Hej,
När jag flyttade in i huset maj -10 så var brännugnen slut i Säätötuli stokern.
(ugnen är en fyrkantig låda i plåt där det sitter en insats av gjutjärn i vilken en skruv skruvar in bränsle och luft blåses in genom små hål)
Den var sönderbränd upptill och plåten började få på truten.
Beställde ny och monterade den, nu 2,5 vintrar senare börjar ugnen (brännkammaren) gå slut igen.
Har ingen större lust att köpa en ny vart 3e år då det blev en slant iaf.

Börjar nästan misstänka att jag eldar på fel vis, men vad som är fel vet jag inte.

Eldar med sågspån från en närliggande träindustri så spånet är torrt.
Värmer drygt 300kvadrat varav 180 har "normal temp" och resterande ligger på ca 10grader.

Om jag inte minns helt galet är stokern en 240/20, alltså en behållare på 240liter och en effekt på 20 kW. Pannan är en Värmebaronen Vedolux där stokern kommer in från sidan. Använder inga tankar då stokern saknar tändning. Allt sammans är från början av 2000 talet.

Tankar och idéer mottages tacksamt.
 
  • Gilla
JvabisT
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.