Byggahus.se

Nybyggt hus med Pellets och sol.

6k läst  48 svar

1. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Hej, vi ska till nästa vår bygga ett hus på ca 165 kvm.

Huset kommer att vara välisolerat, 350mm isolering under plattan, 340mm isolering i ytterväggarna samt 500mm på vinden.

Nu till min tanke angående uppvärmningen. Tänkte montera 10-15 kvm solfångare på taket, som förser huset med värme och tappvatten mellan april-september.

Till detta tänkte jag införskaffa mig en pelletspanna, samt en ackumulatortank på 750 liter..

Just denna kombination verkar vara en ganska populär kombination.

Nu vill jag ha lite synpunkter på detta. Förslag på olika produkter.

Vad ska man köra med för slags tank? Och vad för kamin?

Jag har kikat lite på denna kamin, sägs vara prisvärd, ett plus är också att man kan elda med ved.
    Och köra med olika slags brännare.
    http://www.euronom.se/39_Exonom_P20_UB

Med vänliga hälsningar Erik..

2. H
    Medlem Nivå 6
    Du får ett utbyte på 4000-6000 kWh från en solfångaranläggning på 10-15 kvadratmeter.
    Om vi uppskattar att ni gör av med 5000 kWh till varmvatten på årsbasis och det är möjligt att spara ca hälften av varmvattenbehovet med solfångare så behöver du alltså ett värmebehov på ca 1500-3500 kWh under sommarhalvåret för att få användning av solfångarutbytet.
    Har ni ett sånt värmebehov?

3. I
    Medlem Nivå 8
  4. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Hej, jag läste att en normalfamilj på 4-5 presoner bör ha en solfångaranläggning på ca 12 kvm. Men det kanske inte stämmer..

Nej, jag tror vi är ganska sparsamma med varmvatten, vi är nu 2 personer, men tanken är att vi ska bli 4.
    Så jag tror vi kommer att hamna under snittet. Hur stor yta bör räcka då?

Med vänlig hälsning Erik

5. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Hej, båda ser intressanta ut. Är den första något liknande Biosolpannan?

Den andra länken, något förslag på tank som skulle passa?

6. I
    Medlem Nivå 8
    Biosolpannan? Hehe, nej.. Detdär är riktiga Pelletspannor, dvs laddpannor som ska köras mot en välisolerad tank.

En tank kan man beställa oisolerad och bygga in.

7. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Oki,, när jag läste tank så trodde jag att det var en ackumulatortank :) Tills jag läste vidare.

8. S
    Medlem Nivå 13
    Kommer huset ha Ftx vent ?

9. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Japp.

10. H
    Medlem Nivå 6
    Svårt att ge en kvalificerad gissning men ca 4 - 5 kvadratmeter bör räcka.

Större anläggning ger marginellt mer nyttigjord energi och stora förluster.

11. J
    Medlem Nivå 7
    Till ett nytt välisolerat hus behöver du inte fundera på de dyra österrikiska skrytpannorna. En svensk panna duger bra och är då billig i underhåll eftersom man inte behöver blanda in några dyra reparatörer.
    Jag skulle hoppa över både pellets och solfångare och installera markvärme. Blir billigare i längden.
    Solfångare blir inte lönsamt hur man än vänder på saken utan kan ses mer som en hobby.

Man brukar relatera byggkostnaden till boytan och glöm då inte att räkna med kostnaden för den boyta som pannpalatset med rör och tankar, pelletsförråd och pelletsmatning upptar.

Pelletseldning är bra så länge man håller ned kostnaderna men kommer man upp i samma installationskostnad som markvärme blir det en dålig affär.

I äldre hus med självdragsventilation, skorsten och högtemperatursystem har pelletseldning sin självklara plats.

12. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    I ett nytt hus hade jag nog satsat på FTX kombinerat med mark- eller bergvärme för att få möjlighet att kyla huset på sommaren. Komfort kan få kosta en del.

Solfångare tror jag är svårt att räkna hem. Jag tror att det passar bäst som nischlösning i stugor utan el och liknande.

13. Östlund
    Medlem Nivå 9
    Tack för alla svar..

Jag har funderat på både mark och bergvärme.
    Markvärme tror jag går bort, då både hus 180kvm och garage 60kvm plus en en eventuell pool ska samsas på 1000kvm tomt.

Bergvärmen är intressant, men jag vet inte hur många grannar som har det, eller kommer att skaffa det i framtiden.

14. S
    Medlem Nivå 13
    Jag skulle också satsa på bergvärme ett välisolerat hus på 165 m2 bör inte kosta mycket att värma upp. Om grannarna har eller planerar skaffa bergvärme gör inget borra lite djupare så har du marginal om nån skulle borra nära ditt hål. Solpaneler är bra men det kommer att ta många år att tjäna igen dom men kan du värma poolen med dom går det ju lite fortare. Hur mycket effekt kommer huset behöva vid Dut ? kommer det ha golvvärme ?

15. J
    Medlem Nivå 8
    Vad är den uppskattade årliga energianvändningen relaterad till värme/VV.

Ju snålare hus, ju svårare blir det att räkna hem de lite kostsammare alternativen, särskilt bergvärme. Om du sparar 5-6' kWh/år tar det ett tag att räkna hem BV installerad och klar... Du får ju inge ROT heller...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: