1 934 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Serva/se över Biomatic 20+ själv..?
Då hösten och vintern snart är här :| börjar det bli dags att se över våran panna Ariterm biomatic 20+ (kör solvärme just nu). Vi har inte haft den i drift sedan vi köpte huset i våras så jag har lite dålig koll. Har iaf fått höra på omvägar att pannan kunde stanna slumpmässigt, det är det enda jag vet. Nu är det dessutom tomt i pelletsförrådet så jag har inte ens startat upp den.
Vad kan jag kolla upp själv? Kedjan hänger helt slapp så den lär ju spännas upp iaf.
Är van att mecka men behöver få lite vägledning innan jag börjar plocka med den. Läste i en annan tråd att vingarna i fläkten är en svag punkt?
Vad kan jag kolla upp själv? Kedjan hänger helt slapp så den lär ju spännas upp iaf.
Är van att mecka men behöver få lite vägledning innan jag börjar plocka med den. Läste i en annan tråd att vingarna i fläkten är en svag punkt?
Är det ett stolpskott som haft pannan och inte skött om den så är det dags att du gör en grundlig översyn.
Här finns beskrivning till senaste modellen.
http://195.67.82.150/ariterm/Ariterm-Biomatic+-20-SWE-120525-low-res.pdf
När nu förrådet lyckligtvis är tomt så börja med att få bort allt löst spån som samlats i förrådets botten under alla år.
Sota ur pannan ordentligt i alla kanaler..
Ta ut brännaren och kontrollera, eventuellt byt slussvingarna om de ser dåliga ut. Viktigt att de tätar.
Rengöra fotocell.
Kontrollera att lagren till internmotor och internskruv ser bra ut.
Är dragbegränsaren i rökröret inställd. Ska vara inställd på mellan 10-20 Pa beroende på lite vilken skorsten som finns.
Här finns beskrivning till senaste modellen.
http://195.67.82.150/ariterm/Ariterm-Biomatic+-20-SWE-120525-low-res.pdf
När nu förrådet lyckligtvis är tomt så börja med att få bort allt löst spån som samlats i förrådets botten under alla år.
Sota ur pannan ordentligt i alla kanaler..
Ta ut brännaren och kontrollera, eventuellt byt slussvingarna om de ser dåliga ut. Viktigt att de tätar.
Rengöra fotocell.
Kontrollera att lagren till internmotor och internskruv ser bra ut.
Är dragbegränsaren i rökröret inställd. Ska vara inställd på mellan 10-20 Pa beroende på lite vilken skorsten som finns.
Klicka här för att svara
