phl
phl: Yup, fick som sagt göra så i en ränna jag bilat upp i betongbjälklaget. Fanns inte plats till några extravaganser...
4 svar · 2,1k läst
CCPusher
CCPusher: Tackar för era svar och ska höra mig för lite mer med föreningen vad de har tänkt angående det här med stambytet, kanske kan det vara ett allternativ med en renovering istället. Även om det ju kunde vara kul med ett helt nytt badrum.... ;)
5 svar · 7,2k läst
J
Joker: Det är alldeles rett att det är olika djup i stockolm så lägger vi vatten leningarna på typ 170cm tyvärr vet jag inte vad för djup som gäller i Skåne. Men det borde räcka med 170cm. sen när det gäller vad för rör du bör använda dig av så tycker jag att du ska använda nåt som heter PEM slang de från storlekarna 10mm 15mm 20mm 25mm 32mm 40mm 50mm m.m. man använder en mässings
1 svar · 2,1k läst
K
k_m_eriksson: Det ordnade sig faktiskt! Nya Rörbolaget i Västerås hade på lager. Dyrt som bara den för en bit plast, men det fick det vara värt. /Mattias
2 svar · 6,0k läst
M
Martin_Blomberg: Känner ngn till en bevattningstimer som inte kräver typ 2-4 bars tryck för att släppa genom vattnet fritt, dvs när timern är i öppet läge? Jag skall koppla den till en vattentunna för bevattning och kommer därför inte ha vattentrycket från vattenrören p 2-4 bar. Endast trycket från fallhöjden, då tunnan kommer att stå ca 1 meter över marken.
0 svar · 2,3k läst
J
jon_h: Alla horisontella rör ska ha fall på (minst) 1:100. Huruvida det kommer funka bra med en rak 90-graders vet jag inte.
8 svar · 6,9k läst
·
tio_Pepe
tio_Pepe: WC 110, dusch och bad 75, tvättställ 50. Detta är minimimått. Det gör inget om du har större.
5 svar · 3,0k läst
T
Tjacko: kallenilsson Men om du ska göra om allt förstår jag inte varför du inte skaffar en dränkbar pump. Då slipper du ta massa utrymme inne och slipper en massa oväsen. Energimässigt är det bättre också. Men ska du behälla ejektorpumpen så är det bättre att behålla den ute 180cm under marken. Då slipper du oljudet, den tar inte upp en massa onödig plats samt att den oftast trycker
7 svar · 14,4k läst
gadeberg
gadeberg: http://www.easydrain.nl/index2.php?lang=se&page=toepB http://www.acodrain.se/Produkter/ACO%20Drain.aspx
2 svar · 5,4k läst
gadeberg
gadeberg: Jo den ska tömmas emellanåt Sen rinner det mesta av vattnet antingen ut i nån infiltrationsbädd eller rätt ut. http://www.avloppsguiden.se/avloppsteknik/slamavskiljare.htm
1 svar · 4,5k läst
K
källare: Tackar för svaren.
4 svar · 3,6k läst
S
Simpsson: Hej! Skall inreda kallvinden i vårt hus. Vi har vattenburenvärme på bottenvån och tänkte satsa på samma på den kommande ovanvåningen 1-rör system på botten vån. Skall ha en radiator /gavel samt i kupa. . Har funderat på olika lösningar: - Synliga rör på insida, vilet är skit fult. - Rördragning i kattvind(oisolerat). Osynligt med kräver isolering av rör samt säkert ett skit
0 svar · 2,1k läst
Y
yjs: tack för svaren.. kan vara klorinet som ställt till det. Ska även byta tvättmedel.
3 svar · 7,0k läst
P
Patric S: Funderar på att installera vaccumtoa på landet, är det någon som har erfarenhat av det? Har hört att Wostman är bra, vet någon något om dem?
