26 787 läst ·
25 svar
27k läst
25 svar
Elda flis från kompostkvarn i kaminen?
Sida 1 av 2
Jag har en kompostkvarn som jag maler ner grenar från häcken och fruktträden i. Jag undrar om det finns nackdelar med att elda upp fliset i min kamin? Jag tänkte t.ex. att fylla tomma mjölkpaket med fliset och komplettera med min vanliga ved (kanske ett paket flis till 3-4 vedträn). Jag förstår att det kanske inte ger samma verkningsgrad som vanlig ved, men lite värme måste det ju ge? 
Det går nog utmärkt att elda, det som kan bli problematiskt är nog förvaring/mögel... Om man lägger fuktig flis i mjölkkartonger så kan den nog inte torka så lätt.
men löser man torkningen/förvaringen så funkar det nog.
/ATW
men löser man torkningen/förvaringen så funkar det nog.
/ATW
Det går utmärkt att elda lite mjölkförpackningar plasten är polyeten som bara bildar koldioxid och vatten vid förbränning.sforskarn skrev:
Nu säger jag inte att man ska starta storskalig sopförbränning men några mjölkkartonger är ok.
Varför ska man vara rädd för plastbehandlingen?
/ATW
Om du torkar flisen kan du elda med det, men ännu bättre är om du låter dem gå tillbaka som täckmaterial i trädgårdsland för att hålla tillbaka ogräs och minska uttorkning så du behöver vattna mindre.
Produkter som diskuteras: "ogräs"
Ogräsrensare Sweeder
Ergonomisk ogräsrensare
79 kr inkl moms
Läs mer
@ATW: Visst frågan är bara var ska du dra gränsen? Nu vet jag inte hur ofta Rooney eldar men som han skrev en kartong på 3-4 vedträn ger en ganska ansenlig mängd på en säsong om man eldar dagligen. Dessutom är det ju i flertalet kommuner förbjudet att göra detta. Nu vet jag inte var Rooney bor heller så det kan jag inte heller säga att det är i hans kommun. Jag säger som AndersS torak den o använd i trädgården istället. Och skicka mjölkkartongerna till förbränning i fjärrvärmeanläggningar som avseda för det.
Jag brukar använda flisen i trädgården och även komposten, men jag får ändå nästan alltid flera hinkar över med flis som jag annars måste åka till tippen med.
För övrigt så eldar jag inte dagligen utan några timmar kanske en gång i veckan/varannan vecka under november-februari.
För övrigt så eldar jag inte dagligen utan några timmar kanske en gång i veckan/varannan vecka under november-februari.
Ja då blir det ju dessa enstaka kartonger som ATW pratade om då kan du nog med gott samvete elda dom.
Dock kanske du ska låta veden brinna en stund innan du lägger in kartongen då vad jag förstår polyetenen har en högre förbränningstemp än papper. Tänder du då först veden och låter den ta sig innan så har du redan hög temp när kartongen kommer till och allt förbränns bättre.
Dock kanske du ska låta veden brinna en stund innan du lägger in kartongen då vad jag förstår polyetenen har en högre förbränningstemp än papper. Tänder du då först veden och låter den ta sig innan så har du redan hög temp när kartongen kommer till och allt förbränns bättre.
Detta testade jag en gång i tiden. Mjölkkartongen brann upp, flisen trillade ut och kvävde elden. Skulle nog ha packat det mycket,mycket hårt. Gick inte mycket bättre den gången jag slängde in en påse ljusstumpar i kaminen, fast det brann ju bra.
Varför lägga flisen i något som brinner upp först så flisen ligger lös i kaminen använd en pellets korg.
http://www.energimyndigheten.se/Global/Hushåll/korgar.pdf
http://www.pelletskorg.se/
http://www.energimyndigheten.se/Global/Hushåll/korgar.pdf
http://www.pelletskorg.se/
Bra tanke.cecar33 skrev:
Dock så känns det sådär att lägga en fyrhundring på en pelletskorg när jag kanske eldar totalt 30-40 liter flis per år. Jag behöver dessutom inte någon så stor.
Redigerat:
