I somras installerade jag en begagnad (ca 10 år) Baxi solo innova 30. Överlag fungerar allt bra, men jag har problem med övertändning, vilket sker varje gång jag eldar. Jag eldar med 50 cm blandved (lite gran, men majoriteten lövträd). Min skorsten är ca 10 m hög, så jag har även en dragbegränsare monterad. Tidigare ägaren bytte tätningarna runt luckan med originaldelar från Baxi innan jag fick den. Det ser väldigt bra ut, så jag misstänker inga otätheter där.

Jag har prövat lite olika saker för att bota problemet, t.ex. att ändra primär och sekundärluften (enligt tips kunde primärluften ställa till med problem, men nu har jag bara ett par procent öppet utan förbättring. Jag har ställt om dragbegränsaren så den ska öppna lättare, vilket eventuellt skulle hjälpa (enligt annat tips. Fysiken i detta tips är jag inte klar över). Jag har även prövat med lite olika storlek på startbrasan, samt att packa veden så tätt som möjligt. Inget hjälper eller verkar ens förbättra läget.

Några idéer om vad som kan vara på tok. Eller gör jag en höna av en fjäder? Spelar det någon roll om all ved brinner samtidigt eller ej?

Majgårdarna
Får du övertändning om du inte öppnar luckan och tittar om det övertänt?
Skenar rökgastemperaturen under eldningen eller ligger den rätt konstant?

Du har problem om det bolmar gulsvart rök ur skorstenen eller om rökgaserna stiger hejdlöst så att d blir mer värme t kråkorna, eller om pannan kokar därför att laddkopplet inte hinner med.

annars inte

Jag har samma panna som du . Någon gång när jag fyllt pannan med spillvirke har det övertänt såtillvida att elden spred sig i vedmagasinet (jag gläntade på luckan av nyfikenhet vilket också ökar sannolikheten för övertändning) och en stor del av veden brann samtidigt. Rökgaserna höll sig dock snällt under 180 och ur skorstenen kom som vanligt ingen (synlig) rök.

Ja, jag tittar först efter en bra stund och då är det oftast redan övertänt eller på god väg dit. Mina rökgastemperaturer ligger oftast nära 200 grader nysotat. Jag tycker det låter ganska högt för den här pannan och jag ska tillägga att vissa gånger har den legat runt 160 grader, eventuellt då utan övertänding (vilket jag inte kontrollerade då).

Röken är oftast närapå obefintlig, men ibland kommer ett stråk vit rök. Veden är bara torkad över sommaren så jag tror inte den är för torr.

Enda problemet med övertändningen är att jag kanske ger kråkorna lite för mycket värme. Samtidigt kanske det är bra för skorstenen och självdraget i huset.

Tack för svar!

Ingen katastrof då men det låter lite märkligt att du rattat på luftinställningarna utan att d händer nåt, min SI reagerar kvickt när jag vrider dem. Kolla så att spjällen sluter tätt.
På min panna hade de fastnat: förre ägaren hade nog inte motionerat dem på ett antal år... När jag installerade pannan plockade jag isär spjällen och smorde upp med molybdenfett. De ska inte bara gå runt utan löpa längs axeln också: en fjäder trycker spjället mot anhållet.

Hur gör ni när ni kollar om det är övertänt på min panna måste jag öppna direkt spjället för att kunna öppna luckan fast jag har en 40 kw men antar att dom ser lika ut.

Hur yttrar sig problemet? Ger den dålig effekt? Annars är det inget att bry sig om.. 200 grader är väl ganska normalt..

Testa att elda en full panna och se hur mycket du får ut.
Hur mycket vatten har du?

Det sämsta man kan göra är att springa och öppna luckan titt som tätt.

Majgårdarna
smurfen72 skrev:
Hur gör ni när ni kollar om det är övertänt på min panna måste jag öppna direkt spjället för att kunna öppna luckan fast jag har en 40 kw men antar att dom ser lika ut.
Nej du har nog inte en innova.

Men öppnar man och kollar att det är övertänt så släpper ju in massa syre

Helt rätt missade att det handlade om en innova jag har en solo+

Stenolofanders: Visst händer något när jag rattar på spjällen. Jag kan ställa in lågan, men jag menar att det inte påverkar övertändningen. Men jag ska kolla upp spjällen så att de säkert gör vad de ska.

User81: Jag har 2000 L vatten och behöver mellan 1,2 till 1,5 ilägg för att fylla dem (30-->80 grader). Lite beroende på vedblandningen som har en liten del gran. När jag köpte den hade jag förväntat mig att fylla på ett ilägg, men det kanske är med björk.

Majgårdarna
Bertram skrev:
Jag har 2000 L vatten och behöver mellan 1,2 till 1,5 ilägg för att fylla dem (30-->80 grader). Lite beroende på vedblandningen som har en liten del gran. När jag köpte den hade jag förväntat mig att fylla på ett ilägg, men det kanske är med björk.
Har oxå 2000L vatten och en innova 30. Tycker det verkar normalt.
Kör jag med enbart björk så brukar det räcka med en liten tändbrasa plus ett ilägg för att ladda fullt.

H
Hur är statusen på din Keramik?

/Henrik

Keramiken ser bra ut. Den lär ha bytts ut förra året.

När jag eldade igår så låg rökgaserna fint på 180 grader när pannan kommit upp i värme och börjat ladda, efter ca en timme. Jag öppnade inte luckan, utan antog att det brann som det skulle. När jag tittade igen efter ytterligare en timme var rökgaserna uppe i 200 grader och när jag då öppnade luckan var allt övertänt.

Efter Stenolofanders kommentar om att plocka ner och smörja spjällen har jag börjat misstänka att det kanske tjuvar luft där. I manualen står att man bör täta med silicone i nedre kanten när man monterar tillbaka den. Jag ser inga tecken på att det har gjorts, så jag ska ge det ett försök efter att ha kollat spjällen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.