Hejsan alla forumister!
Jag blev tipsad om det här forumet för ca ett halvår sedan, och läser varje dag. Det är otroligt vad mkt kunskap det finns här, hopppsas på lite tips åt mig nu när jag till sommaren ska börja bygga mitt efterlängtade pannrum!
Jag har ett gamalt timmerhus som är i ganska stort behov av en total rust, det är byggt i mitten av 1800 talet och är på 200m2 men ska utökas senare. Värmen bestod av elelement när vi köpte huset 2005 och på vintern så är det så löjligt golvkallt att man inte tror det är sant! Vi har för att överleva under tiden huset renoveras installerat både luftvärmepump och en pelletskamin, köksspisen åkte ut och ersattes av en vedkamin på 7kw.
Huset har i skrivande stund golvvärme klart i halva nedreplan som drivs av en nibe elpanna. Radiatorer är på gång även i dotterns rum på övervåningen. Huset går att vistas i nu även på vintern med alla "hjälpmedel" installerat så går vi vidare till alla karlars favoritrum....pannrummet
Jag ska bygga ett avlångt bygge som ska mäta 10x20 meter och av det så tänkte jag avsätta ca 4m av dom 20 till pannrum dvs det blir 4m brett o 10 djupt, så utrymme finns.
Nu till bekymmret: vilket system.......en REJÄL vedanläggning, berg/jordvärme, flis, spannmål..........?
Förutsättningarna är: värma ca 250m2 dåligt isolerad boyta via kulvert(redan nedgrävd)till nibepannan i huset+100m2 verkstad, som kommer bli bra isolerad. Jag har tillgång till både åkrar och skog, men pumparnas skötselnivå lär man ju också ta med i beräkningarna då vi kanske bor här hela livet....
Tråden är nu öppen för alla konstruktiva ideér!
Tack på förhand!
Jag blev tipsad om det här forumet för ca ett halvår sedan, och läser varje dag. Det är otroligt vad mkt kunskap det finns här, hopppsas på lite tips åt mig nu när jag till sommaren ska börja bygga mitt efterlängtade pannrum!
Jag har ett gamalt timmerhus som är i ganska stort behov av en total rust, det är byggt i mitten av 1800 talet och är på 200m2 men ska utökas senare. Värmen bestod av elelement när vi köpte huset 2005 och på vintern så är det så löjligt golvkallt att man inte tror det är sant! Vi har för att överleva under tiden huset renoveras installerat både luftvärmepump och en pelletskamin, köksspisen åkte ut och ersattes av en vedkamin på 7kw.
Huset har i skrivande stund golvvärme klart i halva nedreplan som drivs av en nibe elpanna. Radiatorer är på gång även i dotterns rum på övervåningen. Huset går att vistas i nu även på vintern med alla "hjälpmedel" installerat så går vi vidare till alla karlars favoritrum....pannrummet
Jag ska bygga ett avlångt bygge som ska mäta 10x20 meter och av det så tänkte jag avsätta ca 4m av dom 20 till pannrum dvs det blir 4m brett o 10 djupt, så utrymme finns.
Nu till bekymmret: vilket system.......en REJÄL vedanläggning, berg/jordvärme, flis, spannmål..........?
Förutsättningarna är: värma ca 250m2 dåligt isolerad boyta via kulvert(redan nedgrävd)till nibepannan i huset+100m2 verkstad, som kommer bli bra isolerad. Jag har tillgång till både åkrar och skog, men pumparnas skötselnivå lär man ju också ta med i beräkningarna då vi kanske bor här hela livet....
Tråden är nu öppen för alla konstruktiva ideér!
Tack på förhand!
Redigerat:
Nu har du ju postat i biobränsle så då glömmer vi värmepump direkt va? 
Om du har egen skog så är du ju säker på att det kommer kosta lite arbete av dig varje vår och höst. Oavsett skogs eller elpriser. Och detta är nog det enda du kan vara säker på.
Skall du köpa nya grejjor och göra vedanläggningen så pass bekväm som möjligt så tycker jag det vore bättre med en helautomatisk flisanläggning med stort förråd.
Samma pengar betydligt mindre jobb.
Se till att ta en bakbrandssäker variant bara, tryckande fläkt eller fyrhållning går bort tycker jag.
Om du har egen skog så är du ju säker på att det kommer kosta lite arbete av dig varje vår och höst. Oavsett skogs eller elpriser. Och detta är nog det enda du kan vara säker på.
