6 551 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Verkningsgrad för kamintyper?
Hej
Satt och tittade i denna http://www.viivilla.se/Energi/Kaminer/Kakelugn-eller-braskamin-Vad-ska-jag-valja-42461 artikeln om olika kaminer och blev lite fundersam.
Nästan alla moderna kaminer, insatser, kakelugnar och täljstenskaminer har en verkningsgrad på runt eller över 80%. Vad innebär det egentligen? Om jag eldar en kubikmeter bokved (som verkar vara referensvärdet) i en murspis med modern insats märkt 80%, i en täljstenskamin märkt 80% och en kakelugn märkt 80% hur mycket energi kommer jag få ut ur de olika spisarna då?
Jag förstår att det handlar om tiden som kaminen avger värme och alla tre i mitt exempel förutsätts vara lika tunga..
Tycker att det är en enda röra hjälp mig!
Satt och tittade i denna http://www.viivilla.se/Energi/Kaminer/Kakelugn-eller-braskamin-Vad-ska-jag-valja-42461 artikeln om olika kaminer och blev lite fundersam.
Nästan alla moderna kaminer, insatser, kakelugnar och täljstenskaminer har en verkningsgrad på runt eller över 80%. Vad innebär det egentligen? Om jag eldar en kubikmeter bokved (som verkar vara referensvärdet) i en murspis med modern insats märkt 80%, i en täljstenskamin märkt 80% och en kakelugn märkt 80% hur mycket energi kommer jag få ut ur de olika spisarna då?
Jag förstår att det handlar om tiden som kaminen avger värme och alla tre i mitt exempel förutsätts vara lika tunga..
Tycker att det är en enda röra hjälp mig!
Medlem
· Halland
· 4 505 inlägg
80% verkningsgrad innebär att 80% av energin i veden (och den beror på trädslag och fukthalt) omvandlas till värmeenergi som avges till luften. Detta gäller alltså vid korrekt eldning (kolla vid vilken effekt detta gäller). Oftast har kaminen ett effektområde inom vilket verkningsgrad och utsläpp är ok. Det svåra är ju att elda på låg efekt.
Du får alltså ut lika mycket effekt oavsett kamintyp. Det som skiljer är att i en plåtkamin får du (för) mycket värme under kort tid vilket ofta lider till olidlig inomhustemperatur. Därför är det särskilt viktigt för en plåtkamin att kunna eldas på låg effekt. I en tung täljstenskamin eller kakelugn (som har en tung värmelagrande massa) så eldar man på optimal effekt men eftersom massan lagrar så mycket värme blir temperaturen inte så hög. En viss mängd ved ger en viss mängd energi och sprider man ut den på en stor massa blir temperaturen låg.
Energin om lagrats är alltså = massan i magasinet * temperaturhöjnningen i magasinet som brasan ger * en materialkonstant.
För vatten är materialkonstanten mycket hög, dvs vanligt billigt vatten är ett utmärkt värmemagasin. Täljsten är mindre och stålplåt lågt. Därför blir stålplåtkaminen brännhet, massan är låg och materialkonstanten låg och då finns det bara en hög temperatur kvar att spela med.
Fördelen med kaminen i stålplåt är ju då att den värms upp snabbt och får upp inomhusluftens temperatur genom sin höga yttemperatur vilket är bra när du kommer till det utkylda fritidshuset en sen fredagskväll.
Eftersom kakelugnen har en hög massa och relativt låg yttemperatur så avger den dels värmen till inomhusluften långsammare dels räcker värmen längre eftersom den stora massan lagrat en stor mängd värmeenergi.
Avgiven effekt till rummet är värmeavgivande yta * temperaturskillnaden mellan kamin och luft * en konstant som är rätt konstant för luft.
För samma kaminyta kommer alltså plåtkaminen dels att ge högre effekt till inomhusluften pga högre temperatur, dels tar energin slut fortare pga liten massa. Det är detta som är grejen med tunga spisar, yttemperaturen är lägre vilket ger mindre stekhett inne, detta gör att avgiven effekt till rummet blir mindre vilket sparar energi och sen innehåller massan mer energi.
Så, kaminens effekt är för plåtkaminen ungefär lika med avgiven effekt till rummet eftersom masan är liten, men för en kakelugn kan effekten i brännkammaren vara hög men detta lagras i ett magasin och den avgivna effekten till rummet blir mycket mindre och under längre tid vilket uppfattas som behagligt i de flesta fall. Fast visst är strålningsvärmen i ryggen från en plåtkamin skön när man jobbat utomhus i kallt väder. Så, kaminerna har alla sitt existensberätigande..
Hoppas den här förklaringen hjälper och inte stjälper.
Du får alltså ut lika mycket effekt oavsett kamintyp. Det som skiljer är att i en plåtkamin får du (för) mycket värme under kort tid vilket ofta lider till olidlig inomhustemperatur. Därför är det särskilt viktigt för en plåtkamin att kunna eldas på låg effekt. I en tung täljstenskamin eller kakelugn (som har en tung värmelagrande massa) så eldar man på optimal effekt men eftersom massan lagrar så mycket värme blir temperaturen inte så hög. En viss mängd ved ger en viss mängd energi och sprider man ut den på en stor massa blir temperaturen låg.
Energin om lagrats är alltså = massan i magasinet * temperaturhöjnningen i magasinet som brasan ger * en materialkonstant.
För vatten är materialkonstanten mycket hög, dvs vanligt billigt vatten är ett utmärkt värmemagasin. Täljsten är mindre och stålplåt lågt. Därför blir stålplåtkaminen brännhet, massan är låg och materialkonstanten låg och då finns det bara en hög temperatur kvar att spela med.
Fördelen med kaminen i stålplåt är ju då att den värms upp snabbt och får upp inomhusluftens temperatur genom sin höga yttemperatur vilket är bra när du kommer till det utkylda fritidshuset en sen fredagskväll.
Eftersom kakelugnen har en hög massa och relativt låg yttemperatur så avger den dels värmen till inomhusluften långsammare dels räcker värmen längre eftersom den stora massan lagrat en stor mängd värmeenergi.
Avgiven effekt till rummet är värmeavgivande yta * temperaturskillnaden mellan kamin och luft * en konstant som är rätt konstant för luft.
För samma kaminyta kommer alltså plåtkaminen dels att ge högre effekt till inomhusluften pga högre temperatur, dels tar energin slut fortare pga liten massa. Det är detta som är grejen med tunga spisar, yttemperaturen är lägre vilket ger mindre stekhett inne, detta gör att avgiven effekt till rummet blir mindre vilket sparar energi och sen innehåller massan mer energi.
Så, kaminens effekt är för plåtkaminen ungefär lika med avgiven effekt till rummet eftersom masan är liten, men för en kakelugn kan effekten i brännkammaren vara hög men detta lagras i ett magasin och den avgivna effekten till rummet blir mycket mindre och under längre tid vilket uppfattas som behagligt i de flesta fall. Fast visst är strålningsvärmen i ryggen från en plåtkamin skön när man jobbat utomhus i kallt väder. Så, kaminerna har alla sitt existensberätigande..
Hoppas den här förklaringen hjälper och inte stjälper.
Tack för en fin förklaring. Innebär detta att man kan bygga en murspis med plåtinsats som blir lika värmetrög som en kakelugn? Vad ska man i så fall satsa på för material? Sten, sand, vatten?
Vatten har ju problemet att det utvidgar sig när det värms upp och skulle det koka kan det väl spränga kaminen?
Skulle det vara en bra idé att gjuta in kopparrör i murspisen för att kunna koppla på en ackumulatortank i framtiden, eller bara ha möjligheten att spola igenom vatten för att värma en bubbelpool eller en badtunna i framtiden?
Vatten har ju problemet att det utvidgar sig när det värms upp och skulle det koka kan det väl spränga kaminen?
Skulle det vara en bra idé att gjuta in kopparrör i murspisen för att kunna koppla på en ackumulatortank i framtiden, eller bara ha möjligheten att spola igenom vatten för att värma en bubbelpool eller en badtunna i framtiden?
Var menar du att plåtinsatsen skulle sitta? Jag skulle säga att en kakelugn är en slags murspis, så en murspis kan absolut vara lika bra som en kakelugn. En murspis är vanligen murad av tegel och lerbruk. Det finns även vattenmantlade kaminer som går att använda tillsammans med en ackumulatortank. Det kan vara bra båda delarna, men det är ganska olika funktion på dem. Vad som är bäst beror på vad du vill åstadkomma.
Klicka här för att svara
