JonasBrot skrev:
Vadå kass? Går pannvattentemp ner så stannar pumpen. Självcirkulation hindras ju av laddomattermostaten som stänger vid 72gr.

Termostaten är precis bytt eftersom jag misstänkte att den inte fungerade. Den gamla var dock riktig.

Blir väl bara nojig eftersom det inte fungerar som på min gamla panna.
Jag hade det så på min gamla panna. Problemet var att den cirkulerade tankvattnet en bra stund efter avslutad eldning. Vattnet i pannan kyldes av genom skorstenen av självdraget och tankarna kyldes ned en bra bit.
Därför fick jag gå och slå av pumpen efter eldningen, vilket var kass. Glömde jag det så tappade jag mycket.
Men det kanske gå att få det att funka. Jag är rätt nöjd med rökgastermostaten.

Det låter som något är fel när du kör laddomaten på ettan och strypt. Det borde gå att köra på trean utan strypning utan att det ska påverka skiktningen negativt.

Kör du utan turbulatorer fortfarande?

Ett fungerande laddpaket cirkulerar inte vatten genom tanken utan bara runt i pannan så länge tempen ligger under termostatens öppningstemp.

Om du ställer rökgastermostat vredet på till o frånslag vid ca 100g rgt så går pumpen bara tills pannan brunnit ut samt kanske 1 extra timme.
Hade den gått på panntemp så hade den väl gått längre?

Har du nån bild på hur pannan är kopplad till tanken, Detta verkar skumt

Du måste göra något åt syrehalten. Det är med största sannolikhet där ditt problem ligger med avgastempen.
13% o2 motsvarar lambda 2.65,
Lambda1,4-1,6 verkar vara det rekommenderade spannet för vedeldning. Det motsvarar 6-8% o2.
Du tappar mycket verkningsgrad om inte blandningen är rätt.

Hur mycket är dragluckan på baksidan av pannan öppen i underkant när du är uppe i drifttemp?

Har du mätt skorstensdraget? Har du draglucka till skorstenen? Det kan vara så att du har för bra drag så att du får för mycket sekundärluft.

Redigerat:
Ang. laddomaten (har ingen laddomat men rören är kopplade rätt med termostatventil) så tycker jag det blir lite låg temperatur på returen, under 60gr. Sen så har ni nog rätt ang. laddningen, det fungerar ju nu med och tanken räcker längre än tidigare.

Har turbolatorerna isattta och får nu 160-170gr. Webkamera samt 7 st temperaturgivare med kurvor till datorn så allt kan kollas :)
Har tätat runt stosen till skorsten och ska även täta runt askluckan på skorsten så det inte ska bli några mätfel.
Återkommer när jag mätt draget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.