Ved, Pellets, Flis
GordonE: Den första skulle jag tro, den andra är max tillåten temp under uppstart. Det är bara att prova och kolla på avgastempen i displayen.
Jugend: Det här med skillnader i kaminpriser bygger väl på kvalitetsskillnader. Pris hänger faktiskt alltid ihop med kvalitet. Om du köper den allra billigaste så blir det oftast inte bra i längden. Den bra affären brukar ju vara att köpa något bra till nedsatt pris.
Strandsberg: Ska nu installera en begagnad biomatic 50+ i en 20 fots container som isoleras utvändigt. Containern ska även inhysa pelletsförråd. Ska värma en verkstad på ca 420 kvm och en enplansvilla på 130 kvm. Från panna till verkstad är det bara 5m men till huset går det åt ca 50m. I huset finns en Nibe fighter flvp som jag vill behålla och bara docka ihop. I verkstaden skall monteras 3 st
danielte: Hej,Är på jakt efter en billig skorsten till en braskamin som ska installeras. Kaminen kommer att placeras nära yttervägg och skorstenen ska monteras bak på kaminen och direkt gå ut genom fasaden. Därefter en böj och sedan rakt upp ca 8-9 meter. Är inte intresserad av att lägga 15 000 kr eller mer på detta och tänker att det borde finnas någon billigare lösning. Kom med förslag!
Mickey Mouse: Tyvärr har Bris-DX utgått och produceras inte längre.
sladdbarn: [citat] Kan säkert stämma, uppvärmning gör vi med luft/vattenvärmepump eller kaminen. Sambon bakar så vi kan säkert få nytta av den :) [citat] Perfekt, då vet jag vad som gäller. Tack alla som tog sig tid :thumbup:
PAF: Jag planerar att bygga nytt hus i gammal stil: http://www.byggahus.se/forum/losvirke-timmerhus/219320-planeringsstadie-husbygge.html Både jag och frun skulle gärna vilja ha en vedspis i köket och kamin i vardagsrum/allrum. Jag skulle allra helst vilja ha en vattenmantlad kamin och acctank samt även solpaneler. Men eftersom budgeten är tajt kommer jag nog försöka planera så att detta är
Anders12: Det var en värdefull beskrivning, tackar för den länken! Mvh Anders
johanpelle: Din kollega borde nog snarast titta närmare på en värmepumpslösning. En modern brännare som är rätt injusterad ger inte skorstensbrand eftersom den inte producerar någon tjära som fastnar i skorstenen. Men visst finns det inbitna sjåljåpar som värgrar byta ut sina gamla omoderna brännare som är nästan omöjliga att justera in.
mariatherese: För att återföra lite kunskap till forumet kan jag berätta att feed-back från skorstenstillverkaren är att ett spirorör inte räknas som brännbart material. Vilket det ju inte borde heller... Man kan alltså gå närmare än 50 mm. De skall dock inte ha direktkontakt.
Anderzzon: [citat] Förklara gärna var jag hittar denna och vad den har för funktion? Har inte hittat nåt på röret direkt [bild]
Plutus: Jag har en vedpanna med ett spjäll ovanför. När man tänder är spaken i ena lägen och röken går rakt upp i skorstenen, när skorstenen är varm ändrar man spaken så att röken gör en omväg i pannan och kyls innan den ut i skorstenen. Om din spak har samma funktion vet jag inte men det borde synas om den blockerar rökgången på något sätt. Det kan ju inte vara det vanliga spjället
Andreas_H: Jag har ritat upp principen med tre tankar serie/parallell. Går åt lite kranar men annars blir det nog bra. Jag gillar tanken med seriekopplat, men har förrådsberedare, så på sommaren behöver jag parallellkopplat.
MTech: Överkomligt men ändå tråkiga slantar... sotaren ska ju ha sitt med men då får man ju faktiskt något för pengarna!
Micro: Testa att stänga av dom fungerande elementen och bara kör dom som inte gick att lufta. Troligtvis har du en luftblåsa som inte flyttar på sig och då får du ingen värme samt att det slår i rören. Det kan vara jäkligt att lufta gamla system , men prova att lufta dom 2ej fungerande när dom andra är avstängda. Har du otur kan du få greja i flera dagar med detta. Om du har en shunt kan
Andreas_H: Tack för era synpunkter. Det är ändrade planer, det nya systemet med skiss finns här: http://www.byggahus.se/forum/biobransle/218562-synpunkter-pa-mitt-nya-vedsystem.html#post1795630
Ekgolv: Då var det dags att börja beställa insatsrör med tillbehör till min viking 30 som jag haft dåligt drag i. Mer om det finns att läsa här --> http://www.byggahus.se/forum/biobransle/210124-problem-med-daligt-drag-eller-blot-ved-video.html Ett problem som jag måste lösa för att lyckas med detta är anslutningen där rökröret från kaminen går till murstocken. Eftersom det inte går att
MTech: Jag såg visst fel, 2095 per pall var det om man beställde under 8pall... Fortfarande väldigt bra pris dock :) beställde 6pall precis!!
niklasn: Sannolikt så att hela brännaren blir för varm/het vilket gör att mer sprit förgasas och gör brännaren ännu hetare. Jämför med ett Trangia som du eldar under, där brinner det också bra... Min känsla är att det saknas en slitsad plåt för att begränsa flödet från brännaren, men börja med mineralull om inte annat för hindra skvalp.
Hemmakatten: Håller med de som skriver att ju fler olika värmeprodukter du har, desto dyrare blir det och svårare att räkna hem kostnaden. Har skrivit om det tidigare men eftersom östlund är ny medlem så skriver jag igen att vi har en vattenmantlad pelletskamin med ett mycket litet teknik/pannrum på lite drygt två kvm där baksidan/påfyllningen av pellets sker. Finns också plats för en 500 liters
xdigger: In med skiten i eldstäderna bara.. :) Finns dom som eldar värre grejer.. :)
xdigger: Jag klöv mitt riktigt grovt, men min gamla Egor V25 brann bäst så, för fint så fick jag hög rökgastemperatur!!
pr95: [citat] Kan avhjälpas med att strypa returen något så att pumpen får "bygga" upp trycket .
pr95: http://www.exodraft.se/l%C3%B8sninger/%C3%B6ppna-spisar-och-braskaminer/v%C3%A4rt-att-veta/fakta-och-teknik/skorstensdrag--teori-och-teknik.aspx
MTech: Väggen har varit reglad innan och i den går vatten och el! Syns dock inte på bild, det är längre bort på väggen. Därför vill jag köra samma väggkonstruktion för att bila och putsa in el och vatten blir ett för stort jobb.
jensaro: Ja, jag vet.. En panna som passerar 200 kan man ju strunta i att sätta in!