Hej !
Vi höra med forumets kunniga VVS:are om mitt kommande värmesystem i fritidshuset är
genomförbart ?
I korthet innehåller systemet:
- Vattenmantlad braskamin
- Ack.tank. (Borö 500L)
-Öppet exp.kärl.
-Esbe VTC300 laddtermostat
-Esbe VRG131 3-väg shunt
-Eberspächer dieselvärmare
-Pumpar 12V
-Enkel PLC för styrning/övervakning
Systemet kommer att vara glykolfyllt då huset kommer att vara obebott tidvis.
Dessutom finns ingen elanslutning, har bara tillgång till 12V via en batteribank som laddas av solceller och ett 12V elverk.
Dieselvärmaren används för att "förvärma" huset inför besöken. Detta system med värmaren och
2st rejäla radiatorer har jag kört ett par vintrar och funkar kalas. Nu kommer jag vara i huset längre perioder och vill köra med vedeldning när jag är där.
Har försökt infoga ett par pdf:er på installation och pumparna.
Det vore fint med kommentarer och tips, jag vill gärna få igång anläggningen till vintern !