2 221 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Dela skorsten!
Hej, jag har nyligen ersatt min pellets/vedpanna med en bergvärmepump och skulle nu vilja uttnyttja skorstenen för två stycken kaminer. Jag tänker mig att dra i två insatsrör om ~140 mm, skorstenen är 250x250 mm. En kamin i källaren där pannan tidigare stått och en på mellanvåningen.
Nu till frågan, hur gör ja för att ansluta en kamin på mellanvåningen till ett insatsrör ? Jag kan ju inte sätta någon bottenkona där utan jag behöver ju troligen dra ut insatsröret genom väggen på skorstenen, är det möjligt och vad krävs för att göra det ?
Nu till frågan, hur gör ja för att ansluta en kamin på mellanvåningen till ett insatsrör ? Jag kan ju inte sätta någon bottenkona där utan jag behöver ju troligen dra ut insatsröret genom väggen på skorstenen, är det möjligt och vad krävs för att göra det ?
Sotaren i din kommun har störst kunskap och kan ge goda råd avgiftsfritt.
Dessutom så måste han i slutändan godkänna åtgärden, så det kan vara en god idé att stå på god fot med honom från början genom att rådfråga.
Dessutom så måste han i slutändan godkänna åtgärden, så det kan vara en god idé att stå på god fot med honom från början genom att rådfråga.
Klicka här för att svara