Är det någon mer än jag på forumet som har en Gaselle-panna, och isåfall har testat att bygga om intaget för primärluft?
Min panna är en 25kW från 2004 och den tar in primärluften i höjd med nederkant på vedluckan. Detta tycker jag är lite väl högt, och det leder i princip varje gång jag eldar till att hela vedmagasinet övertänder förr eller senare. Det spelar ingen roll hur man justerar spjällen, jag har prövat i princip varenda inställning på både primär- och sekundärluft, övertändningen kommer till slut iaf.
Jag har läst mycket på detta och andra forum om folk som moddar luftintagen på diverse pannor, och uppnår riktigt bra resultat.
Jag tänkte ge mig på att försöka flytta ner luften någon dm i pannan och se om jag kan minska benägenheten att övertända. Tänkte börja med att bygga en kanal i lite tunnare plåt bara för att se om teorin fungerar, för att sedan bygga lite rejälare. Tyvärr kommer jag att inkräkta litegrann på vedmagasinets djup, men det kan det nog vara värt om pannan behagar brinna som det är tänkt...