Det börjar dra kallt ute och snart är det väl dags att elda. Tänkte köra en tråd om Min Ladan 60kw
jag installerade förförra julen. Är dags att få fason på den, gick på tok för mycket ved förra året, behöver även modda radiatorkretsen i huset.
Kort beskrivning och lite bilder:
System: 3kbm acktank gammal oljetank svetsat i muffar,värmeväxlare mellan panna/acktank och radiatorkrets (värmeväxlare från gammal bergvärmepump).Radiatorkrets flera parrallela enkretsslingor samt nåt elemet två kretskopplat ( ger dt på max 20-25 C!)
Panna och tank (har klätt med osb och isolering senare.
DSC01135.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Innan jag isolerade acktank, expkärl är från skroten
DSC01109.JPG
Skapa konto

Värmeväxlare och tryckkärl, 3-vägs ventil på tanksidan DSC01318.JPG
Skapa konto

Redan gjorda moddningar, bygt om plåten vid tuberna till en lucka så att det går lättare att sota och ha det tätt. DSC01494.JPG
Skapa konto

DSC01501.JPG
Skapa konto
Provade bygga sänkt primärluft, samt sprida denna över hela längden på pannan istället för bara studsa mot dörren och in. Svårt att säga om det blev något bättre, dock så gick mitt försök sönder ganska fort är ett vinkeljärn 40x40x4 och plattjärn 100x4 svetsat i varandra och i pannan. Har dragits av av termiska spänningar, samt missformats, tänkte testa med rör och flytande montering. DSC01512.JPG
Skapa konto
Hål för tertiärluft DSC01490.JPG
Skapa konto

luftbild.jpg
Skapa konto

Hur ser luft flödena ut på era pannor? jag har primär( in i glöden), sekundär (genom keramiken) och tertiär (via hål under luckan till nedre kammaren).

• DSC01325.JPG
    Skapa konto
  • DSC01327.JPG
    Skapa konto
  • DSC01489.JPG
    Skapa konto
  • DSC01491.JPG
    Skapa konto
Du kan ju börja med att kolla hur mycket ved som går åt för att höja tankens temp från typ 30-90 grader utan uttag till huset. Bäst ska ju vara och väga veden som går åt.
Då har du ett utgångsvärde på hur effektiv pannan är.

Vad tycker du är fel/dåligt med pannan? Vad reglerar pannans styrning? Vilken avgastemperatur har du och vilken tempdiff över laddomaten? Hur är rökens lukt och färg?

Hur regleras primär och sekundärluften i Ladan? Min misstanke är att regleringen av spjällen är så grov att det i princip är omöjligt att finjustera in rätt mängd sekundär och primär. Orlan är ju lik din Ladan och på Orlan slår sig/ändrar sig sekundärspjällen av värmen. Blir då väldigt svårt att få rätt luftmängd.

När jag nu ser dessa öststatspannor så vänder det sig i magen på mig! Minns hur man jävlades och det luktade rök i hela huset. Man fick stå där själv då resten av familjen vägrade elda. Nu i min nya ETA sh 40 eldar även barnen med förtjusning!

• Gilla
rca1959 och 1 till
  • Laddar…
Gjorde test utan uttag, full panna med vad som var kvar i pannrummet, ved, flis spån, kartonger etc. Mycket dåligt resultat 300l utrymme för ved, kanske 250 fullt och fick endast upp tanken 30 grader, ca 100kwh borde varit mycket mer, skattat 1000kwh/m3 på bladningen. så mellan 30 och 50% skulle jag tro.
Ska prova igen med fin ved som du föreslår och väga etc. Duger en billig fuktmätare från jula etc att kolla veden med?
Regulatorn kör endast på vatten temp. Den stänger av vid 60C. kör två hastigheter på fläktarna, den lägre går den över i vid 80, stänger av fläktarna vid 90. Röken varierar under cykeln, eldstaden brinner ojämt alltså en del brinner klart så smiter luft förbi tror jag.
Det jag tycker är dåligt är röker in när fyller på, rökröret sitter lägre än öppningen på luckan så är oundvikligt, har satt in en 250 kanalfläkt som håller mig rökfri ivarje fall. Stängningen av luckorna är inte bra, är haka i och skruva, Läcker redan om båda luckorna.,
Justering av primär/sekundär är skruvar med brickor alltså skruvar in en rundbricka mot ett runt hål syns ovanför fläktarna. kan nog vara så att det ändrar sig av värme också är riktigt varmt där.. Har pannan i annat hus så ryker inte in, men frugan eldar mycket ogärna.

eftersom pannan endast går på temp och stänger vid 60C och ladomaten går på rökgas så har det hänt att pannan gått upp över 90 och ladomaten inte slagit på eftersom och det har blivit kolmila av det hela. Jag satt in ett tidsrelä med fördröjning så att ladomaten inte slår av förrän efter 40min och då funkar det.

visst vore det fint med en fin-panna eller ännu hellre flis, men saknar flis så att säga :), Hela installationen kostade 60kkr totalt. (panna 40, kringutrustning 20 allt jobb själv).

Min ETA kostade 35 tusen mer då.. Då har jag säkert dubbla totalverkningsgraden under en eldningscykel samt att jag nu kommer att elda pannan 1/4 del så många ggr nu i vinter. För nu eldar frugan och barnen också. De t.o.m sotar ur pannan också! :thumbup: Så nästan lika automatiskt som flis.. :cool:

Nåja om vi går tillbaka till din Ladan så tycker jag du ska lägga tid på att få bättre styrning av luften, mer exakt. På dina bilder av pannan liknar frontplåten och de lufttallrikar för sekundär som sitter där vara väldigt lik som på Orlan?

Sedan har du kanske märkt att gjutmassan de gjort keramiken och sekundärmunstycket av inte är så hållbar? 1-2 år så är den slut på. Vet av en Orlan där hela botten (mellan vedmagasinet och förbränningskamaren) bara rasade ihop.. Inte så kul då den är gjuten på plats vid tillverkningen! Men Ladan ser lite annorlunda ut så något sådant kan inte hända din! Är väl bara själva sekundärmunstycket som är fastgjutet? Resten av botten är väl plåt?

Har du ingen support av försäljaren av pannan?
Jag skulle säga att det borde vara funktionsgaranti i några år och möjligt att man ska förvänta sig att en panna ska funka klanderfritt. Kan de inte hjälpa till med det så borde du ju kunna reklamera den.
70-80% verkningsgrad är ju det minsta man kan förvänta sig av en panna som säljs på marknaden i Sverige idag.

Med den pannan bör du fylla tankarna från 40-90 på ett ilägg som mest. För mig går det åt ca en och en kvarts panna för det på 4000l. Ca 220-230l ved.

Steg 1 borde vara att få luckorna täta. Är det inte det så är det nog svårt att justera in primär/sekundär. Är det några ställbara spjäll på fläktarna man ser med?
Är uppstarts spjället tätt?

Edit:
Du har väl manualen?
http://www.romoheat.se/3dg/Bildarkiv/org/1557/manual_ladan.pdf

Redigerat:
Jo har bytt insatsen i vedmagasinet redan.
Var får man tag i bra massa att gjuta själv? eller stenar att kapa till? har provat vanligt brandfasttegel men spricker, tänkte svetsa i lite plåt också så det inte behöver vara så jvla mycke keramik.
mm får bli att bygga om till bättre styrning av luften(bättre spjäll) är riktigt irriterande dessa tallriksvarianter, svåra som sjutton att ställa in. Sen finns det ingen inställning på tertiärluften, blir beroende av de två andra.

