23 105 läst ·
49 svar
23k läst
49 svar
Hjälp med ackumulatortankar....
Jag har en acktank på 500l som jag funderar på att komplettera med en tank till och koppla som i bilden ovan (om man bortser från tank 3 i bilden som inte kommer finnas i mitt system).Kire_78 skrev:
Kan det bli några problem då shunten endast är kopplad till tank 1 eller jämnar det ut sig mellan tankarna ändå?
Det är nämligen förberett för utbyggnad med kranar på rören mellan panna och tank men inte där shunten sitter, och det ser inte kul ut att börja ändra något där.
Det funkar som Du tänker göraotto84 skrev:Jag har en acktank på 500l som jag funderar på att komplettera med en tank till och koppla som i bilden ovan (om man bortser från tank 3 i bilden som inte kommer finnas i mitt system).
Kan det bli några problem då shunten endast är kopplad till tank 1 eller jämnar det ut sig mellan tankarna ändå?
Det är nämligen förberett för utbyggnad med kranar på rören mellan panna och tank men inte där shunten sitter, och det ser inte kul ut att börja ändra något där.
Jag hade inte kopplat som på bilden. Man säkerställer inte 100% att man erhåller lika strömningstryckfall genom samtliga tankar. Man brukar paralella alla tre och sätta tillopp till tank ett (eller 3) och frånlopp från tank 3 (eller 1). Blir lite längre rördragning och ev totalt tryckfall men säkrare.Svårt att förklara.
Det gäller att man använder samma rördimensioner, samma fabrikat/gjutning på alla rörkopplingar också.
Men har man tur så kan de mest fantastiska installationer fungera ibland =)
Mvh
Det gäller att man använder samma rördimensioner, samma fabrikat/gjutning på alla rörkopplingar också.
Men har man tur så kan de mest fantastiska installationer fungera ibland =)
Mvh
Klicka här för att svara