1 369 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Acktank
Hoppas jag kan få lite hjälp med placering av anslutningar på en acktank jag är på väg att beställa. Det kommer att bli en lådformad tank pga utrymmesskäl. Det jag undrar över är om det spelar någon roll på vilken sida man sätter anslutningarna? Kort eller långsida har det någon betydelse? Tanken blir tyvär bara ca 1.5m hög
Jag ska ha tanken som tekniktank och värma från kulvert. Vilka anslutningar behöver jag ha. Vv tänkte jag bereda med slingor i tanken. Vilken höjd ska dom olika anslutningarna sitta på och vilken dimension ska dom ha?
I min 500l-tank så har jag två slingor.
- Förvärmning DN20 15m. Går in kanske 100-200mm från botten, har liten diameter och bygger ganska mycket i höjd (ca 400mm).
- Toppslinga DN20 10m. Går in och ut i toppen, stor diameter och bygger lite i höjd.
Har dubbla blandningsventiler och fungerar ypperligt. finns aldrig problem med varmvatten så länge det finns värme i tanken. Blev förvånad över hur lite en duschning påverkar temperaturen i tanken, fast man testat att duscha länge och nästan rödskållad efteråt
.
- Förvärmning DN20 15m. Går in kanske 100-200mm från botten, har liten diameter och bygger ganska mycket i höjd (ca 400mm).
- Toppslinga DN20 10m. Går in och ut i toppen, stor diameter och bygger lite i höjd.
Har dubbla blandningsventiler och fungerar ypperligt. finns aldrig problem med varmvatten så länge det finns värme i tanken. Blev förvånad över hur lite en duschning påverkar temperaturen i tanken, fast man testat att duscha länge och nästan rödskållad efteråt
Klicka här för att svara