4 243 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Sotningfunderingar
Provade att sota själv för första gången idag. Gick lite blandat. I ena eldstaden som vi eldar mest i och som är en modern insats blev det en hel del sot. I den andra som vi eldar mer sällan men en gång i veckan iaf ocg är en gammal insatts blev det ingenting. Det var första gången som det sotats sedan flyttade in för 2.5 år sedan.
Kör med denna borsten http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx?ProductID=936&ProductName=kompl-lina-lk230mm-4-5varv0-25
men det känns som den är för liten. Borsten täcker inte kanalen på bredden Jag trodde att kanalerna var helsten x halvsten som denna borsten skall vara bra till men det känns som kanalerna är större. Jag mätte till 28 x 15 cm , ev lite mer.
Är det rimligt att det inte är något sot alls om man eldar en gång i veckan i två år?
Behöver jag en större borste?
Kan sotet ha fastnat någonstans på vägen? Spjällen har jag koll på och det finns inga sotningsluckor.
Kör med denna borsten http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx?ProductID=936&ProductName=kompl-lina-lk230mm-4-5varv0-25
men det känns som den är för liten. Borsten täcker inte kanalen på bredden Jag trodde att kanalerna var helsten x halvsten som denna borsten skall vara bra till men det känns som kanalerna är större. Jag mätte till 28 x 15 cm , ev lite mer.
Är det rimligt att det inte är något sot alls om man eldar en gång i veckan i två år?
Behöver jag en större borste?
Kan sotet ha fastnat någonstans på vägen? Spjällen har jag koll på och det finns inga sotningsluckor.
En del sot måste det bli även om den inte tar absolut rent överallt,eldar du sällan och har bra ved blir det inte mycket sot
en del sot kan mycket väl följa med upp om draget är bra ,skicka ner en lampa så du kan i skorstenen
en del sot kan mycket väl följa med upp om draget är bra ,skicka ner en lampa så du kan i skorstenen
Insatser kan vara lurigt att sota. Inte ovanligt att de är dumt konstruerade eller monterade så att det bildas en ficka uppepå, mot rökkanalen som det lösa sotet lägger sig i. Det här är en ganska vanlig orsak till skorstensbrand, även när professionella sotare varit i farten.
Även om din krejs är för liten så borde något lossna.
Även om din krejs är för liten så borde något lossna.
Uppföljning, med 350mm krejs, största från CO, så hände det grejor. Tillräckligt med sot från båda piporna för att det skall kännas rimligt.
Följdfråga, är det någon som har en mall till ett sotningsprotokoll som man kan fylla i och visa upp vid branskyddskontrollen?
Följdfråga, är det någon som har en mall till ett sotningsprotokoll som man kan fylla i och visa upp vid branskyddskontrollen?
kommunen bör ha det,,annars gör du en skälv,det har funkat hos migpelle242 skrev:
Klicka här för att svara