BiFuel skrev:
Värsta Rolls-Roycen ju :D
Man blir som sagt nästan sugen på vedeldning igen.
Ja med en österrikare har vedeldningen hamnat i finrummet.. Varken röklukt eller sot. Bara värmedaller ur skorstenen. Inga problem att starta upp en brasa med helgkostymen på.. :thumbup: Jag har nu inte hunnit elda så många brasor ännu men det jag reagerar mest på är den otroligt höga verkningsgraden, sett över hela eldningscykeln. Min gamla panna hade också 90 % verkningsgrad stämplat men de siffrorna kan den endast ha uppnått under full drift då allt är uppvärmt. Lambdasonden och spjällmotorerna för sekundär-/primärluft ger väldigt hög verkningsgrad redan från start.

• Gilla
rca1959 och 2 till
  • Laddar…
Janne hur mycket acktank kör du till den pannan?

D09
Bilder på pannrum? :)

Jugend skrev:
Janne hur mycket acktank kör du till den pannan?
Jag har 3000 L nu. Tanken har varit att utöka ackvolymen men det är inget jag hinner med i år. Jag kommer elda så här kommande vinter. I ett första skede kommer jag lägga krut på att få så låg returtemp som möjligt i tanken och på så sätt utnyttja ackvolymen till fullo. Jag har nyss renoverat ca 45 m2 och där spacklade jag in golvvärme. Radiatorerna jag har kvar går med lågt flöde, hög framledningstemp --> låg returtemp.

• Gilla
D09
  • Laddar…
3000L räcker ganska långt, särskilt om skiktningen är bra. Naturligtvis beror det ju på storlek och isoleringgrad på huset. Mitt gamla hus med 150kvm uppvärmd yta klarade jag två dygn vid -20gr utan ansträngning (ca:2500L)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Bilder på pannrummet kan jag lägga upp fram åt augusti :) tillverkar för tillfället ackumulatortanken:thumbup:

• Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
D09
omv.peter skrev:
Bilder på pannrummet kan jag lägga upp fram åt augusti :) tillverkar för tillfället ackumulatortanken:thumbup:
Installerar du den själv? :)

Japp, har fortfarande inte kommit ur barnstadiet, Jag kan själv! :D
Plus att det gör en del på slut notan, framför allt ackumulatortanken ;)

• Gilla
AMD och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.