2 697 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Rökgastemperatur?
Hej,
(Vet inte om ämnet hamnat rätt) Jag renoverade nyligen min skorsten med insatsrör, innan var det en "kokskanal"...
Övrig utrustning är en CTC265B (70-tal) och en Viking bio-brännare...
Nu till mitt problem, innan renoveringen hade jag rökgastemperaturer runt 130gr vid nysotat... Nu är jag i regel runt 165gr o ibland upp på nära 200gr?! Vad kan detta komma sig och kan jag göra något för att minska förlusterna? Vilken temperatur bör jag eftersträva?
(Vet inte om ämnet hamnat rätt) Jag renoverade nyligen min skorsten med insatsrör, innan var det en "kokskanal"...
Övrig utrustning är en CTC265B (70-tal) och en Viking bio-brännare...
Nu till mitt problem, innan renoveringen hade jag rökgastemperaturer runt 130gr vid nysotat... Nu är jag i regel runt 165gr o ibland upp på nära 200gr?! Vad kan detta komma sig och kan jag göra något för att minska förlusterna? Vilken temperatur bör jag eftersträva?
Du måste kalibrera om brännare och luftspjäll iom att du ändrat skorstenen.
Sök på nätet. Finns många länkar ... tex;
www.janssonswebb.se/boksoffan/wordpress/?p=659
www.youtube.com/watch?v=1itx5eGy0Sg
Sök på nätet. Finns många länkar ... tex;
www.janssonswebb.se/boksoffan/wordpress/?p=659
www.youtube.com/watch?v=1itx5eGy0Sg
Å andra sidan, 150-200 kan vara ganska lagom, så lågt som 130 kan ge problem med kondens.
Motdragslucka sitter monterad i skorstensstosen...
Antar att nu när jag fått "rätt" storlek på kanalen så kan jag säkert sätta ner till lågeffekt och ställa ner matning och luft o då kansle kunna få ner "spillvärmen"?
Antar att nu när jag fått "rätt" storlek på kanalen så kan jag säkert sätta ner till lågeffekt och ställa ner matning och luft o då kansle kunna få ner "spillvärmen"?
Satte ner effekten på brännaren och kalibrerade om dosering och luftmängd under förmiddagen. Fick då ner RGT till ca 175gr.
Justerade därefter även motdragsluckan som var ställd på allt för högt undertryck, ställde ner den till ca 10-13Pa och nu är RGT vid drift ca 155gr
Känns helt OK!
Justerade därefter även motdragsluckan som var ställd på allt för högt undertryck, ställde ner den till ca 10-13Pa och nu är RGT vid drift ca 155gr
Känns helt OK!
Klicka här för att svara