Ved, Pellets, Flis
Davidw: [citat] Är alltså inte installerat än. Nybygge. Min fråga går åt andra hållet, vad brukar folk komma upp i som max?
Flanharry: [citat] Hej. Ber om ursäkt. Måste helt ha missat ditt inlägg för mer än ett år sen :o . Det blev en Fröling pelletspanna med bulkförråd ute i garaget och kulvertrör in till huset. Är mycket nöjda med anläggningen. Vad blev erat val tillslut?
Ripper500: Utan att ha läst tidigare svar så berättar jag nedan hur jag gör! (Eldar var dag) Tar 3-4 ark tidningspapper som jag "knöglar" ihop. Tänder eld på dessa med luckan lite på glänt. Även ett fönster öppet ganska mycket. Efter ca 10 sek hör man att det blir drag i kaminen. När pappret brunnit upp så lägger jag in mindre finved. Tänder med en tändkloss. Efter ca 5 min kan jag stänga
MaxPax: Svar på fråga två: Du behöver göra en bygganmälan innan. Enligt boverket: http://www.boverket.se/Vagledningar/PBL-kunskapsbanken/Lov--byggande/Lov--anmalan/Anmalan/ Punkt 3 under "Åtgärder som kräver anmälan": installation eller väsentlig ändring av hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i byggnader,
Demmpa: Eftersom du har mekanisk frånluft så får du svårare att tända och större risk att det ryker in vid inlägg om du inte har friskluftskanal till kaminen.
Thomas_2: [citat] Jag gick också och grubblade över att använda en fjärrvärmecentral eller en tappvattenautomat för att plocka ut varmvattnet. Men jag fegade ur och valde den klassiska tanken istället. Om det inte vore för det nedrans varmvattnet, så hade man kunnat lägga kulverten rakt på framledningen och reglera husvärmen med en shunt i pannrummet före kulverten. Då hade det inte gått en
wolffi: Att sätta in en kamin i sparummet är inte aktuellt då bergvärme pumpen finns där. Och dra en ny stålskorsten upp genom bottenplan vidare upp till taket kommer inte bli bra med den placeringen. Jag har tittat på skissen över skorstenen och då slog det mig. Varför inte använda fyrans kanal om den bara är tät? Och sen ettans kanal skall jag tolka skissen som det är halvsten? Jag har
MaxPax: Ok. Vad menar du med "riktigt murbruk". Den kakelugn från cronspisen jag fann en pdf om skall muras med lerbruk vilket är "riktigt murbruk" när man jobbar med kakelugnar:
Gottfried Steinbach: Jag har monterat min Tulikivi själv, enkel och kul, som att lägga pussel. Hur gick det för dig, blev det en T750L?
fredda: Fan, rördragningen i mitt pannrum ser helt plötsligt ut att vara utförd på nyårsdagen :D
Stenolofanders: Om din förugn ser ut som min gamla going kan du bygga en styrning själv. Du behöver två reglerbara termostater och en elektromagnet. Elektromagneten håller dragluckan på förugnen öppen när magneten får ström. Den ena termostaten A bryter strömmen t magneten när hetvattnet i pannan riskerar att koka. Den andra termostaten B kopplar ifrån strömmen när brasan brunnit ut. Termostat A
Mr B: Går och går, allting går! Det är nog inga problem att sätta en laddomat vid spisen, men 2 av de 3 slingorna är kopplade i princip direkt på spisen, och den tredje vid tanken. Det bästa i så fall är nog att dra nya rör för att ladda tanken, och behålla elementslingorna så intakta som möjligt, med lite ändring vid tanken förstås. Jag har tittat lite, och det kan kanske gå att dra
Anders_Nilsson: Jag har faktiskt ögnat igenom lite. Handlar dels om att man vill energimärka pannor och brännare typ som man gör med vitvaror, dels att man vill förbjuda stenåldern. Kul att forummedlemmarna här verkar välkomna utvecklingen. Polackernas brunkol kommer inte att drabbas. Polen och Tyskland lever på brunkol, politiskt omöjligt att förbjuda. Däremot kommer det att gälla utsläppskrav
xdigger: Nu pratar ni inte om samma sak, dom flesta här pratar om motdragslucka/dragbegränsare. Dragregulator är alltså en känselkropp som sitter i pannan som har en liten arm och en kedja och som stänger primärluften när pannan kommer upp i temperatur och den förhindrar definitivt kokning. Tror inte TS menar motdragslucka, han undrar om han ska koppla in dragregulatorns kedja till luckan. TS om
Majgårdarna: Runt 25-30 000 kanske? Ingen aning. Det är ju en fin panna. Är keramiken bytt?