0 svar · 7,6k läst
J
jakim: Tack för all hjälp :)
7 svar · 7,7k läst
J
jakim: [citat] Nej? Var det min förtrycks gissning som blev fel eller mina gissningar om hur man ska undvika luft eller tänkte du jag missat kranen kanske? Om jag har en ventil på röret, var mitt svammel annars ok? :) Nu vart jag hemskt osäker, ska det kanske vara luft på båda sidor i tryck kärlet vid, säg, 20 grader och så vid stigande temperaturer så åker det in vatten i kärlet? Fast jag
8 svar · 4,2k läst
N
norrbottenstorpet: [citat] Helt korrekt, tankevurpa av mig. Jag planerade om och kommer att dra kallvattnet helt separat, faktiskt från annat håll.
8 svar · 8,7k läst
prototypen
prototypen: En markskiva (räcker nog med 50mm tjock) lagd direkt på ledningen och 1,2 meter brett stoppar vinterkylan uppifrån och samlarihop markvärmen underifrån. "Hästskoisolering" släpper förbi markvärmen, och att isolera runtom har ingen verkan om man inte har tillsatsvärme i ledningen. Protte
3 svar · 3,7k läst
K
kongolasse: Hej. Vi bor i ett hus byggt -55 där både dagvatten och spillvatten rören är kassa. När det regnar så läcker dagvatten röret ner i spillvatten röret. kommunen har varit och filmat rören, och vill nu att vi ägare ska åtgärda detta. Har hört att det ska finnas något som heter "relining" finns det någon på detta forum som vet hur det går till och pris på detta. Eller om det finns
0 svar · 1,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: satte precis på en jet-koppling på gjutjärnet och sen plast-rören. Det kändes som en gudagåva när man använde smörjmedlet i plastmuffen, det gick liksom lite lättare :)
5 svar · 13,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: Kan du inte dra ur den ut stammen och spola? Om det inte stänker för mkt. förstås. Då märker du ju om det går snabbare att tömma wc.
1 svar · 4,0k läst
Ham_burger
Ham_burger: Dessa vattenlås brukar sitta lite. Böj till något så att du får en krok, sen är det bara att dra till. Kan vara knepigt att återmontera då den skall i spår på var sida samt att packningen ligger löst i bakkant. Lycka till
1 svar · 8,4k läst
R
richmoijn: Som jag misstänkte (förfarade) då. Vad som däremot inte syns på bilden är att det är reglat i en kvadrat precis runt detta hål, därför fick jag förhoppningen om att en "lyftupp" från Jafo skulle fixa detta.
2 svar · 2,0k läst
·
tussee
tussee: Kan detta hjälpa dig, det ska gå att demontera allt från utsidan. http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=334
5 svar · 11,7k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Avloppsrören behöver egentligen ingen isolering om det inte blir väldigt kallt. Ingenting ska ju normalt bli kvar där. Vattnet däremot behöver skyddas. Men det behöver ju inte ha fall hela vägen. Så om man kan gräva ner det mesta på frostfritt djup så kan man sen förse den del som måste ligga högre upp med frostskyddskabel som man kör vid behov. Så har jag löst det i min
4 svar · 7,6k läst
J
jojje81: tack för alla svar :), har fått lite att fundera på.
7 svar · 12,8k läst
spocks_beard
spocks_beard: näe det känns solklart, eeh.... :) Man kan ju undra varför Rinkaby inte kan bemöda sig med ett R framför 15 på 4160 Då hade det ju känts mycket bättre. Men, stressad som man är så tryckte jag på "beställ" innan jag fått era sista svar, så det får bli att köpa detta av den lokala rörisen i strängnäs till 3ggr priset, men det blir inte så mkt. i det stora hela :) Tack ska ni
9 svar · 7,7k läst
saturnus
saturnus: Försök att byt till plaströr så lång bit som möjligt, oroar man cementrören, brukar packningarna i cementrören börja läcka, p g a att de blivit hårda.
3 svar · 25,7k läst
·
T
tiggre: inte prisol utan rena kopparrör? kondens på kallvattnet kanske? inte nyttigt över tid?
3 svar · 4,6k läst
B
borrarn: De vattenbrunnar jag borrat så är väll snitt djupet 70-80m, jag har iof bara borrat i uppland.
2 svar · 2,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.