1 457 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Mitt nya värmesystem
Hej!
Jag är ganska färsk på det här med vedeldning men efter att ha läst här i alla möjliga trådar tog jag mod till mig och började förra året med att konvertera min elvärme till vattenburen med vedpanna som åtminstone till att börja med blir huvudsaklig värmekälla. Kanske blir det solpaneler någon gång i framtiden. Har påbörjat några andra trådar tidigare men inte fått alla svar jag behöver. Och som sagt är jag väldigt ny på det här så det är många frågor som dyker upp. Hade tänkt mig ett övertrycksfritt system som i matss ritning men jag ska ju ha kulvert mellan huvudtank i pannrummet och tekniktank i bostadshuset var kopplar jag kulverten då? Och kan jag ha bara ett system eller måste jag dela på huset och pannrummet? Tanken är att bygga en ganska stor anläggning för att slippa elda så ofta. Pannan har precis kommit en Effecta lamda 60 så det hoppas jag ska räcka till. Sen har jag även fått hem kulverten som blev en Maxitherm 32mm pex. Ska värma ett uselt isolerat bostadshus på drygt 100m2 och ett garage där även pannan ska stå på ca 60m2. Finns det sen några pengar kvar når jag är klar med det har jag ytterligare ett hus på ca 65m2 att koppla på. Panna och 5m3 tank i garaget och sen en måttbeställd 1-1,2 m3 i huset. Nu till min nästa fråga vad ska jag ha för anslutningar på tankarna? Hade tänkt mig en 15m slinga i den stora tanken för att kunna ta lite varmvatten ibland till tex biltvätt och lite annat i garaget. I tekniktanken tänkte jag mig två 10m slingor för varmvatten. Ev en solslinga om någon tycker det är värt att stoppa i det. Här vill jag även ha elpatron ifall jag blir borta ett längre tag. Men vad behöver man för termometrar och för uttag till kulvertstyrningen. Hoppas någon av er alla som verkar ha så mycket kunskap kan bringa lite klarhet i mitt mörker. Hade hoppats kunna beställa tankar den här veckan. Jag vet att bilder är uppskattat så när jag kommit lite längre kan jag försöka lägga upp några vartefter projektet fortskrider.
Jag är ganska färsk på det här med vedeldning men efter att ha läst här i alla möjliga trådar tog jag mod till mig och började förra året med att konvertera min elvärme till vattenburen med vedpanna som åtminstone till att börja med blir huvudsaklig värmekälla. Kanske blir det solpaneler någon gång i framtiden. Har påbörjat några andra trådar tidigare men inte fått alla svar jag behöver. Och som sagt är jag väldigt ny på det här så det är många frågor som dyker upp. Hade tänkt mig ett övertrycksfritt system som i matss ritning men jag ska ju ha kulvert mellan huvudtank i pannrummet och tekniktank i bostadshuset var kopplar jag kulverten då? Och kan jag ha bara ett system eller måste jag dela på huset och pannrummet? Tanken är att bygga en ganska stor anläggning för att slippa elda så ofta. Pannan har precis kommit en Effecta lamda 60 så det hoppas jag ska räcka till. Sen har jag även fått hem kulverten som blev en Maxitherm 32mm pex. Ska värma ett uselt isolerat bostadshus på drygt 100m2 och ett garage där även pannan ska stå på ca 60m2. Finns det sen några pengar kvar når jag är klar med det har jag ytterligare ett hus på ca 65m2 att koppla på. Panna och 5m3 tank i garaget och sen en måttbeställd 1-1,2 m3 i huset. Nu till min nästa fråga vad ska jag ha för anslutningar på tankarna? Hade tänkt mig en 15m slinga i den stora tanken för att kunna ta lite varmvatten ibland till tex biltvätt och lite annat i garaget. I tekniktanken tänkte jag mig två 10m slingor för varmvatten. Ev en solslinga om någon tycker det är värt att stoppa i det. Här vill jag även ha elpatron ifall jag blir borta ett längre tag. Men vad behöver man för termometrar och för uttag till kulvertstyrningen. Hoppas någon av er alla som verkar ha så mycket kunskap kan bringa lite klarhet i mitt mörker. Hade hoppats kunna beställa tankar den här veckan. Jag vet att bilder är uppskattat så när jag kommit lite längre kan jag försöka lägga upp några vartefter projektet fortskrider.
Vad bra att du stoppar slinga i acktanken för tvättning etc. precis det som jag saknar.
- Vad gäller laddningen för både ack- o tekniktank så är det uppe och nere på mantelytan som räcker (DN32 eller 40 kanske).
- Kulverten så T:ar du vid acktankens laddrör och sen till tekniktankens laddrör.
- Radiatorkretsen vid tekniktanken T:ar du på laddrören och använder du bivalent shunt så kan du sätta en 1" anslutning på tanktoppen så att du kan skjuta in ett dykrör till önskad höjd för mitten uttag.
- tappslingorna är väl inte så mkt att fundera på. En nere och en uppe DN20.
- Temp mätare kan man inte ha för mkt av. 5st på höjden G1/2"
- Avtappning i botten.
- Avluftning i toppen.
- Elpatron i tekniktank? 2"
Ett förslag från mig! Men sen finns det alltid många andra åsikter.
Själv vill jag hålla minimalt med anslutningar.
- Vad gäller laddningen för både ack- o tekniktank så är det uppe och nere på mantelytan som räcker (DN32 eller 40 kanske).
- Kulverten så T:ar du vid acktankens laddrör och sen till tekniktankens laddrör.
- Radiatorkretsen vid tekniktanken T:ar du på laddrören och använder du bivalent shunt så kan du sätta en 1" anslutning på tanktoppen så att du kan skjuta in ett dykrör till önskad höjd för mitten uttag.
- tappslingorna är väl inte så mkt att fundera på. En nere och en uppe DN20.
- Temp mätare kan man inte ha för mkt av. 5st på höjden G1/2"
- Avtappning i botten.
- Avluftning i toppen.
- Elpatron i tekniktank? 2"
Ett förslag från mig! Men sen finns det alltid många andra åsikter.
Själv vill jag hålla minimalt med anslutningar.
Klicka här för att svara