Bygg Björn: På orginalplacering hade jag tänkt dra tilluft nere vid listen och så rakut ut till väggen, sen bygga en låda runt röret så det skulle se snyggt ut. Dock verkar inte orginalplacering så värst bra. Får kanske tänka om vad gäller placering, verkar som att värmen kommer gå upp där uppe och jag har inget högt placerat intag till frånluftsvärmepumpen där uppe, utan de är placerade
Andreas_H: Sista gången behövde jag bara tappa radiatorsystemet tack vare en lämpligt placerad kran. Men jag ser redan att det fattas några. Nästa gång, då..
Avemo: Viktigaste vägledningen får du av att titta på röken. Är den tjock och svart eller grå är det för lite luft till elden. Idealet är osynlig eller svagt vitfärgad rök. Gällande frågeställningen är det bättre att värmen stannar kvar i spisen än går ut i skorstenen.
thomasx: [citat] Vad dillar du om? Det finns alldeles utmärkta kaminer på Hornbach, vi har haft våran i stort sett sedan Hornbach slog upp portarna i sverige och vi har aldrig retat oss på den, den är super!
Ripley: Vi har hamnat i bryderi angående eldstadsplanet till den kommande täljstensspisen. För säkerhets skull har vi murat en pelare eller fundament som spisen kommer att stå på. Fundamentet kommer att sticka ut ca fem cm runt spisen. Eldstadsplanet ska väl minst vara 10 cm större på sidorna och 30 cm i framkant. Jag hade tänkt mig att sätta klinker dels bakom kaminen på väggen och fram
pyerdarn: [citat] de gjorde du helt rätt i tycker inte att en albinpanna är nån höjdare och elda ved i.
IngMatt: [citat] Ja så kan det bli sent en en lördagskväll. Vi vill inte ens bo där och det är nog inte bara där som makar har olika åsikter. Man får ta det med ett leende hur korkat det kan bli, då jag hade en massa jobb att få hit kubbarna gratis för att svärfarsan skulle ha något att göra på semestern här, men han kunde inte då, det dom kunde 3-4 år senare. Med skillnaden att hustrun
slipperman: Utan att veta nåt om detaljförhållandena;Eftersom syftet i detta fallet att minimera tryckdifferensen mellan ute och inne hade jag satt upp följande regler för att finna den optimala lösningen: 1. Så nära eldstaden/eldstäderna som möjligt 2. På en eller flera platser där du kan leva med kallare temperatur 3. På en plats där det inte stör inredningen eller det visuella intrycket i
Ekgolv: Väcker denna gamla tråd då jag undrar om ni fortfarande är nöjda med era insatsrör från soliduct? Inga anmärkningar vid sotning eller liknande? Eller andra upptäckta problem? Ska nämligen själv beställa ett insattsrör nu och har fått offert från NSP på 9 247kr för det material jag behöver. Men, liknande produkter från soliduct skulle gå på 5 266kr, alltså 3 981kr billigare.
Joukko: Blir inget byte i år, kanske nästa år. Men en Maga 40E borde funka.
D09: [citat] Låter som antingen ett tillluftspjäll eller dragbegränsare. Eller vad dom kallas. Troligtvis kommer du inte kunna stänga helt pga risk för kolmonoxidförgiftning men du får dåligt drag.
withnail: Tack för responsen, men det var egentligen ett icke problem. Till höger om den kanalen går en annan ned till nedervåningen som är plomberad där. Jag kan ju helt enkelt ta upp den istället i rätt höjd och behålla den "gamla" som ventilationskanal.