om.
Hellre byta keramik i en anläggning som är bekväm o bra, än sitta med en gjutjärnspanna i 50år som måste ha mer ved stup i kvarten.Bekvämligheten är viktigare än några tusenlappar hit o dit.
Obs! åsikt..
jag ska kunna värma tillräckligt mycke ackvolym på första vedinlägget för att värma hela huset de kallaste dagarna sen hade jag skaffat dubbla den ackvolymen så jag inte behövde elda varje dag. til det hade jag behövt tillräckligt hög effekt för att hinna ladda om pannan innan jag gick o lade mig på en genomsnittlig vardag.
Det hade gett mig ca 200l vedvolym 5m3 ackvolym och 50kw panna.
tex Atmos gsx 50, baxi innova 50 mfl.
keramik vs gjutjärn hade jag inte brytt mig så mycket om.
Hellre byta keramik i en anläggning som är bekväm o bra, än sitta med en gjutjärnspanna i 50år som måste ha mer ved stup i kvarten.Bekvämligheten är viktigare än några tusenlappar hit o dit.
Obs! åsikt..
Redigerat:
Precis min tanke..Elffors skrev:
Pannan må ha en livslängd på 50år och vara billig..
Men inte helt ovanligt att folk slänger ut dom redan efter 2 år när dom tröttnat..
jag eldar i en viadrus 30kw mot 1500L ack pannan brinner i ca 3 timmar på ett ilägg. får elda ca 2.5-3 pannor för att värma 1500l från 40g till 100 g.User81 skrev:
Hmmm, det kan inte vara rimligt med de tiderna. Jag har ca tre timmar att göra att värma 40 - 95 grader i min gamla Diom med 1000 liter. Klarar jag mig på samma tid och med något färre inlägg på 2000 liter är jag nöjd. Jag hade gärna sett mindre arbete, men insatspengen är tyvärr avgörande för stunden.
Det är inte Viadrus i första hand, mest att det är den pannan jag sett en del om. Finns det bättre grejor i samma prishärad så är jag tacksam för tips. Jag ska läsa igenom allt jag hittar i det här ämnet innan jag bestämmer mig, så fler erfarenheter, åsikter och tips tas tacksamt emot.
Det är inte Viadrus i första hand, mest att det är den pannan jag sett en del om. Finns det bättre grejor i samma prishärad så är jag tacksam för tips. Jag ska läsa igenom allt jag hittar i det här ämnet innan jag bestämmer mig, så fler erfarenheter, åsikter och tips tas tacksamt emot.
i vissa kommuner tror jag man måste göra en bygganmälan när man byter panna. Då gäller dom nya reglerna och pannan skall vara miljögodkänd.
Om det är jätte viktigt att pannan ska vara billig skulle jag ha importerat en atmos från kottly
Om det är jätte viktigt att pannan ska vara billig skulle jag ha importerat en atmos från kottly
Ett alternativ Atmos 35 http://www.atmos.se/ Säljs även av Maniamatur på nätetErikC304 skrev:Hmmm, det kan inte vara rimligt med de tiderna. Jag har ca tre timmar att göra att värma 40 - 95 grader i min gamla Diom med 1000 liter. Klarar jag mig på samma tid och med något färre inlägg på 2000 liter är jag nöjd. Jag hade gärna sett mindre arbete, men insatspengen är tyvärr avgörande för stunden.
Det är inte Viadrus i första hand, mest att det är den pannan jag sett en del om. Finns det bättre grejor i samma prishärad så är jag tacksam för tips. Jag ska läsa igenom allt jag hittar i det här ämnet innan jag bestämmer mig, så fler erfarenheter, åsikter och tips tas tacksamt emot.
Om man nöjer sig med en Viadrus så kan man hitta nån gammal underförbränningspanna (tex Eryl) i princip gratis och få en bättre panna. Då blir det plåt men det är väldigt sällan pannor byts pga att dom rostat sönder, så där faller det enda argumentet för Viadrus.
Det är mycket vanligt att pannor rostar sönder redan efter 8-12 årMatss skrev:
Min gamla Perifal Solo+ i plåt är från 88, och den byttes ut 2011. 23år och eldad mycket ved i.
Den hade säkert klarat 10 år till.
Jag har själv importerat från Kotly.pl så det är så jag hade gjort i din sits.
Gjutjärnspannorna blev ju omoderna redan innan 88 då min Perifal tillverkades.
Det känns ju som en riktig dumsnålhet att köpa en sådan i min värld. Om man också tänker lite på miljöpåverkan så blir det mycket du skonar omgivningen med en keramikpanna.
Jag skulle även tro att en gjutjärnspanna kan avge mer illaluktande avgaser.
Frakten på min panna var ca 2000kr.
Den hade säkert klarat 10 år till.
Jag har själv importerat från Kotly.pl så det är så jag hade gjort i din sits.
Gjutjärnspannorna blev ju omoderna redan innan 88 då min Perifal tillverkades.
Det känns ju som en riktig dumsnålhet att köpa en sådan i min värld. Om man också tänker lite på miljöpåverkan så blir det mycket du skonar omgivningen med en keramikpanna.
Jag skulle även tro att en gjutjärnspanna kan avge mer illaluktande avgaser.
Frakten på min panna var ca 2000kr.