Hej!
Vi har nyligen flyttat in i ett hus från 32, de tidigare ägarna hade då som värmekälla en vedspis från Norrahammar model Norah 300 från 64:a samt att dom hade monterat upp el element i alla rum.
Då alla el element åkt till tippen i förberedelse för bergvärmepump och nya vattenburna radiatorer är tanken att vi skulle elda i vår spis som även ger värme till 4st vattenradiatorer på nedre våning och till 2 st på övrevåning.
Skorstenen är besiktigad och OK, men sist vi eldade så började det att slå i rören, ant luft eller för lite vatten i systemet tänkte jag.
Kollade detta genom att fylla upp systemet till ex, kället på vinden fylldes upp samt att jag luftade radiatorerna, dock fick jag verken luft eller vatten från 2 av radisarna.
Lossade nipplen och trixade med en ståltråd i hålet utan och något hjälpte, har även en elpatron som är ansluten på systemet med en cirkulationspump, patronen är avslagen men pumpen går.
Men varför får jag så dåligt med värme på elementen och varför slår det i rören?