25 586 läst ·
58 svar
26k läst
58 svar
Hur tänder ni era vedpannor?
Du menar att kol ska det finnas men inte aska... Blir ett himla sållande och ganska skitigt i pannrummet kan jag tänka mig... Är det fler som får sina pannor att ladda efter 15-20 min? Det har min aldrig gjort så då måste det vara något fel (tekniskt eller handhavande...)analog skrev:
Har man en panna med stor vattenvolym tung keramik tar det förstås tid innan allt är uppvärmt ,
dock har jag märkt att om asklagret finns kvar bildas ett hårt skikt som isolerar och ger sämre effekt
risken för övertändning ökar.
Håller man askan borta mellan eldningen så blir det mindre sot/aska i mina liggande rökgaskanaler
Har en gammal dammsugare vars rör jag plattat till såatt bara aska och mindre kolbitar slinker med till
en cyklon modell hemmabygge
http://www.youtube.com/watch?v=mdLbf7-F6KA
dock har jag märkt att om asklagret finns kvar bildas ett hårt skikt som isolerar och ger sämre effekt
risken för övertändning ökar.
Håller man askan borta mellan eldningen så blir det mindre sot/aska i mina liggande rökgaskanaler
Har en gammal dammsugare vars rör jag plattat till såatt bara aska och mindre kolbitar slinker med till
en cyklon modell hemmabygge
Redigerat:
Fin aska eller rester av tjocka färgglatta tidningar som man eldat och ligger kvar som isolering över sekundärmunstycket är det sämsta vid uppstart och försämrar verkningsgraden under eldningscykeln. Bitar av träkol är dock bara bra vid uppstart.
Det är därför toppannorna ETA, Fröling, Hargassner har gjutjärnsroster (sekundärmunstycket av gjutjärn) där sekundärluften tillsätts. Gjutjärnet värms upp fort av startbrasan. Väldigt snabbt får man varm sekundärluft som påskyndar eldningsförloppet att komma upp i bra verkningsgrad.
Det är därför toppannorna ETA, Fröling, Hargassner har gjutjärnsroster (sekundärmunstycket av gjutjärn) där sekundärluften tillsätts. Gjutjärnet värms upp fort av startbrasan. Väldigt snabbt får man varm sekundärluft som påskyndar eldningsförloppet att komma upp i bra verkningsgrad.
Ja askan bort och kol kvar brukar jag försöka att göra iallafall, peta lite snabbt med askrakan bara, kan dock vara svårare än det låter om man inte har en tändlucka.
Jag ser ju aldrig utrymmet innanför dörren utan att stoppa in huvudet i min panna, så där brukar jag alltid dra helt rent med askskyffeln.
Såg tidigare i tråden någon som även lade in ny grillkol.
Jag ser ju aldrig utrymmet innanför dörren utan att stoppa in huvudet i min panna, så där brukar jag alltid dra helt rent med askskyffeln.
Såg tidigare i tråden någon som även lade in ny grillkol.
ETA´n fixar ny "grillkol" efter varje eldning.analog skrev:
Nu har det varit en mild höst så det har varit lugnt med eldandet. Men sedan jag startade pannan i Juli så har jag sotat ur pannan en gång än så länge. Till våren ska jag plocka ur turbulatorerna och kolla hur spaksotningen har skött sig.
har nibe vedex 3300 tar ca 20 min då kan man känna att vattnet i kran är varmt + element. riktigt nöjd med den pannanLars K skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
