8 261 läst ·
7 svar
8k läst
7 svar
sotning av vedpanna
Hade lite fundering på sotning, hur gör ni när ni sotar era pannor?
Verktyg, vilken panna hur lång tid tar det osv?
Ser ibland där det står att det finns spaksotning? hur fungerar det? sotar den verkligen av ordentligt en sådan?
Verktyg, vilken panna hur lång tid tar det osv?
Ser ibland där det står att det finns spaksotning? hur fungerar det? sotar den verkligen av ordentligt en sådan?
Jag drar i sotspaken just innan jag tänder. För då är tändluckan öppen och sugfläkten igång. Det lilla sot som finns i tuberna hamnar då över grannens potatisland.. 
ETA har riktigt tajta "spiraler" i tuberna så det blir i princip rent. Inte lika plåtrent som en sotviska på borrmaskinen men min panna har ju 10 st 50 mm tuber så värmeöverföringen funkar mer än väl ändå. Några kvarvarande sotflagor gör nog varken till eller från.
Min gamla drake skulle man stå på knäna och baxa ut en otymplig förbränningskammare i nedersta luckan. Det besväret är också bortbyggt på ETA. Ovan rostret sotar man via tändluckan. I botten tar man bara en skrapa eller stoppar in dammsugaren. Dvs inget sotigt skit behöver lyftas ut för att sota ur pannan.
Jag har i princip eldat med ved i hela mitt liv. Först hemma hos morsan och farsan sedan hos mig själv, och vid behov även hjälpt andra när de varit bortresta. Så den absolut bästa verkningsgraden erhåller man om vedpannan är användarvänlig och genomtänkt i sin konstruktion. Annars blir eldningen och underhållet/sotningen något man drar sig för. Lätt att det blir för långt mellan gångerna så att säga.
ETA har riktigt tajta "spiraler" i tuberna så det blir i princip rent. Inte lika plåtrent som en sotviska på borrmaskinen men min panna har ju 10 st 50 mm tuber så värmeöverföringen funkar mer än väl ändå. Några kvarvarande sotflagor gör nog varken till eller från.
Min gamla drake skulle man stå på knäna och baxa ut en otymplig förbränningskammare i nedersta luckan. Det besväret är också bortbyggt på ETA. Ovan rostret sotar man via tändluckan. I botten tar man bara en skrapa eller stoppar in dammsugaren. Dvs inget sotigt skit behöver lyftas ut för att sota ur pannan.
Jag har i princip eldat med ved i hela mitt liv. Först hemma hos morsan och farsan sedan hos mig själv, och vid behov även hjälpt andra när de varit bortresta. Så den absolut bästa verkningsgraden erhåller man om vedpannan är användarvänlig och genomtänkt i sin konstruktion. Annars blir eldningen och underhållet/sotningen något man drar sig för. Lätt att det blir för långt mellan gångerna så att säga.
Jo för min del så sotar jag typ 3 ggr per år. Kör med flis som matas med stoker å blir inte så mycket sot på konvektionsytorna. Men kör jag ved så blir det ganska så sotigt på bara en veckas eldning. Å min panna är krånglig att sota så det blir bra sotat. Måste typ ha 3 leder på armen för att man sk komma åt ordentligt å sota.
Jag brukar sota när jag märker att rökgastempen blir lite högre.
Lyfter på locket och plockar ur spiralerna som sitter i tuberna.
Sen kör jag ner sotviskan som sitter på skruvdragaren, askan ramlar ner och den suger jag ut med en grovdammsugare med en hemmabyggd askfälla.
Det tar väl runt 5minuter skulle jag tro.
En stor fördel med spaksotning är att man kan göra rent tuberna när pannan är varm. Stoppar man i viskan i en varm panna så stiger dammet upp ur pannan och in i näsan.
Spaksotning vore fint..
Lyfter på locket och plockar ur spiralerna som sitter i tuberna.
Sen kör jag ner sotviskan som sitter på skruvdragaren, askan ramlar ner och den suger jag ut med en grovdammsugare med en hemmabyggd askfälla.
Det tar väl runt 5minuter skulle jag tro.
En stor fördel med spaksotning är att man kan göra rent tuberna när pannan är varm. Stoppar man i viskan i en varm panna så stiger dammet upp ur pannan och in i näsan.
Spaksotning vore fint..
En annan stor fördel med en väl fungerande spaksotning är att alla i hushållet kan (och ids) sota tuberna. Att traditionellt öppna på locket, plocka ut spiralerna och sedan sota med viska och borrmaskin, det lovar jag att få fruntimmer eller tonårsbarn gör utan att klaga. Men "dra i spaken" är oftas inget problem för frugan.. 
Ha ha haJannez69 skrev:En annan stor fördel med en väl fungerande spaksotning är att alla i hushållet kan (och ids) sota tuberna. Att traditionellt öppna på locket, plocka ut spiralerna och sedan sota med viska och borrmaskin, det lovar jag att få fruntimmer eller tonårsbarn gör utan att klaga. Men "dra i spaken" är oftas inget problem för frugan..![]()
Klicka här för att svara