Hej
Jag har i en annan tråd stönat över mitt eländiga vedsystem, som består av en iofs helt OK och inte alltför gammal panna (Baxi Bonus 30 från 03), men en endast 300 liter stor (eller snarare liten) acktank. Jag vill naturligtvis komplettera med mer vatten, men pannrummet är pyttelitet och illa disponerat, varför det inte är så enkelt att haka på fler och/eller större tankar. Nu är jag dock inne på att offra bottenvåningens enda garderob som ligger granne med pannrummet, för att där klämma in 2 st 500 literstankar. Kan ni se några problem med min ritning? Jag känner mig fundersam över (bl a):
1. Den ursprungliga tanken står på en sockel varför anslutningarna kommer högre upp än på tank 2 och 3. Vilka problem ser ni med det?
2. Kan jag seriekoppla exp kärlen eller blr jag sätta dit ett stort (nu sitter ett på 105 l, men tänker komplettera med 50 l till)
3. Kan jag ha returen som enligt ritning (som exvis Baxis principskisser förespråkar), eller ska jag dra den till tank 3.Samma sak med laddretur?
4. Problem med att tank 1 är på 300 liter (med VV-slinga) medan tank 2 och 3 är på 500 liter var?
Något övrigt som är helt åt skogen?
/M
Jag har i en annan tråd stönat över mitt eländiga vedsystem, som består av en iofs helt OK och inte alltför gammal panna (Baxi Bonus 30 från 03), men en endast 300 liter stor (eller snarare liten) acktank. Jag vill naturligtvis komplettera med mer vatten, men pannrummet är pyttelitet och illa disponerat, varför det inte är så enkelt att haka på fler och/eller större tankar. Nu är jag dock inne på att offra bottenvåningens enda garderob som ligger granne med pannrummet, för att där klämma in 2 st 500 literstankar. Kan ni se några problem med min ritning? Jag känner mig fundersam över (bl a):
1. Den ursprungliga tanken står på en sockel varför anslutningarna kommer högre upp än på tank 2 och 3. Vilka problem ser ni med det?
2. Kan jag seriekoppla exp kärlen eller blr jag sätta dit ett stort (nu sitter ett på 105 l, men tänker komplettera med 50 l till)
3. Kan jag ha returen som enligt ritning (som exvis Baxis principskisser förespråkar), eller ska jag dra den till tank 3.Samma sak med laddretur?
4. Problem med att tank 1 är på 300 liter (med VV-slinga) medan tank 2 och 3 är på 500 liter var?
Något övrigt som är helt åt skogen?
/M
Fråga 2 Inga bekymmer att sätta dit ett till på 50 liter, dock bör det bli en parallellkoppling,
Ang 3 så bör man försöka få till inkopplingen av rören så man laddar diagonalt, men det går antagligen, annars så får man strypa lite på tank 1 och ev 2 för att ladda tank 3 fullt. (man bör ju ändå sätta kranar nere på tankarna)
Ang 3 så bör man försöka få till inkopplingen av rören så man laddar diagonalt, men det går antagligen, annars så får man strypa lite på tank 1 och ev 2 för att ladda tank 3 fullt. (man bör ju ändå sätta kranar nere på tankarna)
Ser ut som du skulle fundera på en lösning med laddomat 5030
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_5030
(För att tankarna är på ett annat ställe och på en annan "nivå". Och "slavtankarna" ska då seriekopplas, inte parallellkopplas.). Topparna på tankarna ska inte kopplas ihop heller, sätt avluftare på var och dem separat.
http://www.termoventiler.se/index.php?sida=produkter&undersida=laddomat&produkt=laddomat_5030
(För att tankarna är på ett annat ställe och på en annan "nivå". Och "slavtankarna" ska då seriekopplas, inte parallellkopplas.). Topparna på tankarna ska inte kopplas ihop heller, sätt avluftare på var och dem separat.
Klicka här för att svara
