14 702 läst ·
58 svar
15k läst
58 svar
Pannbyte regler
Sida 1 av 4
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Hej.
Min gamla panna har rasat så nu ska en ny ved panna in och nu undrar jag om man måste göra en bygg anmälan och få det besiktigat av sotaren sen.
Inga ändringar kommer göras i skorstenen men effekten kommer ökas från 20 kw till 33 kw i övrigt kommer inget att ändras.
Min gamla panna har rasat så nu ska en ny ved panna in och nu undrar jag om man måste göra en bygg anmälan och få det besiktigat av sotaren sen.
Inga ändringar kommer göras i skorstenen men effekten kommer ökas från 20 kw till 33 kw i övrigt kommer inget att ändras.
Jag klarade mig med okulär besiktning vid brandskyddsinspektionen (det bara passade in så i kalendern) Jag ringde inte att anmälde utan frågade när han kom. Men jag gissar att xdigger och jag kommit lindrigt undan...
Japp, mitt var i gråzonen, men dom tyckte det var okej eftersom jag byte från ved till pellets. Sotarn skulle ta en glutt vid nästa brandskyddskontroll. 
Dom var VÄLDIGT positiva att jag byte till pellets från ved!
EDIT:
Kan vara värt att veta att om man inte ansöker och kommun har det som krav så är dom skyldiga att ta ut vite(tror ca 50.000kr), kan vara bra att veta. :wow:
Dom var VÄLDIGT positiva att jag byte till pellets från ved!
EDIT:
Kan vara värt att veta att om man inte ansöker och kommun har det som krav så är dom skyldiga att ta ut vite(tror ca 50.000kr), kan vara bra att veta. :wow:
Redigerat:
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Rörisen sa att dom aldrig anmälde eller besiktigade och ingen kund hade klagat.
Är kanske så här i Tomelilla.
Tycker alla regler kring sotning och pannor är luddiga och kan tolkas lite godtyckligt.
Edit:
Från Tomelilla kommun
Bygg anmälan krävs vid en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i byggnader,
Tolkar det som jag byter och inte installerar så jag borde kunna skita i att lämna in bygganmälan då.
Är kanske så här i Tomelilla.
Tycker alla regler kring sotning och pannor är luddiga och kan tolkas lite godtyckligt.
Edit:
Från Tomelilla kommun
Bygg anmälan krävs vid en installation eller väsentlig ändring av en hiss, eldstad, rökkanal eller anordning för ventilation i byggnader,
Tolkar det som jag byter och inte installerar så jag borde kunna skita i att lämna in bygganmälan då.
Redigerat:
Det sa en röris här i stan med, det stod nästan lika hos min kommun, ringde och pratade med dom och normalt är det anmälningspliktigt(i ditt fall), gör du inte det så är dom skyldiga att ge dig vite på ca 50kkr eller mer om det uppdagas. Ring och prata med dom för säkerhetsskull så du inte får några otrevliga överraskningar.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Saken är den att jag fått 8 års frist till brandskydds kontrollen till ved pannan och jag är inte sugen på att få 2 års frist igen då den inte är min huvudsakliga uppvärmnings källa.
Sen har jag egensotning så ingen vet hur mycket jag eldar heller
Sen har jag egensotning så ingen vet hur mycket jag eldar heller
Här får dom gärna göra brandskyddskontroll vartannat år, det är ju för min egen säkerhet! Jag är också egensotare, blev det eftersom jag inte tyckte det räckte att sota 2ggr per år när jag eldade ved... 
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Saken är den att ved pannan inte är min huvudsakliga uppvärmnings källa så dom sotade bara en gång om året för det räckte men vill göra brandskyddskontroll vartannat år ändå.
Fick bråka rätt mycket för att få dom att fatta att mina värmepumpar var min huvudsakliga värmekälla.
I höstas sökte jag egensotning för att sotningstaxan 3 dubblades.
Det har varit en sån soppa här ner med sotningen så sörf har fått bryta kontraktet med sotaren så nu är det typ noll koll.
Dom missade sota min panna förra året men alla andra runt om tog dom.
Jag ger inte mycket för bsk för den ger typ inget jag inte redan vet.
Betalade sist 1300 för typ inget.
dom tittade ner i skorstenen och konstaterade att där var insatts rör.
Ingen tryckning gjordes.
Sen tittade dom på pannan och kaminen någon minut.
Det hela tog 5 minuter för 2 eldstäder och kostade dryga 1300 kr.
Håller man bara ordning och koll på sina saker så ger det mer för säkerheten än bsk
Fick bråka rätt mycket för att få dom att fatta att mina värmepumpar var min huvudsakliga värmekälla.
I höstas sökte jag egensotning för att sotningstaxan 3 dubblades.
Det har varit en sån soppa här ner med sotningen så sörf har fått bryta kontraktet med sotaren så nu är det typ noll koll.
Dom missade sota min panna förra året men alla andra runt om tog dom.
Jag ger inte mycket för bsk för den ger typ inget jag inte redan vet.
Betalade sist 1300 för typ inget.
dom tittade ner i skorstenen och konstaterade att där var insatts rör.
Ingen tryckning gjordes.
Sen tittade dom på pannan och kaminen någon minut.
Det hela tog 5 minuter för 2 eldstäder och kostade dryga 1300 kr.
Håller man bara ordning och koll på sina saker så ger det mer för säkerheten än bsk
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Har man inte koll själv så vet i tusan om man ska elda med ved för det kan hända massor mellan bsk.
Man känner ju sin anläggning bäst själv så har man bara lite intresse så ser man direkt när något inte är som det brukar.
Man känner ju sin anläggning bäst själv så har man bara lite intresse så ser man direkt när något inte är som det brukar.