Hmm .. sant kanske är otätt mellan plåt och keramik där står bara på plåten... Får titta när jag slödjar spjäll och primär-rör i pannan. Jo kör 75cm ved. Ska väl ta och väga för att veta bättre hur det står till.
Kollde din tråd, riktigt mycke elektronik och grejer!. Vad tycker du är största vinsten med all mätutrusning? (funderar på att fixa något iaf )

Det ska i alla fall vara pannkitt under keramikens på atmos pannor, det är nog troligt att du ska ha det med. Tanken är ju att luften ska komma ut genom hålen. Är det otätt under så har ju luften lättare att gå genom sekundären med för kall förbränning som följd. Jag köpte en tub pannkitt på k-rauta när jag hade min keramik ute.
Viker röken från skorstenen emot marken så brinner det för kallt.
Fick du ingen instruktion för byte av keramiken?
Små otätheter i pannan kan ställa till mycket. Fixa även till luckorna så allt är som det ska. Kolla även keramikens täthet uppåt emot vedmagasinet.

Jag har förmånen att jag kan låna loggutrustning från jobbet, så temploggern är nog den bästa saken. Man kan ju tex mäta temp från och till panna och jämföra mot avgastemp och på så sätt avgöra om hur bra olika turbulatorer fungerar.
Du borde dock ha en tempgivare i undre luckan. Men det bör duga att kolla röken och färg på keramikens för att få iordning på den. Det är en aggresiv miljö för givare i undre luckan, så det är inte säkert att livslängden är jättelång om man installerar en givare permanent.

Mest funktion för pengarna var helt klart ST-81an. Innan var man och kollade till pannan då och då, men nu bara går den. Jag går bara ut till pannrummet för att fylla på ved efter den installerats.

Om jag vore i din sits skulle jag börja med det jag skriver innan du bygger om spjällen.

Mvh Gordon

Har det blivit något bättre med pannan?

Har varit mycket annat att fixa med. Men nu är vädret så kasst att jag snart måste elda så har börjat fixa med pannan ikväll. Än så länge bara riva bort det jag svetsat dit förr har gått sönder i värmen... Tänkte undvika plasmaskäraren men den åker fram var knöligt att komma åt med vinkelkapen. Också bilder på den riktigt dåliga spjäll konstruktionen. Samt underkeramiken som börjat errodera bort. Måste vara vanlig jvla finbetong dem använd.. DSC01673.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC01672.JPG
Skapa konto
DSC01677.JPG
Skapa konto
DSC01665.JPG
Skapa konto
DSC01669.JPG
Skapa konto
DSC01664.JPG
Skapa konto

Som att titta en gammal häst inne i käften... :p

????

kulle
Andert skrev:
????
haha ja jag undrar oxå vad han menar med det ?

tillbaka på noll då. Plockat ut skrotet jag svetsat in. rackarns vad svårt att skära ut!. blir att tänka noga innan jag svetsar in nåt nytt. Blev även tvungen att elda idag så får skruva loss för att bygga spjäll till helgen eller så.

Eldar på och går ganska skapligt. Måste dock ha en rejäl primärbrasa sen lägga på veden och helst ett par surstockar högst uppe efter halva tiden också för att få bra förbränning genom större delen av tiden. Surt när den övertänder och då överhetta pannan och slår av och på fläkten i cykler och kolar. Har varit så bra väder att det gått och jobba ute så har inte lagt nån speciell tid på pannan. Försöker lura på hur jag kan få ner primärluften mot bädden, får troligen bli att göra egen ny kermik när denna är trasig och då ta primärluften in under denna. Förövrigt så håller keramiken i nedre delen på att errodera bort, måste istortsett bara vara finbetong tjeckerna använt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.