MathiasS
MathiasS: Jag var på vippen att skaffa en Faxe 500 till de kubik jag eldar upp varje år. Men, istället tog jag förnuftet till fånga och skaffade en bra klyvyxa istället. Nu blir det ingen klyv. Ett par kubik som jag förbrukar fixar man enkelt med yxa och det går fortare än med hydraulklyvar. Speciellt de billiga klyvarna är så fruktansvärt långsamma att man hinner tröttna. Detta är nog
15 svar · 29,1k läst
blackadder
blackadder: Stoppa ner ett glas i vatten, vänd det upponer, dra ur det till hälften. Alternativt ett sugrör som du håller för toppen på. Fast frågan är väl om man vill att någon som inte begriper grundtanken ska installera.
32 svar · 9,2k läst
·
B
Bjober: Kan tillägga att jag tröttnade fort på inryket vid inlägg efter tändbrasa. Nu tänder jag alltid underifrån. Lägger några trän på tvären rätt glest , sen lika glest i rätt ledd och så slår jag på en skopa hyvelspån. Sen travar jag knökfullt. Stänger övre luckan .Öppnar startspjället och nedre luckan. Tänder med 2-3 tidningssidor ihopvridna som en fackla som jag håller upp
16 svar · 8,1k läst
J
jensaro: Samma här..
10 svar · 3,5k läst
I
Ingetora: Vi har problem med fukt i taket i vardagsrummet vilket kommer från balkongen. Vi har blivit rekomenderade att använda PMMA Poly (metylmetakrylat) som är en transparant termoplast. Den används bland annat för tätning av innergårdar, balkonger, fontäner, loftgångar mm. PMMAn målas på i 7-8 lager och sedan ska det vara tätt. Skiktet kan målas och sedan kan golvet utnyttjas utan trall.
0 svar · 1,5k läst
L
Lämna storstaden: För att man skall slippa elda hela tiden bör alltså ackumulatortanken vara av viss storlek i förhållande till antal ungar som står och drömmer i duschen. Med andra ord kommer vattnet att väga, vilket inte golvet kommer att klara av. Med tanke på att du knappt kan ställa upp ett akvarium utan att komma upp i maxbelastning per kvm, bör alltså tanken och kaminen vara på skilda platser.
7 svar · 5,5k läst
M
Mudde200: Upptäckte att jag glömde svara här i vintras. Blekinge lämpar sig säkerligen utmärkt för någon form av värmepump ja, här blir sällan speciellt smällkallt. Men pannan är från 2007 har jag för mig och känns för modern och väl fungerande för att byta ut bara för att slippa jobba med veden, så den får stå ett tag. Kommer precis som du föreslog här ovan att bygga en vedbod
21 svar · 27,0k läst
M
MattisH: Sån här klinker har jag tänkt sätta på murstocken [bild]
4 svar · 5,7k läst
·
L
Lillkorpen: [citat] Själv är jag svag för Musmax's produkter :p
25 svar · 26,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Jag skulle vara mest bekymrad för optiken i projektorn, men det är nog ingen fara heller. Inspektera för säkerhets skull så det inte blivit någon beläggning.
4 svar · 2,9k läst
N
Netzel: [bild] [bild] När man har tid är det kul att ladda fullt.
3 svar · 2,4k läst
·
T
Torgny52: Ja skickade efter i Findland dom var ganska dyra
6 svar · 6,9k läst
·
D
daudi: Har läst lite här på forumet om att sätta dit en lamda sond på pannan verkar ju inte helt enkelt med all mikro prosess styrning och olika värden samt styrningar.:x:x Den pannan jag har funderat på att sätta lamda styrning på är en ny atmos 40 gse som redan har en micro prosessor styrt till luft spjäll för primär o sekundär luft.:wow: Tacksam för tips o ider
0 svar · 1,6k läst
D
daudi: Har läst lite här på forumet om att sätta dit en lamda sond på pannan verkar ju inte helt enkelt med all mikro prosess styrning och olika värden samt styrningar.:x:x Den pannan jag har funderat på att sätta lamda styrning på är en ny atmos 40 gse som redan har en micro prosessor styrt till luft spjäll för primär o sekundär luft.:wow: Tacksam för tips o ider
0 svar · 1,3k läst
H
huggan: [citat] Invändigt har jag skruvat fast en träram runt om och sen satt ett lock med frigolit på det som öppnad från insidan. Ute har jag bara ett tillfälligt lock av osb.