support av försäljaren .. är köpt därifrån du länkat manualen. Kan säga att jag är mindre än nöjd med den firman. Enda anledningen att jag tog därifrån var att dem lovade snabb leverans, som så klart drog ut. Sen skulle jag få ny keramik och fick tjata samt kontakta importören som då redan hade skickat denna så den bara låg hos den firman. Sen lovade dem mig bättringsfärg, var liten skada vid frakten, väntar fortfarande.....
Sen står det i manualen om rätt installerad osv, behörig osv.
Räknade med från början att behöva fixa med pannan, mycket lärorikt.
Är en inlärningscykel och för varje moment minskar vedförbrukningen.
-första månaderna . ingen tempmätare på rökgas, sen satte i det, var visst 450 grader. . Flåsade som en rejäl drake i nedre luckan! :) 120 kw? :)
-Sen ingen styrning på ladomaten, pannan fortsatte gå tills tanken var nere under 60 i botten.
- Förra vintern Blöt och för grovt kluven ved, (sjukt dåligt år för ved att torka!), problem med spjäll etc. egenbygda Primärluft kanal pajade osv.
tror det finns potential för denna panna är rejäl och skapligt stor konvektionsyta, rejält tilltaget vedutrymme och 80 cm ved går i.
Jag har en lambda sond, LC1 och vad det brinner fint när jag trimmar in så att det är lambda 1.3, tyvärr håller den inte det själv sen går upp rejält om jag inte juserar och bökar ner veden då den eldar rent i ena änden av pannan sen skickar primärluft förbi. Fläktarna ställs in digitalt på displayen, båda fläktarna går till samma utrymme, hade varit snyggt med en till primär och en till sekundär.

DSC01574.JPG
Skapa konto

Jäklar vad du har grejat.
Det verkar vara en panna för folk med tom plånbok i ena näven o en svets i den andra.

• Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
På Atmos pannor brukar tyskarna gjuta dit en platta av schamott över dysan, det verkar funka bra.
Se länk: http://f3.webmart.de/f.cfm?id=2902459&t=3272125&r=threadview

Jag hade också koll på lambdan första vintern. Funkade heller inte bra. Jag har lärt mig att det är mycket viktigare att hålla avgastempen på rätt nivå.
Riktigt bra blev inte min panna fören jag installerade fläktstyrningen som återkopplar mot avgastempen. Vill jag ha 190grader så håller den det plus minus några grader hela eldningscyklen.
Ställde jag in manuellt på 190 innan kunde det vara att pannan tappade ner till 160 och även tappade ner förbränningstempen i undre luckan för lågt och då ville den inte hämta upp det igen, med dålig förbränning som följd.

För att få så dålig verkningsgrad som du har måste det vara riktigt galet. Hur ser lågan ut och vilken färg har undre keramiken när du öppnar nedre luckan? Keramiken bör glöda rött om tempen är rätt.

GordonE skrev:
På Atmos pannor brukar tyskarna gjuta dit en platta av schamott över dysan, det verkar funka bra.
Se länk: [länk]

Jag hade också koll på lambdan första vintern. Funkade heller inte bra. Jag har lärt mig att det är mycket viktigare att hålla avgastempen på rätt nivå.
Riktigt bra blev inte min panna fören jag installerade fläktstyrningen som återkopplar mot avgastempen. Vill jag ha 190grader så håller den det plus minus några grader hela eldningscyklen.
Ställde jag in manuellt på 190 innan kunde det vara att pannan tappade ner till 160 och även tappade ner förbränningstempen i undre luckan för lågt och då ville den inte hämta upp det igen, med dålig förbränning som följd.

För att få så dålig verkningsgrad som du har måste det vara riktigt galet. Hur ser lågan ut och vilken färg har undre keramiken när du öppnar nedre luckan? Keramiken bör glöda rött om tempen är rätt.
Hur blir det när man reglerar röktempen med fläkthastigheten när primären är för högt/lågt ställd eller veden hänger sig osv. Jag undrar eftersom jag är intresserad av en sån grunka.

