Vad har ni för flispannor och vad kör ni för flis?

Är intresserad av kalla fakta om heta pannor. Är själv intresserad av en panna som inte kräver farmaceut-flis utan även fixar G50/W40-45 utan strul.
 
Kör med en ETA 35Kw som skall klara G50 flis står det, men är inte säker på vad det är för storlek på det jag kör nu? Kanske närmare G30 då den är ganska fin.
 
Hur fuktigt kör du? Kan man justera förbränningen på ett enkelt sätt om bränslet varierar?
 
Vet inte riktigt vad du ska ha för panna om du tänker köra så fuktig flis som W40-45, förugn kanske?

De flesta moderna helautomatiska pannor klarar standard G50 W35
 
Det är det jag misstänker.. Men vad händer OM fukthalten går upp mot 40, kan man justera för att hjälpligt fixa det även om underhållet ökar, eller måste man gräva ur fickan!?
 
Fuktigheten vet jag inte, men jag skulle tippa på att den ligger mellan 20-25%. Stammarna som tuggades hade torkat i två år. Men sen hade det lyckats yra in lite snö i flislagret så det är nog lite fuktigare än när jag fick det levererat. Tycker det är lite vitare rök nu i slutet av lagret än var det var i början, då såg man knappt att pannan var i gång.
 
Ok, tack för info. Återkommer till justeringsmöjligheterna. Är intresserad av hur styrningarna fungerar. Är dom förinställda eller trimmas dom in mot bränsle och andra lokala förutsättningar?
 
Du blandar ihop W med fukthalt, W=Wasserhalt, på svenska Vattenhalt.

W35 motsvarar ca 40% fukthalt, så det är inga problem.

Det finns väl igentligen 2 olika sätt att styra förbränningen (med lambdasond såklart)

Exempelvis ovanstående ETA så sköts regleringen genom att ta in bränsle i brännkammaren tills en gränslägesbrytare slår ifrån och sedan regleras förbränningen genom att justera sekundär och primärluften.
Man skruvar bort frontplåten och bultar om läget på gränslägesbrytaren så att pannan får in mer bränsle om man kör fuktigare och ställer ner mängden bränsle om man kör torrare.

Nackdelen med att reglera bara luften är att när bränslet blir riktigt torrt så ger luftmängden som cirkulerar genom roster och brännkammare inte tillräcklig kylning. De flesta pannor går då att komplettera med en extra rökgasåterföring för att kyla av rostret, men även det skall kopplas in och sotas manuellt.

Den andra modellen är att pannan även reglerar bränslemängden via lambdasondsstyrningen och då ökar automatiskt mängden bränsle på rostret vid fuktigare flis och minskar vid torrare flis och man behöver inte göra något manuellt.
Och även vid torrt bränsle kan luftflödet genom rostret och keramiken hållas tillräckligt hög.
 
Gränslägesbrytare för bäddnivå är i min värld hedenhös.. Det hade väl dom första förugnarna under 70-80 talen.. Lambdastyrd bränslematning låter trevligare! Då är både bränsle och luft lambdareglerat mao. Är förhållandet primär/sekundär fast eller även dessa parametrar individuellt kontrollerade? Isåfall tre parametrar mot samma mätvärde.

Tack för bra info, detta hittar man inte i de färgglada broschyrerna... 
 
Gränslägesgivaren är väl iofs inte en dålig konstruktion det heller.

Om förhållandet mellan primär/sekundär regleras beror lite på olika fabrikat och modeller, finns dom som kör det helt låst, manuellt ställbart, eller automatiskt. Vid större effekter reglerar man även tertiärluften.
 
L
Analog,
För det första, ta och koncentrera dig på dina egna pannor istället för andra.
När du säljer din första pannan till en kund med 50% fukthalt kan du återkomma med
mer info om hur er panna jobbar.

