Hej! Jag har en fundering angående min pelletsbrännare. Det är såhär att jag har huset till försäljning och eventuellt en spekulant vill ta en affär ett steg längre men hade en fråga, precis som jag haft i några år (!) När brännaren sätter igång efter sin lilla "vilostund" så brukar den oftast smälla igång rätt högt och därmed avge ovanligt mycket rökbildning, är det här ett vanligt problem bland brännare beroende på skortstensstorlek samt inställningar på själva styrenheten och/eller hur kan detta åtgärdas om möjligt? Vore tacksam för svar // Micke

Skickat från min iPhone

Smäller den igång? Alltså smäller som i pang följt av rök i pannrummet? Låter som en gengasexplosion och är inte så det ska vara, om du inte själv känner att du hanterar att ändra inställningarna så ta dit en installatör som kan trimma in anläggningen åt dig. Vad har du för panna och brännare?

4nders skrev:
Smäller den igång? Alltså smäller som i pang följt av rök i pannrummet? Låter som en gengasexplosion och är inte så det ska vara, om du inte själv känner att du hanterar att ändra inställningarna så ta dit en installatör som kan trimma in anläggningen åt dig. Vad har du för panna och brännare?
Hej4nders! Jajemen! Precis så brukar den starta upp. Brännaren är en Baxi Eurofire från -06 och den sitter i en Baxi Baltic -025 Jag har dessutom haft en installatör som uppgraderade till millenium 3 styrhenhet så det "senaste" finns om jag säger så och var här personligen och justerade inställningarna. Jag upplever ändå detta "pang" och därefter rökutbildning. Jag fick tips om att ändra mängden startdos (mer/mindre) från Baxi själva och nu efter jag sotade den har den startat några gånger och då låter det knappast någonting och knappt någon rökutveckling blir. Men detta misstänker jag bara blir dom första gångerna jag sotat den, sen blir det högre smällar varteftersom. Tack för svar!

kulle
Det har betydelse vilken kvalite pelletsen har oxå, fick en leverans från agrol en gång som var rena skiten, brännarkoppen begade igen helt efter bara 1-2 dagar och fick då samma fenomen som du har nu.

Jag har hört rykten om att installatörer sällan är så kompetenta som man kan förvänta sig. Inget jag drabbats av då jag gör alla mina inställningar utan yttre hjälp.
Börja med att mäta upp startdosen, ta loss slangen vid uppstart och led ner pelletsen i en påse eller något lämpligt. Min startdos är ca 3dl (jag har dock en kmp px21) och beroende på brännare så kan den nog ligga mellan 3-4 dl. Börja där är mitt förslag.

Ja precis, pelletskvalitén är också en viktig faktor som spelar sin roll men med själva förbränningen tycker sotaren att den ser normal ut men att prova att byta pellets kan också vara en idé. Jag får prova med att mäta startdosen helt enkelt och pröva mig fram, Jag sotade pannan senast igår och ökade startdosen väldigt lite och märker att smällen är väsentligt mycke mindre samt rökutvecklingen är ingenting att gnälla över just nu, men som sagt så har det bara gått en dag också så vi får se vad som händer när den går nu ett par dagar om det blir mer rök med tiden, tack för tipsen så länge så återkommer jag om jag får ordning på det hela!

4nders skrev:
Börja med att mäta upp startdosen, ta loss slangen vid uppstart och led ner pelletsen i en påse eller något lämpligt. Min startdos är ca 3dl (jag har dock en kmp px21) och beroende på brännare så kan den nog ligga mellan 3-4 dl. Börja där är mitt förslag.
Bäst är att ställa in startdosen som den ska vara på en Eurofire. Rekommendationen är 3 dl men man kan nog gå lite under i den pannan.
Problemet är inte brännaren utan pannan Baxi Baltic. Så olämplig för pelleteldning att t.o.m. Baxi avråder från pelletseldning i den pannan. Brännbar gas som bildas under tändningen stannar kvar vid brännaren och antänds när glöden i brännaren övergår till öppen låga. Bra drag kan hjälpa till att minska problemet.
Att problemet ökar när pannan inte är sotad beror på att pannan då blir ändå trängre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.