2 495 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Styra dragfläkt med lambdasond?
Det här handlar inte riktigt om biobränslekaminer men jag tänkte att det är här kunskapen finns så jag provar. 
Jag skissar på en kamininstallation (Glembring dieselkamin) men får inte till någon bra skorstensdragning som säkert ger självdrag. Det kommer bli en viss horisontell dragning och för att hjälpa draget på traven, och motverka bakdrag som kan släcka kaminen, funderar jag på att blåsa in luften med PC-fläkt. Problemet, som tillverkaren också påpekar, är att fläkten måste blåsa in olika mycket beroende på effektuttaget i kaminen.
Frågan är nu om en lambdasond kan berätta hur mycket luft som behövs och öka varvet (PWM-styrning) på fläkten?
Jag skissar på en kamininstallation (Glembring dieselkamin) men får inte till någon bra skorstensdragning som säkert ger självdrag. Det kommer bli en viss horisontell dragning och för att hjälpa draget på traven, och motverka bakdrag som kan släcka kaminen, funderar jag på att blåsa in luften med PC-fläkt. Problemet, som tillverkaren också påpekar, är att fläkten måste blåsa in olika mycket beroende på effektuttaget i kaminen.
Frågan är nu om en lambdasond kan berätta hur mycket luft som behövs och öka varvet (PWM-styrning) på fläkten?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det blir ganska avancerat med lambdastyrning och som jag förstått det är glembringen helt mekaniska utan styrning i övrigt. Jag skulle nog satt en termostatstyrd ejektorfläkt som går när rökgastempen är för låg för att ge självdrag. Tror inte glembringen är superkänslig på draget heller.
Ja, det är lätt att dra iväg i avancerade lösningar och jag vet att jag är lite väl förtjust i sådana så jag diskuterar gärna hur man löser en dragstyrning på enklare sätt.jensaro skrev:
Sätter man fläkten innan värmaren så krävs det ju att denna är absolut pott tät för att inte trycka ut avgaser. Visst går det att styra med lambda men du måste ha nån logik som löser uppstarten då syret är högt och fläkten behövs som mest. Visst är det manuell start på glembringen?
Det har du rätt i. Fläkten sitter säkrast efter kaminen och då får man väl låta den ansluta till skorstenen med en upp och nervänd Y-koppling. Isolerar man väl kanske man kan använda en strömsnål PC-fläkt ändå. Röret blir inte långt och den stora faran med dåligt drag är nog inte att det ska ryka in utan att vindpustar kan slå ner i skorstenen och släcka lågan om inte draget motverkar.jensaro skrev:
Ja, kaminen tänds ungefär som en fotogenlampa. Ifall man går på lambdaspåret så hade jag tänkt mig programmera en Arduino för styrningen och där kan man säkert koda något som hanterar startsekvensen. Det är viktigt att strömförbrukningen blir minimal och lambdasonden drar en del (2-4 A för uppvärmning) innan den blivit varm men det är ändå en övergående fas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden