Effecta Lambda 2008, 2.5kbm Tanksvets rektangulär, 2st 200-liters tryckexpansionskärl parallellkopplade från botten av tanken (kallt)

Hej!
Jag har problem med att trycket i värmesystemet faller väldigt mycket när det börjar kylas av ordentligt. Det är helt ok när tanken är fulladdad och ända ner till att halva tanken är typ 40-50 grader och nedre delen typ 20 grader, men när tempen faller mer så dyker trycket väldigt fort ner från 0.7-0.8 till 0.2 och ner mot noll. När hela tanken är 80 grader har jag ca 1.2 bar. När trycket i systemet är noll är trycket i expansionskärlets blåsa 0.8 bar. Jag har donat lite med blåsans tryck, men får ingen känsla för hur jag ska ställa in det hela. Nån som har koll?

Redigerat:
Seriekopplade? Låter tokigt. Hur menar du att expansionskärlen är inkopplade?

Nä fan, parallellkopplade ska det naturligtvis vara! Nu är det redigerat. Tack för iakttagelsen :)

Kan det vara punka/fel tryck i ena kärlet? Har du mätt trycken mer helt trycklöst system, helst med anslutningen öppen? Om membranen är hela och trycket rätt borde det funka. Stämmer manometern? Dubbelkolla.

Min erfarenhet är att 0.8 bar på trycklös blåsa är högt mottryck => för liten vattenvolym = för liten expansionsvolym
Det ger fenomenet du beskriver, högt tryck vid varmt system och "noll" tryck vid kallt system.
Du behöver få gummiblåsorna att börja arbeta :D

ErikC304 skrev:
när tempen faller mer så dyker trycket väldigt fort ner från 0.7-0.8 till 0.2 och ner mot noll. När hela tanken är 80 grader har jag ca 1.2 bar. När trycket i systemet är noll är trycket i expansionskärlets blåsa 0.8 bar. Jag har donat lite med blåsans tryck, men får ingen känsla för hur jag ska ställa in det hela. Nån som har koll?
Sätt förtrycken till 90% av det lägsta trycket du vill ha i tanken när den är kall.

kulle
Vad har du för höjd från pannrumsgolvet til ovankant på din högsta radiator ?

Kan vara för lågt/inget tryck alt alldeles för högt tryck.

Jag har ungefär 7m från tankbotten (källargolvet) till element-topp på andra våningen. Om jag förstått det hela rätt bör jag inte ha lägre än 0.9 bar i nederdelen av systemet, men då sitter manometern på gott och väl 1m läsbar höjd också :)

Så ikväll när temperaturen i tanken var åtminstone GANSKA låg och trycket enligt manometern 0.1-0.2 bar, sänkte jag förtrycket i expansionsblåsorna till 0.6 bar enligt en manometer jag lånat av en rörläggare. Sedan fyllde jag på systemet till 0.8 bar enligt systemmanometern som är ny sen vi bytte panna i höstas.

Tackar för den mycket omfattande instruktionen! Jag läste igenom den med något högre fart än vad som ger bestående kunskap i minnet, men vissa delar av det är användbart omedelbums och om de nya trycken inte ger tillräckligt bra resultat så ska jag göra en mer seriös genomgång med hjälp av den där foldern. I mitt fall begränsas trycket i framledningssystemet av acken, som precis som de flesta andra ackar för småhus är märkt till max 1.5 bar.

I mitt fall begränsas trycket i framledningssystemet av acken, som precis som de flesta andra ackar för småhus är märkt till max 1.5 bar.
Kan avhjälpas med att strypa returen något så att pumpen får "bygga" upp trycket .

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.