Trist... :(

Göran.W
Jo.
Jag vill ju ha min "vanliga" sotare till allt för han gör det en sotare ska dvs sota och hjälpa kunderna med tips och ideer kring eldningen.
Sotarna har faktiskt ett service yrke och har dom någon djä... stolthet för vad dom gör så hjälper dom kunderna att bli så bra eldare det går.
Den dom handlade upp tänker bara på att mjölka kunderna på pengar.
Bara en sån sak som om du har tjära i skorstens toppen vilket är rätt vanligt att man har den översta halv meter så kostade det 600 kr extra om jag inte minns fel för att skrapa bort det.
Det är ju en sån sak som tillhör sotningen.
Nu har han blivit ut köpt för dyra pengar men har bsk än.
Jag hoppas han är väck tills jag ska ha bsk.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
Hur ofta har man bsk om man sotar själv?

För mig är det varannat år, detta är oavsett vem som sotar.

Göran.W
Det är samma frist som vanligt.

Värmepannor
Eldning med fasta bränslen, till exempel ved, pellets eller flis 2 år
Eldning med olja eller gas 4 år

Köksspisar
Eldning med fasta bränslen 2 år
Eldning sker i mycket begränsad omfattning (ej för uppvärmning eller
matlagning) 8 år

Lokaleldstäder
För lokaleldstäder som utgör den primära källan för uppvärmning av det
utrymme i vilket den är uppställd 2 år.
För lokaleldstäder som inte utgör den primära källan för uppvärmning av
det utrymme i vilket den är uppställd 8 år.

Jag ska normalt ha 2 år men har 8:a istället efter en överenskommelse med dom som hade bsk förr.
Dom ansåg det vara meningslöst att komma med 2 års intervaller för jag hade så bra koll själv så nu kommer dom 1 gång om året och drar 2 tag i skorstenen.
Övrig tid sotar jag själv.

Det är nog samma frister överallt, har man eldning som primär värmekälla så är det vartannat år. Jag gillar att sota själv, då har man koll på allt. Vore nåt för dig D09.. :)

Göran.W
Sota själv är det allra bästa för då blir det gjort ofta och riktigt ordentligt.
Fast jag sotar själv låter jag en sotare komma en gång om året ändå för det känns tryggt att någon annan med ser så allt ser ok ut.

D09
Göran.W skrev:
Sota själv är det allra bästa för då blir det gjort ofta och riktigt ordentligt.
Fast jag sotar själv låter jag en sotare komma en gång om året ändå för det känns tryggt att någon annan med ser så allt ser ok ut.
Hur ser en sådan kurs ut?

Jag skulle gärna vilja sota själv hemma :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Hör med din kommun D09! Det brukar finnas information om kurserna på kommunernas hemsida. Har flera kollegor som sotar själva, de har varit mycket nöjda med kurserna och dess innehåll också.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Här är det kurs som gäller, en av sotarna håller i utbildningen ihop med räddningstjänsten, kostar 1200kr.

I min kommun var reglerna solklara. Bygganmälan, byggmöte med sotaren (förvisso på telefon) och besiktning. Sen var det bara att köra på. Dom poängterade dock att OM man inte följde anvisningarna kunde kommunen kräva ett rätt saftigt vite. Anmälan kostade i runda slängar 1000:- Jag vågade inte chansa iaf😃.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Samma här Jussi!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.