1 636 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Uppgradera kass vedvärme i hyrt hus...
Hej! Ny här, läst en hel del men säkert missat mycket.
Jag är boende i Litauen och hyr ett hus med en mina ögon helkass (och farlig) vedpanna. Överförbränning och pyreldning som grundkoncept. Herre gud! Husägaren hade skorstenseld 2 gånger första säsongen... http://www.stropuva.lt/index.php?cid=400&lang=en Det är modell S40 som gäller.
Min tanke är att sätta in en acktank så att pannan i alla fall får köra på med full effekt. Detta så enkelt och billigt som möjligt då husägaren är snål.
Förutsättningar:
2-plans hus ca 150 m2, golvvärme, varmgarage med sep pannrum i ena änden av huset med rum ovanför.
Pannrummet för litet för acktank.
Finns elektrisk vvberedare så vi kan skippa slingor i tank.
Jobbar mycket och bara hemma för att sova så jag vill inte bo i pannrummet! Vill kunna tända upp en gång/dag, ta en dush, titta till och sedan kunna gå och lägga mig! Är ju hyfsad vedvolym i pannan och den skall brinna ut helt innan påfyllning får ske ivf som helst.
Tankegång så långt:
Offra utrymme i garaget (skall ändå inte ha någon bil där) längs en vägg och svetsa ihop en trycklös tank som rymmer ca 1,5 m3. Närmaste gavel på tanken kommer ca 1 m från pannan (med en vägg mellan). Tanken blir rektangulär (lång, hög men "smal"). Kopparslinga till golvvärmen
Behövs Laddomat?
Hur mkt stagning invändigt krävs på en sådan tank?
Minsta acc isoleringstjocklek och vilket material isolerar bäst/mm?
Tacksam för synpunkter!
MVH
M
Jag är boende i Litauen och hyr ett hus med en mina ögon helkass (och farlig) vedpanna. Överförbränning och pyreldning som grundkoncept. Herre gud! Husägaren hade skorstenseld 2 gånger första säsongen... http://www.stropuva.lt/index.php?cid=400&lang=en Det är modell S40 som gäller.
Min tanke är att sätta in en acktank så att pannan i alla fall får köra på med full effekt. Detta så enkelt och billigt som möjligt då husägaren är snål.
Förutsättningar:
2-plans hus ca 150 m2, golvvärme, varmgarage med sep pannrum i ena änden av huset med rum ovanför.
Pannrummet för litet för acktank.
Finns elektrisk vvberedare så vi kan skippa slingor i tank.
Jobbar mycket och bara hemma för att sova så jag vill inte bo i pannrummet! Vill kunna tända upp en gång/dag, ta en dush, titta till och sedan kunna gå och lägga mig! Är ju hyfsad vedvolym i pannan och den skall brinna ut helt innan påfyllning får ske ivf som helst.
Tankegång så långt:
Offra utrymme i garaget (skall ändå inte ha någon bil där) längs en vägg och svetsa ihop en trycklös tank som rymmer ca 1,5 m3. Närmaste gavel på tanken kommer ca 1 m från pannan (med en vägg mellan). Tanken blir rektangulär (lång, hög men "smal"). Kopparslinga till golvvärmen
Behövs Laddomat?
Hur mkt stagning invändigt krävs på en sådan tank?
Minsta acc isoleringstjocklek och vilket material isolerar bäst/mm?
Tacksam för synpunkter!
MVH
M
Blir väl billigare om du stoppar in en begagnad pelletsbrännare och eldar med billig baltpellets.
Grejorna du köper blir billigare än tankar, laddomater mm. och de köpta grejorna säljer du sedan till samma pris när du lämnar huset.
Grejorna du köper blir billigare än tankar, laddomater mm. och de köpta grejorna säljer du sedan till samma pris när du lämnar huset.
Wow mängder av svar redan! 
Pellets vore inte dumt men krävs det inte en (liten) ack även till en sådan lösning?
MVH
Mn
Pellets vore inte dumt men krävs det inte en (liten) ack även till en sådan lösning?
MVH
Mn
Brandvarnare finns i alla rum...
Kanske är bäst med pellets. Undrar bara hur lämplig skitpannan är att docka på en brännare?
Förslag på lämplig utrustning som kan hittas på begmarknaden (måste finnas reservdelar)?
Hur stor behållare i pannrummet om den skall klara sig åtm 3 dagar utan påfyllning? 200liter?
MVH
MN
Kanske är bäst med pellets. Undrar bara hur lämplig skitpannan är att docka på en brännare?
Förslag på lämplig utrustning som kan hittas på begmarknaden (måste finnas reservdelar)?
Hur stor behållare i pannrummet om den skall klara sig åtm 3 dagar utan påfyllning? 200liter?
MVH
MN
Man kan få skorstensbrand även med pellets. En kollega åkte på det för 2 år sedan. Säg att du reducerar risken med 90% genom att sätta en pelletsbrännare i befintlig panna - då får du bara en skorstensbrand var 5:e säsong.
Men varför ska du fixa värmesystemet i ett hus som du hyr?
Men varför ska du fixa värmesystemet i ett hus som du hyr?
pelpet: huset passar bra för mig och kostnaden får ägaren ta men han är snål och jag vill ha rimlig bekvämlighet = jag undersöker och föreslår ngt bra för honom.
MN
MN
Din kollega borde nog snarast titta närmare på en värmepumpslösning.
En modern brännare som är rätt injusterad ger inte skorstensbrand eftersom den inte producerar någon tjära som fastnar i skorstenen.
Men visst finns det inbitna sjåljåpar som värgrar byta ut sina gamla omoderna brännare som är nästan omöjliga att justera in.
En modern brännare som är rätt injusterad ger inte skorstensbrand eftersom den inte producerar någon tjära som fastnar i skorstenen.
Men visst finns det inbitna sjåljåpar som värgrar byta ut sina gamla omoderna brännare som är nästan omöjliga att justera in.
Klicka här för att svara