Hej alla kunniga.
Har funderat på en lösning till mitt hus som värms
med direktverkande el i dagsläget. Jag har ett fristående garage
som jag har byggt ett pannrum för pellets eldning i första hand.
Nu var planen att ha en acc tank på 1800 liter vid pannan i garaget
och en tekniktank på 500 liter i huset med inbyggd vv beredare.
Nu har jag bestämt mig för att byta planlösning i huset och i denna nya
planlösning så har jag inte plats för en acctank. Det andra i garaget blir samma dock.
Värmemässigt är det ju inget problem då jag helt enkelt kan cirkulera
värme via kulverten mellan garage och hus i stället för satsvis laddning till tekniktanken. Kanske med lite högre förluster via kulverten men det får jag väl ta. Det onda med det goda typ.
Så då behövs det en lösning för varmvattnet. Jag tänkte på att man kan sätta dit en vvx för
tappvarmvatten som värms via en koppling till kulvertvattnet. Det måste väl funka eller?
Skulle ju spara mycket plats och en del annat tjafs.
Har funderat på en lösning till mitt hus som värms
med direktverkande el i dagsläget. Jag har ett fristående garage
som jag har byggt ett pannrum för pellets eldning i första hand.
Nu var planen att ha en acc tank på 1800 liter vid pannan i garaget
och en tekniktank på 500 liter i huset med inbyggd vv beredare.
Nu har jag bestämt mig för att byta planlösning i huset och i denna nya
planlösning så har jag inte plats för en acctank. Det andra i garaget blir samma dock.
Värmemässigt är det ju inget problem då jag helt enkelt kan cirkulera
värme via kulverten mellan garage och hus i stället för satsvis laddning till tekniktanken. Kanske med lite högre förluster via kulverten men det får jag väl ta. Det onda med det goda typ.
Så då behövs det en lösning för varmvattnet. Jag tänkte på att man kan sätta dit en vvx för
tappvarmvatten som värms via en koppling till kulvertvattnet. Det måste väl funka eller?
Skulle ju spara mycket plats och en del annat tjafs.
Redigerat:
Inte byggt kulvert ännu? Är isåfall idé att dra en 3- rörskulvert där 2rör går till värmen, och det tredje är varmvattnet som värms med slingor i tanken. Det dras sen genom en liten vvb exvis 30-50liter i huset, då har du varmvatten fort, men det mesta som används värms av stora tanken i garaget.
Medlem
· västra götaland
· 1 015 inlägg
Skulle det funka med en fjärrvärmeväxlare och köra kulverten på 60 grader? Blir väl kanske inte så bra med skiktningen då men.....
Har också funderat på en växlare för just fjärrvärme men kan lite för lite om dom, så därför frågorna här...
Acc tank i garage kommer nog variera mellan 45-95 grader då kommer jag klara värmen i huset så länge det inte är svinkallt ute och eftersom vvx för tappvarmvatten verkar vara så effektiva så tror (betoning på tror) jag att jag även får ut tillräckligt med värme för att klara en dusch med den tempen?
Acc tank i garage kommer nog variera mellan 45-95 grader då kommer jag klara värmen i huset så länge det inte är svinkallt ute och eftersom vvx för tappvarmvatten verkar vara så effektiva så tror (betoning på tror) jag att jag även får ut tillräckligt med värme för att klara en dusch med den tempen?
Redigerat:
Du behöver bara en vanlig plattvärmeväxlare för ditt VV, inga konstigheter öht kan liknas vid de TVA som brukar nämnas här ibland. Fast i ditt fall behövs ingen extra pump om det byggs rätt. Blanda inte in värmekretsen i detta som kanske är meningen med de sk sekundärväxlarna.
Nja, utveckla gärna.. Hur ska det styras och hur funkar prioriteringen värme/vv i så fall??GK100 skrev:
Kanske är olämpligt men jag tänkte bara en tryckstyrd pump i pannrummet för "primärnätet" och i huset då tvåvägs shuntning för värmen och sen VVX med sina termiska ventiler parallellt över kulverten. Bör sköta sig själv helt utmärkt med varmhållning till VVX och låg retur i kulverten vid konstant difftryck och hög temp på framledningen allt efter vad man ställer eldningen till i "FJV-produktionen".
Men som sagt bara en snabb tanke direkt hämtat från de vanliga FJV-anläggningarna.
Men som sagt bara en snabb tanke direkt hämtat från de vanliga FJV-anläggningarna.
Jag har installerat några sådanahär: http://www.alfalaval.com/solution-finder/products/aqua-micro/Documents/AquaMicro_SE.pdf
Funkar bra, dock så kräver det ju att du shuntar värmen efter vv-växlaren i huset,en cirkpump för kulverten i pannrummet och en för shuntkretsen med 3-vägsshunt i huset.
Funkar bra, dock så kräver det ju att du shuntar värmen efter vv-växlaren i huset,en cirkpump för kulverten i pannrummet och en för shuntkretsen med 3-vägsshunt i huset.
Redigerat:
