19 058 läst ·
67 svar
19k läst
67 svar
Får inte bort luften i laddkretsen !!
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
Ja det har jag men det hjälper inte, visst det skvalar mindre men för att få ut luften så måste jag lossa på pumpens centrumskruv och efter nån timme eller ibland några timmar så är luften tillbaka.
Tror du är ute och cyklar. Har du ett öppet expansionskärl ska du ha ett som är på absolut minst 5%. Ett slutet ska vara mycket större kanske 15%. Ett "för stort" kärl är bara positivt.
Har du ett slutet kärl med din volym är det väl klart att det drar in luft någonstans.
Har du ett slutet kärl med din volym är det väl klart att det drar in luft någonstans.
Redigerat:
TS har väl förklarat att han har uppskattningsvis max 3500 L vatten i systemet? Och 170 L öppet expansionskärl. Det borde räcka! Har han expansionskärlet endast ca 3 m ovan laddpumpen så tror jag också att laddpumpen suger in ny luft hela tiden. Blir undertryck på sugsidan och packningar, tätningar mm släpper in luft. Visst finns det data på pumparna som visar kapacitet vid olika tryck, temp på vattnet etc? Ökad vattenpelare ovan laddkopplet bör försvåra luften att sugas in? Klena rördragningar i laddkretsen och lågt placerat öppet expansionskärl bör vara sämst?steffeb skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 400 inlägg
2st 1500 liters tankar, 90 liter i effectan och 14 st "normalstora" sektionsradiatorer.
Vet inte volymen exakt men 3400 liter kanske är rimligt?
Tror inte exp-kärlet är för litet eftersom det inte blir tomt fast tankarna är kall.
Skall mäta volymen på exp-kärlet, blev osäker vad det var nu.
Kärlet sitter ungefär 5,5m ovanför laddpumpen. Varför tryckmätare som sitter 1m över laddpumpen bara visar 3,5 MVP vid fullt kärl vet jag inte.
Har 35mm rör i laddkretsen.
Och laddröret går in på sidan av tankarna, radiatorvattnet tas från toppen.
Har inte hittat några specifikationer på laddpumpen (vexve 25-60) angående tryck/temp
Vet inte volymen exakt men 3400 liter kanske är rimligt?
Tror inte exp-kärlet är för litet eftersom det inte blir tomt fast tankarna är kall.
Skall mäta volymen på exp-kärlet, blev osäker vad det var nu.
Kärlet sitter ungefär 5,5m ovanför laddpumpen. Varför tryckmätare som sitter 1m över laddpumpen bara visar 3,5 MVP vid fullt kärl vet jag inte.
Har 35mm rör i laddkretsen.
Och laddröret går in på sidan av tankarna, radiatorvattnet tas från toppen.
Har inte hittat några specifikationer på laddpumpen (vexve 25-60) angående tryck/temp
Redigerat:
Har drevet detektivarbeid for å finne ut hvor det kommer inn luft i anlegget mitt. Har etter hvert blitt overbevist om at laddomaten holder tett. Så jeg har gått og lyttet gjennom en skrutrekker hvor jeg hører luften best, og kom til at koblingene hvor urladdingsrøret er tilsluttet tankene var en kandidat. Tenkte å dra til klemringskoblingene litt - Oi sann - det begynte å dryppe vann!! Med eld i pannan! HJELP!! Fikk heldigvis tettet såpass at det bare kommer en dråpe i ny og ne, får forsøke å tette ordentlig i morgen uten eld i pannan. Kan se ut som at klemringskoblingene ikke er tette nok til å holde luft ute når det er undertrykk ved lading. Får forsøke å stappe i pakningssement eller kanskje en O-ring innenfor klemringen og se om det hjelper. Heldigvis har jeg kraner i bunnen av alle akkumulatortankene!
undertrykk ved lading ?
Skumt. Jeg bruker stenge krana som er på toppen av laddomaten, for å TVINGE pumpa til å sende evt. luft til ack tanken. Der samles den og føres til utlufteventilen... det bruker gå fint. Tenkte montere en avlufter til, på laddomatkretsen til sommeren...
Skumt. Jeg bruker stenge krana som er på toppen av laddomaten, for å TVINGE pumpa til å sende evt. luft til ack tanken. Der samles den og føres til utlufteventilen... det bruker gå fint. Tenkte montere en avlufter til, på laddomatkretsen til sommeren...
Klicka här för att svara