12 164 läst ·
53 svar
12k läst
53 svar
Keramikpanna vs gjutjärn???
Keramiken ska jag prova fixa till själv. Eldfast cement med kiselkarbid (samma som din Frölingare har) har jag hemma nu.ichgary skrev:
Oj vilken fart det har varit i den här tråden när jag inte haft tid att läsa!!! 
Tackar för alla synpunkter, de som vill fortsätta diskutera är välkomna oavsett om det spårar lite vid sidan av. Jag är relativt okunnig och tar gärna del av kunskap.
Nån skrev att min gamle Diom är underförbrännare, men det är den inte. Och den Viadrus jag kikat på uppfattade jag som underförbrännare, men är de inte det då???
Uppenbarligen är det en effektivare panna jag bör satsa på. Jag följde rådet att kolla på kotly och snabbkalkylen ser väldigt positiv ut i jämförelse. Men när jag kollar på deras Atmos (nåt annat hann jag inte detaljstudera just då) så uppfattar jag att det i priset för själva pannan ingår också laddomat och en del annat??? I så fall är det ju SYNNERLIGEN prisvärt. Har jag fattat fel?
Fortsättning följer även om det kan bli lite glipa i tid mellan mina funderingar här.
Tackar för alla synpunkter, de som vill fortsätta diskutera är välkomna oavsett om det spårar lite vid sidan av. Jag är relativt okunnig och tar gärna del av kunskap.
Nån skrev att min gamle Diom är underförbrännare, men det är den inte. Och den Viadrus jag kikat på uppfattade jag som underförbrännare, men är de inte det då???
Uppenbarligen är det en effektivare panna jag bör satsa på. Jag följde rådet att kolla på kotly och snabbkalkylen ser väldigt positiv ut i jämförelse. Men när jag kollar på deras Atmos (nåt annat hann jag inte detaljstudera just då) så uppfattar jag att det i priset för själva pannan ingår också laddomat och en del annat??? I så fall är det ju SYNNERLIGEN prisvärt. Har jag fattat fel?
Fortsättning följer även om det kan bli lite glipa i tid mellan mina funderingar här.
Sorry, jag blandar nog ihop Diom med svärfars Euronom, som är en underförbrännare, dock utan fläkt och keramik. 
Den har faktiskt gått fint sedan -76, så att plåtpannor som kategori har kort livslängd är nog trams.
Får man in syre i systemet är det en annan sak, men då skulle jag vara mera orolig för vattenskador pga läckande rör och radiatorer. En gjutjärnspanna fixar inte de problemen, även om den är det sista som rostar sönder.
Viadrusen är överförbrännare, såvida du inte kikat på deras dyrgrip med keramik och sugande fläkt.
Om du har pannrummet i bostadshuset skulle jag råda dig att låta bli pannor med tryckande fläkt pga inrykning.
Den har faktiskt gått fint sedan -76, så att plåtpannor som kategori har kort livslängd är nog trams.
Får man in syre i systemet är det en annan sak, men då skulle jag vara mera orolig för vattenskador pga läckande rör och radiatorer. En gjutjärnspanna fixar inte de problemen, även om den är det sista som rostar sönder.
Viadrusen är överförbrännare, såvida du inte kikat på deras dyrgrip med keramik och sugande fläkt.
Om du har pannrummet i bostadshuset skulle jag råda dig att låta bli pannor med tryckande fläkt pga inrykning.
Det här kanske kan va nåt, http://www.blocket.se/varmland/Vedpanna_TMV_Turbo_Keram_37852795.htm?ca=23_4&w=3
Än så länge har inget hänt, men det är inte så långt borta att det blir en begagnad Effecta som jag fick nys om via en bekant, ska visst bytas ut mot bergvärme. Ska dit på fredag och kolla läget.
Tills dess är jag intresserad av att få era åsikter i min pannrumstråd: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/188228-pannrum.html
Tills dess är jag intresserad av att få era åsikter i min pannrumstråd: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/188228-pannrum.html
Redigerat:
Det fanns annat trams också, som jag finner lite lustigt.Gammsmurfen skrev:
Jag skulle vilja påstå att ingen skulle tillverka en vedpanna i aluminium heller...
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden