Hej! Jag har lite bekymmer med min vedanläggning som består av 3 parallellkopplade
500l tankar som är kopplade som följer;
problemet är att tank 2 och 3 laddas mycket fortare än tank nr1, nån gång har tank 1 inte laddats alls utan panna har stannat istället efter att ha fyllt tank 2 och 3 med 90 gradigt vatten.
tidigare var det kopplat så här;
Samma sak där, dock så blev det aldrig så illa att 1:a tanken inte fylldes alls...
lite senare så här;
ingen större skillnad mot föregående exempel
Då varmvattenproduktionen blir kraftigt lidande av att inte 1:a tanken värms upp måste jag försöka lösa detta på något vis...
tänkte om man kopplar om returen så här;
eller så här
skulle det lösa mina bekymmer?
Känns som att returvattnet "håller emot" cirkulationen i första tanken?
eller om man gör så här?
och kopplar om även "till" vattnet för radiatorerna?
De åtgärder som jag listat skulle vara hyfsat enkla att ordna på plats, och då hela system skall byggas om nästa år med större acc och panna osv så vill jag inte lägga ner hela min själ i det här så att säga
Nå, vilken lösning tror ni skulle funka bäst? eller nån som har ett nått annat förslag? Anslutningarna till/från pannan favoritiserar ju tank 2 men skulle vara hemskt meckigt att fixa smidigt...
kom gärna med föjdfrågor då jag troligtvis har missat hur mycket relevant info som helst,
just det, kom på att jag missat att rita ut exp-kärl men det finns och är kallt anslutet
/Med vänlig hälsning Erik
500l tankar som är kopplade som följer;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
problemet är att tank 2 och 3 laddas mycket fortare än tank nr1, nån gång har tank 1 inte laddats alls utan panna har stannat istället efter att ha fyllt tank 2 och 3 med 90 gradigt vatten.
tidigare var det kopplat så här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma sak där, dock så blev det aldrig så illa att 1:a tanken inte fylldes alls...
lite senare så här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ingen större skillnad mot föregående exempel
Då varmvattenproduktionen blir kraftigt lidande av att inte 1:a tanken värms upp måste jag försöka lösa detta på något vis...
tänkte om man kopplar om returen så här;
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
eller så här
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
skulle det lösa mina bekymmer?
Känns som att returvattnet "håller emot" cirkulationen i första tanken?
eller om man gör så här?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och kopplar om även "till" vattnet för radiatorerna?
De åtgärder som jag listat skulle vara hyfsat enkla att ordna på plats, och då hela system skall byggas om nästa år med större acc och panna osv så vill jag inte lägga ner hela min själ i det här så att säga
Nå, vilken lösning tror ni skulle funka bäst? eller nån som har ett nått annat förslag? Anslutningarna till/från pannan favoritiserar ju tank 2 men skulle vara hemskt meckigt att fixa smidigt...
kom gärna med föjdfrågor då jag troligtvis har missat hur mycket relevant info som helst,
just det, kom på att jag missat att rita ut exp-kärl men det finns och är kallt anslutet
/Med vänlig hälsning Erik
Oj, många bud dock verkar alla överens om att det inte går att ansluta panna mittemellan såsom det är gjort,
anläggningen är byggd och designad av mig själv och som vanligt bygger jag först, undrar varför det
inte fungerar och tar reda på fakta lite senare, gör om, gör rätt!
nåväl jag har fått mycket övning på att löda
skulle det här funka bättre då?
(kulventilen är till för avluftning)
eller är det viktigt att dra ett rör ner mot golvet på avluftningen?
på laddkretsen är röret draget rakt upp från laddomaten medan mitt system går rakt upp från
pannan, vad blir det för skillnad?
Kan man istället för en kulventil dra upp ett typ 10mm Cu-rör till expansionskärlet (med uppförslut hela vägen)?
Eller dra den bara rakt upp tills myningen är högre än expansionskärlet?
Skvallerröret på expansionskärlet sitter ca 1,5m ovanför toppen på tankarna.
/med vänlig hälsning Erik
anläggningen är byggd och designad av mig själv och som vanligt bygger jag först, undrar varför det
inte fungerar och tar reda på fakta lite senare, gör om, gör rätt!
nåväl jag har fått mycket övning på att löda
skulle det här funka bättre då?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(kulventilen är till för avluftning)
eller är det viktigt att dra ett rör ner mot golvet på avluftningen?
på laddkretsen är röret draget rakt upp från laddomaten medan mitt system går rakt upp från
pannan, vad blir det för skillnad?
Kan man istället för en kulventil dra upp ett typ 10mm Cu-rör till expansionskärlet (med uppförslut hela vägen)?
Eller dra den bara rakt upp tills myningen är högre än expansionskärlet?
Skvallerröret på expansionskärlet sitter ca 1,5m ovanför toppen på tankarna.
/med vänlig hälsning Erik
Redigerat:
Frågan är väl varför det inte funkar såsom du har det? Sitter shunten verkligen som du ritat? Tillopp och retur ska sitta bredvid varandra om den ska jobba som shunt... Flödet i radiatorkretsen ska vara så lågt att det inte borde påverka.
Men problemet kanske är luft?
Var har du det öppna expansionskärlet anslutet idag?
Men problemet kanske är luft?
Var har du det öppna expansionskärlet anslutet idag?
Bilderna tidigare i tråden är schematiska, blir rätt plottrigt annars men jag gör ett försök 
panna och tankar står dessutom i vinkel så längden på alla rör stämmer inte heller riktigt
bild från ovan:
luft? kanske det? hur kollar man det smidigt?
som tidigare sagt så behöver jag inte få systemet att funka perfekt då allt ska byggas om nästa år (då jag förhoppningsvis får lite tid över) bara det funkar hjälpligt
med vänlig hälsning Erik
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
panna och tankar står dessutom i vinkel så längden på alla rör stämmer inte heller riktigt
bild från ovan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
luft? kanske det? hur kollar man det smidigt?
som tidigare sagt så behöver jag inte få systemet att funka perfekt då allt ska byggas om nästa år (då jag förhoppningsvis får lite tid över) bara det funkar hjälpligt
med vänlig hälsning Erik