Skall du köpa nya grejjor och göra vedanläggningen så pass bekväm som möjligt så tycker jag det vore bättre med en helautomatisk flisanläggning med stort förråd.
Samma pengar betydligt mindre jobb.
Se till att ta en bakbrandssäker variant bara, tryckande fläkt eller fyrhållning går bort tycker jag.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det här kör dom stora pojkarna med på Faust fastbränsle panna www.kardonar.com 
Ja det är väl sant att värmepump är väl inte mitt förstaval men ändå ett alternativ.
Jag har inget emot att lägga jobb på ved alt. flis, så det har lutat åt biobränsle hela tiden i mitt huvud, men är öppen för allt tips o idéer. Man vill ju gärna göra det här rätt nu när man ska lägga ner mkt jobb och pengar på ett sådant här projekt.
Flis verkar vara ett bra alternativ, men om man spånar vidare på ved, hur skulle en sådan anläggning kunna se ut?
Jag har inget emot att lägga jobb på ved alt. flis, så det har lutat åt biobränsle hela tiden i mitt huvud, men är öppen för allt tips o idéer. Man vill ju gärna göra det här rätt nu när man ska lägga ner mkt jobb och pengar på ett sådant här projekt.
Flis verkar vara ett bra alternativ, men om man spånar vidare på ved, hur skulle en sådan anläggning kunna se ut?
linken74 skrev:Ja det är väl sant att värmepump är väl inte mitt förstaval men ändå ett alternativ.
Jag har inget emot att lägga jobb på ved alt. flis, så det har lutat åt biobränsle hela tiden i mitt huvud, men är öppen för allt tips o idéer. Man vill ju gärna göra det här rätt nu när man ska lägga ner mkt jobb och pengar på ett sådant här projekt.
Flis verkar vara ett bra alternativ, men om man spånar vidare på ved, hur skulle en sådan anläggning kunna se ut?
Vedanläggning kan ju se ut lite hur som helst igentligen, men om man jobbar dagtid så krävs det ju att man skall hinna ladda tanken och värmen skall räcka till nästa dag. Acktank från 3kbm och uppåt samt panna som klarar att ladda denna med en brasa på morgonen och en på kvällen.
Tror tyvärr att en sån anläggning hamnar farligt nära priset på en flispanna...
Om du inte får tag i begagnade grejjor då, men om du skall bygga nytt så är det väl skönt att känna att du har grejor för 25år frammåt?
Rent spontant tror jag att en Flisanläggning hade passat bäst, fast det krävs ju en hel del plats..
Om du funderar på ved till 350m2 så skulle det nog bli ackumulator på mellan 10-20m3, vet inte riktigt vad en sådan tank kan tänkas kosta.. Men det hade nog varit ganska kul att elda med 20m3 vatten å en panna på runt 100-150Kw!
Om du funderar på ved till 350m2 så skulle det nog bli ackumulator på mellan 10-20m3, vet inte riktigt vad en sådan tank kan tänkas kosta.. Men det hade nog varit ganska kul att elda med 20m3 vatten å en panna på runt 100-150Kw!
Hmmm, vet inte vad det kostar att måttbeställa en tank, men ska man ha 4 st 5m3 tankar så är man ju uppe i 100tkr bara där och en panna på säg 100kw är ca 100 till........plats kommer att finnas då jag ska bygga nytt så det är bara att planera rätt nu från början, men det verkar bli dyrare än jag tänkt mig att ha en rejäl vedanläggning så det är nog som ni skriver att flis låter som en bättre idé med tanke på bekvämligheten allra helst. Det verkar nästan som det blir samma pengar iaf.
Jag har ju tittat runt lite sjäv tidigare på flisanläggningar men vilka system kan ni tipsa om?
Jag har ju tittat runt lite sjäv tidigare på flisanläggningar men vilka system kan ni tipsa om?
FInns två här på forumet som precis byggt flisanläggningar, en från ETA och en från Fröling.. Båda mycket potenta flispannor, fast jag kan inte så mycket om fliseldning..
ang ved så räcker 10m3 och även en mindre panna, beror ju på hur ofta man vill elda
men jag tror att det blir lite jobbigt att köra med 50cm ved till så stor yta som du ska värma, det handlar ju om kanske 50m3 ved som lär klyvas..
ang ved så räcker 10m3 och även en mindre panna, beror ju på hur ofta man vill elda