Hejsan, jag har en öppen spis med en lite annorlunda konstruktion påbyggd.
Det är så att det finns en fläkt som tar luft från antingen en ventil vid golvet eller vad som verkar, ner ifrån krypgrunden, ja man kan reglera vart luften skall tas.
Sen går den upp och genom några rör över eldstaden och blåses ut på två ställen, varav det ena syns på min bifogade bild.
Jag undrar helt enkelt hurpass bra värmeeffekt man får utav denna konstruktion, vet att det är svårt att ge bra svar men försök gärna. Eller om jag säger såhär, jag har tillgång till billig/gratis ved, beroende på hur mycket jag själv orkar slita med det. Är det lönt att sätta in en kasett? Kommer jag behöva plocka bort nuvarande konstruktion med rören isf?
Kika gärna på bilderna...

http://www.ladda-upp.com/bilder/79600/titel

http://www.ladda-upp.com/bilder/79601/hhhhh

MVH Rickart
 
Hur ser det ut inne i kassetten? Hur tar sig röken ut? På en modern kassett som har bra verkningsgrad snirklar sig röken ut och värmen stannar i kassetten och i huset. På en gammal är det rör rakt ut till skorstenen.
 
Alltså, det är ingen kasett där nu, dom har monterat dörrar på den öppna spisen och dragit rör som värms, utblåset syns på bilderna. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara bättre... Utblåset är alltså den svarta rektangeln under spjället.
 
Vi fick en liknande konstruktion ner synad pga brandrisken. Ett tips är att ta kontakt med sotarn för en besiktning.
 
Går rören genom eldstaden så bör man tänka på att de med tiden blir spröda av hettan från elden. Här man otur kan rökgaserna dras ut i rummet av fläkten (inkl dödlig kolmonoxid) genom sprickor i rören. Därför brukar sotaren anmärka på sådana lösningar.
 
Vad vill du göra? Vill du elda för att värma upp huset eller för att det är trevligt? Vad har du för värmekälla annars?

Utan att veta mera om din eldstad så gissar jag att den är ganska ineffektiv mest för att det är komplicerat att konstruera en effektiv kamin/insats. Är det ett hemmabygge är det förmodligen inte bra. Men visst, den som byggde var kanske professor i termodynamik vad vet jag...

Om du vill elda för att spara pengar så byt ut den och sätt in en modern insats. Insatsen kostar runt 10000, ev bygganmälan, installation och sotare tillkommer, runt 17000 på plats, lite mindre om du installerar själv vilket inte är så svårt.

Om du har bra värmekälla i huset och bara vill elda för trivsel så be sotare kolla så allt är bra och elda på.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Den tar väl inte luft från krypgrunden och blåser in i huset?
 
Sett lösning som tar luft från krypgrund till eldstaden. Mycket effektivt då alternativet är att elden suger luft från rummet, varvid uteluft sugs in i rummet från ventiler och otäta fönster, det blir kallt på golv och i rummet, utom precis vid brasan... Men som tidigare sagt, man måste tillse att man inte får en brandrisk. På den lösning jag tittade på gick inte lufttillförseln in i eldstaden, utan mynnade vid kassettens insug, hyfsat brandsäkert, men risk finns för 'grunddoft' i rummet finns...

Sen kan man fundera på om det är bra att suga in kalluft i krypgrunden... Än bättre borde vara att ta 'ren' uteluft till eldstaden.
 
Radonfällor är designade på det sättet, en grop med en fläkt i som blåser ut.......
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.