Hej! Har ett hus från -77 med självdrag.
Har en kamininsats på nedervåningen ut mot fasaden åt söder. med möjlighet att koppla på en eldstad till då jag har "dubbla" kanaler.
Det luktar brandrök, särskilt vid lågtryck. skorsten/kamin är sotade för 2 månader sen
Det verkar inte alltid brinna ut tillräckligt och ligger då kvar kkolbitar som givetvis inte förbättrar.
Vad kan man göra åt det?
Blir galen på denna lukt som medför att man får skallevärk.

Tacksam för svar// Greven

Har du tilllutfsventiler i sovrum och allmäna utrymmen? Det behövs ett par såna för att självdraget ska fungera, och dessa måste vara lagom öppna. Det är även bra att kolla så att dörrar mellan rum har tillräcklig öppning för att luft ska kunna flytta sig.
Jag har brukat kontrollera det med en tändare, lågan ska röra sig åt det hållet som utsuget/utblåset är (ofta badrum och kök).

Akahigi
En aspirotor eller liknande på skorstenen kan hjälpa till. Sedan är det viktigt med tilluften. Tröttnade själv på självdraget i mitt hus från 76 och satte in en takfläkt där som sitter på frånluften från badrum och tvättstuga. Grym skillnad. Självdrag fungerar inte om man inte har gammalt oisolerat hus med vedeldning eller olja eller liknande. Luften måste bytas ut . Betalade 1500 för fläkten, manuell styrning (trafo) ligger på 700. Bra investering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.