jag skulle vilja ha en braskamin, tanken är att ansluta den på den befintliga skorstenen. Har tänkt mig en kamin i 20000-25000kr. Frågan är vad ett sådant projekt skulle kosta,

Beror helt och hållet hur mycket du villgöra själv och skicket på skorstenen. Är den dålig, måste den repareras innan du får den godkänd av sotaren. Mitt tips är att du först bokar tid med sotare och låter dem avgöra om skorstenen duger eller behöver åtgärdas. Då har du ett underlag, när du beställer din braskamin och kan lättare få en prisuppgift.

Jag betalade totalt 35 kkr, 22 kkr för kamin. Anslutningssats 1,5 kkr. Brandvägg 3,5 kkr. Arbete 8 kkr

Renovering av skorstenen med rör, och det materialet är inte medräknat i totalen eftersom jag fick det med huset. Arbetskostnaden för installation av röret är dock med.

Edit: jo, det krävs ju bygganmälan oxå, betalade nog en tusing för det tror jag. Sen måste installationen kontrolleras av sotarn kommer inte ihåg vad det gick på men säg en tusing för det oxå.

Redigerat:
De flesta kaminer har konvektionssidor och det är troligt att du klarar dig utan brandvägg.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.