kulle
Keramiken ska väl värmas upp ordentligt så att det blir en acceleration och hög förbränningstemp ?
Jag har själv märkt att ligger det för mycket sot på keramiken så blir det sämre verkningsgrad.

analog skrev:
Ja askan ska bort enligt min mening, den ligger bara och isolerar keramiken och gör att allt tar längre tid.
Du menar att kol ska det finnas men inte aska... Blir ett himla sållande och ganska skitigt i pannrummet kan jag tänka mig... Är det fler som får sina pannor att ladda efter 15-20 min? Det har min aldrig gjort så då måste det vara något fel (tekniskt eller handhavande...)

kulle
I vedutrymmet gör det väl inte så mycket om det är sot/aska , men i förbränningskammaren ovanpå keramiken där lågan slår emot gör det skillnad om man håller rent.
Brukar bli en lite hårdare kaka där.

Har man en panna med stor vattenvolym tung keramik tar det förstås tid innan allt är uppvärmt ,
dock har jag märkt att om asklagret finns kvar bildas ett hårt skikt som isolerar och ger sämre effekt
risken för övertändning ökar.
Håller man askan borta mellan eldningen så blir det mindre sot/aska i mina liggande rökgaskanaler :(
Har en gammal dammsugare vars rör jag plattat till såatt bara aska och mindre kolbitar slinker med till
en cyklon modell hemmabygge:) http://www.youtube.com/watch?v=mdLbf7-F6KA

Redigerat:
Fin aska eller rester av tjocka färgglatta tidningar som man eldat och ligger kvar som isolering över sekundärmunstycket är det sämsta vid uppstart och försämrar verkningsgraden under eldningscykeln. Bitar av träkol är dock bara bra vid uppstart.

Det är därför toppannorna ETA, Fröling, Hargassner har gjutjärnsroster (sekundärmunstycket av gjutjärn) där sekundärluften tillsätts. Gjutjärnet värms upp fort av startbrasan. Väldigt snabbt får man varm sekundärluft som påskyndar eldningsförloppet att komma upp i bra verkningsgrad.

Ja askan bort och kol kvar brukar jag försöka att göra iallafall, peta lite snabbt med askrakan bara, kan dock vara svårare än det låter om man inte har en tändlucka.

Jag ser ju aldrig utrymmet innanför dörren utan att stoppa in huvudet i min panna, så där brukar jag alltid dra helt rent med askskyffeln.

Såg tidigare i tråden någon som även lade in ny grillkol.

analog skrev:
Såg tidigare i tråden någon som även lade in ny grillkol.
ETA´n fixar ny "grillkol" efter varje eldning. ;) Jag kan dock trycka in en knapp så bränner den rent om jag ska sota ur pannan.

Nu har det varit en mild höst så det har varit lugnt med eldandet. Men sedan jag startade pannan i Juli så har jag sotat ur pannan en gång än så länge. Till våren ska jag plocka ur turbulatorerna och kolla hur spaksotningen har skött sig.

Tyst med dig, säger han som är sotsvart upp till armbågarna ;)

Haha, Jannez har väl el sån där vit läkarrock på sig som i de österrikiska instruktionsfilmerna när han "eldar" sin panna. 😉

• Gilla
Nils-Orvar och 3 till
  • Laddar…
Lars K skrev:
Du menar att kol ska det finnas men inte aska... Blir ett himla sållande och ganska skitigt i pannrummet kan jag tänka mig... Är det fler som får sina pannor att ladda efter 15-20 min? Det har min aldrig gjort så då måste det vara något fel (tekniskt eller handhavande...)
har nibe vedex 3300 tar ca 20 min då kan man känna att vattnet i kran är varmt + element. riktigt nöjd med den pannan

Hmm, nån som har Baxi SI 50 som kan uttala sig?

Majgårdarna
Lars K skrev:
Hmm, nån som har Baxi SI 50 som kan uttala sig?
Har en innova 30 och förfarandet borde vara dessamma.

Lägger några tunnt klyvna vedträn i botten.ca 5*5cm.
På med en riven dagstidning och tänd.
När det brinner i veden fyller jag pannan full och stänger luckan.

Andreas_Hansson skrev:
Har en innova 30 och förfarandet borde vara dessamma.

Lägger några tunnt klyvna vedträn i botten.ca 5*5cm.
På med en riven dagstidning och tänd.
När det brinner i veden fyller jag pannan full och stänger luckan.
och hur lång tid tar det innan den laddar då.?

Majgårdarna
Brukar gå snabbt.
Gårdagens eldning.
Jag eldade ved som är för lång så jag har fått luta den i vedmagasinet.
Går snabbare om jag har björk med rätt längd :)

• Capture.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.