3 928 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
<Bråttom> koppling av TVA på pannsidan av laddomaten
kulle var tveksam till lösningen med backventil vid kokning. Jag antar att Jannez69s lösning har samma eventuella problem, eller menar du att det är bättre?
Vid kokning antar jag att pannan helt enkelt vill bli av med vatten pga ökat tryck och försöker trycka ut det även genom returen. I det fallet vore en backventil på returen dåligt. Vad en backventil ovanpå laddomaten kan ställa till med i det läget är oklart för mig. Det viktiga är väl att få cirkulation med tankarna så att pannan kyls, dvs genom självcirkulation vilket den lösningen inte borde störa. Berätta gärna mer hur du tänker Jannez69.
Vid kokning antar jag att pannan helt enkelt vill bli av med vatten pga ökat tryck och försöker trycka ut det även genom returen. I det fallet vore en backventil på returen dåligt. Vad en backventil ovanpå laddomaten kan ställa till med i det läget är oklart för mig. Det viktiga är väl att få cirkulation med tankarna så att pannan kyls, dvs genom självcirkulation vilket den lösningen inte borde störa. Berätta gärna mer hur du tänker Jannez69.
Vad jag fattade så fungerade din lösning då du stängde laddomatventilen som sitter under laddpumpen. Med en backventil som endast tillåter flöde in till pannans retur så kommer du få samma resultat. Det allra bästa är inte bråka med naturlagarna och ta tilloppet in till TVA i en egen ledning direkt från panntoppen. Som det är gjort hos dig är bara krångligt och omständigt. Samtidigt som pannan eldas och laddningen av acktankarna är i drift så skall flöde samtidigt tas till TVA vid behov av vv? Blir inte det ett störande tryckfall i laddkretsen?
I mina ögon skulle en TVA sitta vid acktanken. Med kortaste möjliga rörkrök från topp resp. botten.
I mina ögon skulle en TVA sitta vid acktanken. Med kortaste möjliga rörkrök från topp resp. botten.
Klicka här för att svara