Att ETAn inte reglerar bränslemängden via gränslägesbrytaren vet nog alla som har en ETA.
Jag ska förklara, låt oss säga att bränslets fukthalt överstiger 50%
om man då har en reglering som endast strävar efter att mata in mer bränsle tills rätt syrevärde uppnås
kommer det sluta med att inmatningen kväver elden.
Är bränslet för blött måste det få tid på sig att tork innan det brinner upp.
Med överfyllnadsskyddet ställt på max tillåter man pannan att hela tiden ha eldstaden full med bränsle
som får möjlighet att torka, självklart tappar man uteffekt när halva rostret är täckt av blött bränsle men pannan kommer att fungera.
Själva effektregleringen funkar så här, när systemet (acktanken) är kall
och pannan startar så kallar tanken på full effekt, pannan kommer då att försöka
nå börvärde 220* i RGT (tillexempel) när sedan tankens behov och pannans drifttemp är
uppnådd börjar pannan att sänka sin uteffekt tills dess att tanken och pannans temp bibehålls.
Skulle det i detta fall inte förbrukas någon värme så kommer panna släppa ner RGT till sitt
Min värde ex. 110* och fortsätta ladda tanken tills bottengivarens börväde uppnås.
Då eldar pannan ner och väntar på ny start signal från toppgivaren.
På vintern när det finns förbrukning hela tiden kommer panna att brinna hela tiden
med rätt effekt.
 
Redigerat:
L
jensaro skrev:
Gränslägesbrytare för bäddnivå är i min värld hedenhös.. Det hade väl dom första förugnarna under 70-80 talen.. Lambdastyrd bränslematning låter trevligare! Då är både bränsle och luft lambdareglerat mao. Är förhållandet primär/sekundär fast eller även dessa parametrar individuellt kontrollerade? Isåfall tre parametrar mot samma mätvärde.
Tack för bra info, detta hittar man inte i de färgglada broschyrerna... 
På 90% av anläggningarna står överfyllnadsskyddet fortfarande kvar i originalläget.
Någon Max och Min matning i % behöver aldrig justeras, skulle man köra med G30 flis
ena veckan och kross flis andra veckan justeras matningen automatiskt upp tills dess
att man håller rätt nivå på rostret.
Har man tillexempel för lite bränsle i eldstaden kommer detta öka slitaget på rostret.

Då pannorna inte använder fyrhållning är slitage på skruvtopp och överfyllnadsskydd
obefintligt, vi har på 330st anläggningar aldrig bytt ett enda överfyllnadsskydd.
Detta under 4 års tid.

Det viktigaste en tilltänkt köpare kan göra är att besöka likvärdiga anläggningar
som finns i Sverige så man får sig en uppfattning om hur det fungerar i verkligheten.
 
Redigerat:
_lynx_ förklarade jag något galet? Trevlig stämning du sprider...

Om jag har fel runt ETAs reglering av förbränningen kanske du istället kan förklara hur den fungerar?

Det är alltså inte gränslägesbrytaren som reglerar bränslemängden? Vad är det då?
 
Redigerat:
  • Gilla
farbrordane
  • Laddar…
_lynx_ skrev:
Analog,
För det första, ta och koncentrera dig på dina egna pannor istället för andra.
När du säljer din första pannan till en kund med 50% fukthalt kan du återkomma med
mer info om hur er panna jobbar.

Att ETAn inte reglerar bränslemängden via gränslägesbrytaren vet nog alla som har en ETA.
Jag ska förklara, låt oss säga att bränslets fukthalt överstiger 50%
om man då har en reglering som endast strävar efter att mata in mer bränsle tills rätt syrevärde uppnås
kommer det sluta med att inmatningen kväver elden.
Är bränslet för blött måste det få tid på sig att tork innan det brinner upp.
Med överfyllnadsskyddet ställt på max tillåter man pannan att hela tiden ha eldstaden full med bränsle
som får möjlighet att torka, självklart tappar man uteffekt när halva rostret är täckt av blött bränsle men pannan kommer att fungera.
Själva effektregleringen funkar så här, när systemet (acktanken) är kall
och pannan startar så kallar tanken på full effekt, pannan kommer då att försöka
nå börvärde 220* i RGT (tillexempel) när sedan tankens behov och pannans drifttemp är
uppnådd börjar pannan att sänka sin uteffekt tills dess att tanken och pannans temp bibehålls.
Skulle det i detta fall inte förbrukas någon värme så kommer panna släppa ner RGT till sitt
Min värde ex. 110* och fortsätta ladda tanken tills bottengivarens börväde uppnås.
Då eldar pannan ner och väntar på ny start signal från toppgivaren.
På vintern när det finns förbrukning hela tiden kommer panna att brinna hela tiden
med rätt effekt.
Intressant! Om då pannan startar igång och har problem att nå 220 i rgt, hur vet den om den får för lite ex torr flis eller för mycket fuktig flis? Fuktig flis kräver ju betydligt mer bränsle och primärluft än torr flis gör och förhållandet prim/sek beror ju av fukthalten i bränslet. Är det här det mekaniska skyddet kommer in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.