Ved, Pellets, Flis
johanpelle: Här har du väl en bra panna. http://www.blocket.se/kiruna/Pelletspanna_Ulma_med_tillhorande_brannare_49541946.htm?ca=10&w=3
johan5588: Har lagt ner denna ide, ska starta en ny tråd med annat ämne om min nya kamin istället :)
johanpelle: Om du som jag skrev tidigare släpper begreppet "verkningsgrad" och i stället tänker "pelletsförbrukning" blir saken klarare och lättare att diskutera. För det verkar ju vara minskad pelletsförbrukning du är ute efter. Som jag skrev tidigare så blir pelletsförbrukningen mindre om du sänker rökgstemperaturen till ett rimligt värde. Då måste du sänka effekten på brännaren så att
johan5588: Såg just en annons på "Dovre 425 CB", 5 år gammal och lite använd. Hittar inte CE-märkningen på den men säljaren har ett typgodkännande likt detta men kanske äldre version: http://www.spismiljo.se/upload/dokument/typgokannanden/Dovre_425CB.pdf Vad tror ni, är den godkänd? Är denna kamin jämförelsevis ett bra köp ?
GK100: Med TVA kan du enkelt hålla 15 grader från botten och upp till skikt med din högsta temp. Om det betyder något eller är värt något får var och en bedöma men man får VV med toppens temp till sista droppen och samtidigt mycket låg retur tillbaks.
Nilsson73: Hej igen! Efter mitt senaste inlägg ledsnade jag på glödbädd och testade med vad Kulle och User81 sagt, "bygga en tunnel" över hålet i keramiken. FUNKAR MYCKET BRA!!!! Tack ska ni ha!!!! bygger nu tunnel fram till luckan, lägger näver i tunneln och tänder, man hör när det kommer igång ordentligt. Låter luckan vara öppen någon minut medan jag fyller klart med ved. det händer att
rca1959: [citat] Glöm inte att provköra systemet innan ni åker iväg till julen:cool:
Goteborg: Kreativ lösning med spirorör, gångjärn och handduks krok =). För mig som pysslar med plåt dagligen kanske inte tycker det är så snyggt, men gillar kreativiteten. Funktionen finns ju där.
DjAlbert: Kan uppdatera, om nån ä intresserad, att servistekniker va på plats idag o bytte databox,tändelement, termokontakt samt vaxsäkring. Så att databoxen va skrot va inte fel konstaterat iaf. Nu tuffar o går den på 12 kW iaf.
Detgåråtöl: [bild] får ej upp rökgastempen ordentligt... Har provat med olika rökgastermometrar. [bild] Bra blålåga och ca 15 graders skillnad på laddomaten. Usch vad jag vill ha större ackvolym. 0gradigt ute på natten. Fyller tankarna till 90-95g på kvällen vid 23.00 vid 12 dagen efter så är tankarna på 50/40.......
Detgåråtöl: Woopsi, lade bilderna i fel tråd. Får skylla på att jag har fredag.. ;)
D09: Fristående sägs det nog inte så mycket om. Iaf när jag inledningsvis var i kontakt med kommunen ang den amerikanska pannan, den som är som en liten fristående stuga/ friggebod.
Lillmalen: Är murstocken putsad före 1950 är det möjligen bättre med rent kalkbruk men funkar säkert med både "c-bruk" och "b-bruk". c är väl lite mer flexibelt än b-varianten.
xdigger: Andreas H: Vintern så drar jag mig också eftersom det är halt och inte riktigt värt risken, bara se till att den är nydragen när det vankas kalla dagar. :) Kulle: Ja, man får ju även ett kvitto på att anläggningen inte är trasig samt att förbränningen fungerar som den skall. :)
Mike N: Är fläkten är en enfasare kanske det bara är kondensatorn som är dålig och inte själva motorn.
