Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jo.
Jag vill ju ha min "vanliga" sotare till allt för han gör det en sotare ska dvs sota och hjälpa kunderna med tips och ideer kring eldningen.
Sotarna har faktiskt ett service yrke och har dom någon djä... stolthet för vad dom gör så hjälper dom kunderna att bli så bra eldare det går.
Den dom handlade upp tänker bara på att mjölka kunderna på pengar.
Bara en sån sak som om du har tjära i skorstens toppen vilket är rätt vanligt att man har den översta halv meter så kostade det 600 kr extra om jag inte minns fel för att skrapa bort det.
Det är ju en sån sak som tillhör sotningen.
Nu har han blivit ut köpt för dyra pengar men har bsk än.
Jag hoppas han är väck tills jag ska ha bsk.
Jag vill ju ha min "vanliga" sotare till allt för han gör det en sotare ska dvs sota och hjälpa kunderna med tips och ideer kring eldningen.
Sotarna har faktiskt ett service yrke och har dom någon djä... stolthet för vad dom gör så hjälper dom kunderna att bli så bra eldare det går.
Den dom handlade upp tänker bara på att mjölka kunderna på pengar.
Bara en sån sak som om du har tjära i skorstens toppen vilket är rätt vanligt att man har den översta halv meter så kostade det 600 kr extra om jag inte minns fel för att skrapa bort det.
Det är ju en sån sak som tillhör sotningen.
Nu har han blivit ut köpt för dyra pengar men har bsk än.
Jag hoppas han är väck tills jag ska ha bsk.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Det är samma frist som vanligt.
Värmepannor
Eldning med fasta bränslen, till exempel ved, pellets eller flis 2 år
Eldning med olja eller gas 4 år
Köksspisar
Eldning med fasta bränslen 2 år
Eldning sker i mycket begränsad omfattning (ej för uppvärmning eller
matlagning) 8 år
Lokaleldstäder
För lokaleldstäder som utgör den primära källan för uppvärmning av det
utrymme i vilket den är uppställd 2 år.
För lokaleldstäder som inte utgör den primära källan för uppvärmning av
det utrymme i vilket den är uppställd 8 år.
Jag ska normalt ha 2 år men har 8:a istället efter en överenskommelse med dom som hade bsk förr.
Dom ansåg det vara meningslöst att komma med 2 års intervaller för jag hade så bra koll själv så nu kommer dom 1 gång om året och drar 2 tag i skorstenen.
Övrig tid sotar jag själv.
Värmepannor
Eldning med fasta bränslen, till exempel ved, pellets eller flis 2 år
Eldning med olja eller gas 4 år
Köksspisar
Eldning med fasta bränslen 2 år
Eldning sker i mycket begränsad omfattning (ej för uppvärmning eller
matlagning) 8 år
Lokaleldstäder
För lokaleldstäder som utgör den primära källan för uppvärmning av det
utrymme i vilket den är uppställd 2 år.
För lokaleldstäder som inte utgör den primära källan för uppvärmning av
det utrymme i vilket den är uppställd 8 år.
Jag ska normalt ha 2 år men har 8:a istället efter en överenskommelse med dom som hade bsk förr.
Dom ansåg det vara meningslöst att komma med 2 års intervaller för jag hade så bra koll själv så nu kommer dom 1 gång om året och drar 2 tag i skorstenen.
Övrig tid sotar jag själv.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Sota själv är det allra bästa för då blir det gjort ofta och riktigt ordentligt.
Fast jag sotar själv låter jag en sotare komma en gång om året ändå för det känns tryggt att någon annan med ser så allt ser ok ut.
Fast jag sotar själv låter jag en sotare komma en gång om året ändå för det känns tryggt att någon annan med ser så allt ser ok ut.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Jag behövde inte gå någon kurs utan bara lite förenklat att jag klarade av det och hade nödvändig kunskap.
Behövde bara fylla i denna blanketten http://www.sorf.se/sorfsite.nsf/All.../%24File/Ans%F6kan%20om%20egensotning%202.pdf sen var det klart.
Behövde bara fylla i denna blanketten http://www.sorf.se/sorfsite.nsf/All.../%24File/Ans%F6kan%20om%20egensotning%202.pdf sen var det klart.
I min kommun var reglerna solklara. Bygganmälan, byggmöte med sotaren (förvisso på telefon) och besiktning. Sen var det bara att köra på. Dom poängterade dock att OM man inte följde anvisningarna kunde kommunen kräva ett rätt saftigt vite. Anmälan kostade i runda slängar 1000:- Jag vågade inte chansa iaf😃.
Klicka här för att svara