5 svar · 3,2k läst
P
Paddy: Jodå men dom både bullrar och drar mycket ström. En dieselkamin är tyst och strömsnål, perfekta egenskaper för en segelbåt. :-)
8 svar · 2,5k läst
J
jensaro: Kolla stocksbros hemsida, där finns d.
1 svar · 1,5k läst
J
jensaro: Kapacitiva givare funkar inget vidare för flis, speciellt inte grov sådan. De är dessutom dammkänsliga.
4 svar · 1,6k läst
Brändösnickaren
Brändösnickaren: Hej, har nyss satt in en ny tank från Husqvarna tanksvets. Lindade ett varv med 50mm isover lamellmatta med strålskydd. Sen 350mm lösull runt och ca 700mm på toppen. Borde bli riktigt bra tror jag. Med vänlig hälsning, Fredrik
47 svar · 20,1k läst
·
I
Izvek: Alltså jag håller på att bygga på ett flis system. Har en brännare med vecko förråd som jag ska matas med ett stort förråd på typ 50kbm. Hur löser man det så skruvarna Synkar. Eller är det med nivå vakter? Så stora förrådet fyller ville förrådet å sedan avvaktar tills det är nästan tom å sedan fyller igen. Eller går det kanske ställa båda skruvar så de matar .. ja säg
0 svar · 1,2k läst
C
c-halldahl: Var det jag misstänkte. Frågan är bara vad som kan vara fel. Om det beror på att det är för mycket drag eller om jag har ställt in pannan fel på något sätt.
4 svar · 2,1k läst
A
analog: Jag brukar: Fylla till 1,5bar när tankarna är varma, om det blir för mycket så läker det ut i skvallerröret från säkerhetsventilen. Om trycket sjunker under 0,8bar när systemet sedan är kallt så är något fel, oftast lufttrycket i expansionskärlet. Som det skrivits tidigare ha aldrig lägre tryck än högdskillnaden: från mätaren > högsta elementet +0,1bar 1meter i höjdskillnad =
6 svar · 3,3k läst
·
omv.peter
omv.peter: Öhhhh ursäkta, det har väl förflutit mer än tre veckor nu :o :o :o Till mitt försvar så får jag väl skylla på sjukdom, andra projekt mm. Här kommer åtminstone en bild på "skiktningen" [bild] Bilden kommer från min fantastiska panna, återkommer senare med en "recension" i tråden http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=208526&referrerid=61739 Den röda kurvan visar pannans
45 svar · 24,6k läst
·
I
ichgary: Grymt imponerad av din anläggning Linken :) Ser mycket genomtänkt ut, speciellt ditt flisförråd.
174 svar · 76,4k läst
·
N
NoiseMaker: Med andra ord inte alls dubbla kostnaden. Det hade jag lyckats missa. Det gör det dessutom enklare längst ut mot taket då jag inte behöver dra masoniten lika högt. Kanske rent av kan maka undan lite spån längst ut och ersätta med ekofiber och därmed få bättre isolering mot ytterväggarna.
18 svar · 37,2k läst
K
knutofferdal: Vilken märke funderar funderar du på bullerbang? Är själv i beslutsfasen på att köpa en ny flispanna och det lutar mot en Österrikisk flispanna för egen del.
6 svar · 5,5k läst
C
Carla: Jag ska ta kontakt med dem men vill ju skaffa lite kunskap innan jag pratar med honom och få lite ideer, har förstått att sotare kan ha väldigt personliga åsikter och då är det bra att vara påläst
3 svar · 2,2k läst
X
xdigger: Samma här Jussi!
58 svar · 14,7k läst
X
58 svar · 14,7k läst
G
Gabbe1: Nu har jag ingen erfarenhet av att kombinera vattenmantlad kamin och bergvärme, men jag är ganska säker på att jag läst liknande trådar/funderingar här tidigare. Däremot tänker du helt rätt när det gäller eldstad. Ska du kunna använda en eldstad (i ett välisolerat nybygge) till mer än nån timmes myseldning så krävs en stor massa som kan lagra och jämna ut värmen över tid.
1 svar · 3,0k läst
T
thomasp: Hej igen. Jag talade med en handläggare på Boverket för någon vecka sedan, och han såg ingen anledning till att jag skulle behöva en sluss. Enligt honom yrkades mest på det när det handlade om flerbostadshus med utrymningsvägar, eller i ett regelrätt pannrum när pannan är på över 65 kW. Däremot rekommenderade han El15 eller 30, men det hade jag väl nästan tänkt ha oavsett. Det
14 svar · 5,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.