Elffors skrev:
Hur blir det när man reglerar röktempen med fläkthastigheten när primären är för högt/lågt ställd eller veden hänger sig osv. Jag undrar eftersom jag är intresserad av en sån grunka.
Hej.
Jag har justerat primären så att fläkten ligger på ca 60-70% under normal gång. Då finns det utrymme för fläkten att ösa på lite extra vid start och när det behövs under eldning. Den kan ju även reglera ner något. I inställningarna går det att ställa minsta fläkt %.
Det verkar inte som den hänger sig alls. Hur som helst är tempen väldigt jämn. Det är bara att handla... Jag visste inte riktigt hur det skulle funka, men den var så billig att jag inte kunde låta bli.
Det gäller bara att tänka till vid inkoppling för man behöver ett relä, så att man inte reglerar ner spänningen till laddomaten.

Sådär proveldat med årets ved. Det brann ganska okej. Hade inte ork att väga får ta det nästa gång(vill även mäta fukthalt och har inte sån grej), men är iaf asp 1200kwh/m3 (staplad kanske nån som har bättre siffra?) ?? , och 300l, ger tillgängligt 360kwh. Tanken gick från 20c till 80C nu. stor förbättring, verkar vara väldigt känslig på hur grovt veden är kluven. Årets ved är fint kluven och har sjunkigt ordenligt i förrådet så finns möjlighet att den är torr. 3000L från 20 till 80 grader blir ca 210 kwh. Alltså 210/360 = 0,58. Betyligt bättre än förra testet. Men långt i från bra. ska man krångla med underförbränning två kammare etc så ska det vara 80-90 % annars lika gärna köra på
vanlig panna, mindre känslig för ved kvalitet.

Det brann väldigt "gult" första tiden i nedre kammaren, som svämmade över. Sen gick det ner och branna blått, men inte längs hela springan samtidigt, i övre kammaren brann det slut mot bakre ändan först.. Rökgas temp låg på 280 första tiden sen ner mot 200 mot slutet på slutet var det bara lite lågor som tittade ner så att säga.
DSC01579.JPG
Skapa konto
DSC01583.JPG
Skapa konto
DSC01587.JPG
Skapa konto
DSC01588.JPG
Skapa konto

Vad för extern styrenhet använder du? tänkte börja med en variabel styrning så att säga , att testa och styra på lambda endast på sekundärspjället, men skulle behöva en enkel regulator, 24v ac har jag till spjällmotorn, så den får gärna gå på det, går bra med 12v dc också efter som lambda sonden går på det. några förslag? ska vara lätt programmerad, helst via display på enheten.

Det ser ut som du kör alldeles för kallt i undre luckan, om inte bilden ljuger. Minska sekundär rätt mycket.
Är inte pannan helt tät så kommer lambdan visa helt fel.

Sök på DC50GSX och Ladan kw, där finns lite klipp som visar att keramiken ska lysa år det röda hållet. Set syns också på de första bilderna du la upp på de bruna avlagringarna framme på keramiken.
Justera sekundären efter keramikens färg är mitt hetaste tips.
Det brukar oftast lukta "pyreld" vid för kall förbränning.

Var inte förbränning längs hela längden på springa så att säga, brann ojämt slut i övre magasinet. .Första timmen eller så så brann det väldigt fett istället sotiga gula lågor i den nedre luckan... verkar inte hända så mycket när jag justera på skruvarna då.. denna tallriks modellen på spjäll ger flöde 0 stängd och kanske 80 % 3-4 varv utskruvade, gillar verkligen inte dem..får bli att fixa egna. Keramikens färg. klarar denna trötta slovakblandning röd keramik? eller spricker de då?

Hej.
Keramiken ska lysa åt det mörkröda hållet. Det ska den klara.
Keramiken är ju till för att flamman inte skall kylas ner så att de brännbara gaserna ska hinna brinna upp fullständigt.

Är keramiken med sekundärluften limmad mot pannans plåt? Är det otätt där kan det kanske bli fel med sekundärluften.

Sen bör du tänka på att du inte får in lika mycket ved som du har i vedmagasinet. Har du tex 75cm ved och 85 djup så får du ju bara in 75/85*305l=269l

Jag anväder en styrning som heter Tech st-81 Zpid.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.