Perkla: [citat] Tack för det svaret, då blir det nog att försöka få inom om det funkar som jag tänkt med att montera pelletsbrännare i min oljekassett :D
sandman: Tog ur patronen som satt fast ordentligt, fick ta en polygrip för att få ur den. Det verkar som att den fastnat. Nu laddar den som den ska.
Enk Projektet: Riv bort den bef....gör en bra anslutning i skorstenen....köp sedan en beg gjutjärnskamin på blocket tillsvidare....när det finns pengar köper du en ny kamin som passar både utseende och plånbok....
Real7: Ja helt klart blir det dyr el på sommaren om man eldar. Den ska visst kunna ge 1 kW momentant och upp till 6 kW i 30min så det blir inte mycket att sälja. Vi har ca 400W/timme i förbrukning när huset går på tomgång och frågan är ju om den har variabel effekt och hur det i så fall påverkar verkningsgraden att små elda. Eller det " variabla" kanske batteribanken står för.
Andreas_H: Den där länken fungerar inte längre. Är det någon som har dokumentet sparat och kan skicka det?
Qkeeper: För gamla, ja på sätt och vis. åtminstonde så har som sagt moderna braskaminer mycket bättre förbränningsteknik vilket gör det lättare att justera då de klarar av att brinna på lägre effekt. Sedan kommer man alltid ha högre temp när man eldar, men man kan absolut minska den temperatur höjningen beroende på val av kamin. Har inga erfarenheter av Jøtuls murspisar men en murspis
D09: [citat] Vintertid är det nog inga större förluster men sommartid vill man nog hålla igen på det.
Qkeeper: Självklart går det att sätta in vermikulit på sidorna och även som rökvändare. Skulle ej rekommendera att använda det som "roster" då vermikuliten ej är speciellt slagtålig utan istället försöka få tag på ett roster från någon annan vedspis som passar eller köpa ett som är för stort och kapa ner till rätt storlek. Vermikulit finns i tunnare skivor åtminstonde 20mm.
Eld: Eldfast bruk är helt onödigt. Det duger med vanligt C-bruk på ett sådant ställe. Spara det eldfasta bruket till användning inne i eldstaden.
seiko: Fick mail idag och dom kommer på Onsdag. Tanken har solslinga som jag bad om så där är det grönt. Nu är det bara att hoppas att det inte springer iväg alldeles för mycket över offererat. Dom trodde dom skulle bli klara på en dag.
Göran.W: [citat] Nej nej inte öppna shunten fullt för i ett ved system ska ALLTID termostaterna stå fullt öppna för att ha så låg framlednings temperatur som möjligt annars total sabbar man skiktningen i ack tanken och får elda mer än nödvändigt och förlusterna ökar också med minst 20% Du ska ha en shunt styrning som ställer in framlednings temperaturen efter inne eller ute temperaturen.
Stenolofanders: Antar att pannan är till höger o ackumulatortank t vänster i skissen? Alternativ 1 ser bättre ut med tanke på ångledningen: att ångan ska ha en lätt väg ut om pannan skulle koka. Om rören är korta och grova i alt 2 spelar det nog ingen större roll vilket du väljer. Båda löser funktionerna avluftning, expansion och ångledning med hjälp av ett öppet expansionskärl kopplat på
Enk Projektet: [citat] ...som sagt jag har ingen aning om energibehovet för huset....eftersom jag inte vet verkningsgraden på LLVP...80% verkningsgrad på kamin tror jag inte ett skit på.... ;) låter mer som försäljningssiffror... ;)
Göran.W: Sen blir stapeln på 30 m3s ca 45 kubik när den är kluven. Så 30 m3fub blir 90 kubik staplad ved 90x300 =27 000 kr är det sen stjälpt mått blir det närmare 150 kubik av det 150x300= 45 000 kr som oftast inte skattas så redan 300 kr är egentligen för dyrt för dom får ju 34 000 kr mer för veden än när den går som massa ved och oftast oskattat med. Prova be om kvitto så du kan dra