Vatten & Avlopp
rogge_vvs: [citat] Den är kommunens egendom och de kommer och stänger den under kontorstid (finns säkert varianter) skulle du behöva stänga den utanför kontorstid för att skydda egendom är det ingen som ger dig böter.
JanneSjo: ok jag kollar på de kända tillverkarna och är försiktig så kanske det funkar tack för svaren
Fabian-Bom: [citat] Oj läste visst inte ordentligt. Klart det är bäst att måla rören i en färg som smälter in med bakgrunden eller lägga dem dolt, tex i en sockel när det handlar om en passage genom icke badrum. I badrum vidhåller jag förstås kromat om de ska dras på vägg.
rogge_vvs: Troligtvis har de en sk klossetanslutning ytterdiam124 mm http://se.wavin.com/master/master.jsp?FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374305476160&PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524441972313&middleTemplateName=oc_middle_product_detail_I&bmLocale=sv Då använder du normalt en sån här tätningsmanschett
rogge_vvs: Bytt spygatten mot en golvbrunn och koppla in den på röret där golvbrunnen har suttit (enklast) Byter du inte spygatten utan bara kopplar ihop röret där golvbrunnen sitter med spygatten luktar det "skit" i källartrappan eftersom det inte finns något vattenlås i en spygatt. Troligtvis fryser väl golvbrunnen på vintern så du får tänka på att lägga någon isolerskiva där när vintern
rogge_vvs: Läckage och kondensering och "lite" isolering samt "lite" skydd för yttre åverkan. Det finns prisolbockmaskiner som du kan använda eller försiktigt över knäet.
rogge_vvs: [citat] Det finns många av försäkringsbolagen som har Säker vatten inskrivet i sina regler, står det inte säker vatten står det enligt branschregler osv. Har för mig att Trygg Hansa inte har något inskrivet dock.
it-snubben: Jag tror han menar själva avrinningsslangen. Om man tar loss den från avloppet och lägger den lägre än maskinen (tex på golvet) så ska vatten rinna av sig själv ur maskinen utan att pumpen behöver pumpa. Om det inte gör det så är det stopp i slangen.
it-snubben: [citat] Huga... Nä, jag tycker det luktar blöt get...
mrlayer: Nej vår blandare idag har inget igenpluggat uttag, den har däremot ett uttag under diskbänken. Har idag pratat med fastighetsskötaren som sa det att de kan byta blandare åt oss så vi får en sådan som har ett uttag ovanför diskbänken och höjer då hyran med 31 kr i månaden. Om nu en ny sådan blandare kostar 1500 så tar det ju drygt 4 år innan vi skulle tjäna på att göra det
Jogu35: Pga nivåskillnader i källaren så kan jag inte koppla en golbrunn till avloppsstammen utan hjälp av en pump. Är det någon som vet om det finns en golvbrunn som är ihop kopplad med en behållare som är kopplad till en pump som kan pumpa upp vattnet ca 1m ovan golvnivå. Har tänkt mig en lösning som skulle kunna som skissen i bild filen.
rogge_vvs: Borde ha frågat dig hur gamla rören var, bra att det "löste" sig. Ha de!
rogge_vvs: Foga igen springorna låter som ett tänkbart alternativ, silikon eller nåt.
sandydoull: nu har jag hittat luktkällan, det kom ifrån avloppet vid tvättställen, röret är helt lös i hålen, det är väl bara att köpa en tätningen dit. Men jag tro att jag ska nog rengöra och tätta avloppet till toaletten iaf;) Tack för hjälpen!
micke.a: Nu är det fixat, ny backventil och plastslang istället för järnröret. så nu rinner vattnet igen. Tack för hjälpen.
AndersS: Är nog inte riktigt med på vad du menar, men är det inte något som går att fixa med lin? Med rätt mängd lin och kitt så drar man tills den är i läge, men här kan jag vara helt fel ute då jag inte har helt klart för mig hur den ser ut. Fungerar även skapligt med gängtejp.
mycke_nu: Vad jag hört så är det riktigt dålig kvalité, har dock ingen egen erfarenhet.
rogge_vvs: [citat] Visst har jag de, det var ju 1/2" och 3/4" jag beskrev, hemska tanke börjar bli gammal :o
ChungKuo: Nja...kina är lite väl långt bort.. Jag resonerar som att det sannolikt inte kommer att finnas regnvatten i några större mängder under den delen av året då det är risk för minusgrader i marken....siktar därför på att lägga röret ca 30 cm under mark....
spocks_beard: Visst är det skillnad med en riktig tång! :)
Crille68: Hej! Billiga blandare fungerar sällan lika bra som dyrare. Man får vad man betalar för...som vanligt... :o Det gäller de "mellandyra" alltså för går man upp ännu mer i pris blir det mest "bara" design som tillkommer. Inget ont i det iofs. :p Men har du problem med alla blandare som du provat så kanske du behöver se över ditt vatten? Har du egen brunn kan det vara sand som förstör
phl: Min brunn ska enligt utsago aldrig svämmat över. Jag tycker den är för grund för att vara en pumpgrop och dessutom borde väl en pumpgrop inte ha ett inlopp/utlopps-rör i botten?
rogge_vvs: Det har ingen betydelse vilken du använder, förr var krysskopplingar vanligare eftersom de tätade mycket enkelt.
rogge_vvs: [citat] Du har fattat rätt och är inte ute och cyklar. Legionella är något som är på modet nu och i nästan alla större kåkar sätts det in legionellskydd på något sätt. Är det en villa (typ) behöver du egentligen inte bry dig.
rogge_vvs: Nej! Men....A.5.2 Rörinstallationer i kök Rörledning bör monteras utan fogar fram till blandare i kök. Vattenanslutning till diskmaskin och andra vattenanslutna apparater ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil. Avsättningen för anslutningsslangen för vatten ska ha en slät ände avpassad för tätning mot en packning. Anslutningsslangen för vattnet ska antingen vara från
lordi: T-plus är jättebra, men de kostar också multum, så man försöker bara använda dem där det är ekonomiskt försvarbart. Jag använder ofta Tigerholms No-tap, men det kräver specialverktyg och en liten kurs i hur man går till väga
Fasting65: Jo, det är rinkabys standardkoppel. De är vändbara, men det blir ju tvärtomkoppling på framledning och retur - man får bara tänka till så att framledning ansluts på den övre anslutningen - vattnet ska ju först till termostaten och sen tryckas ner genom radiatorn för att sedan gå ut nertill på radiatorn. Jag körde med 12 mm rör eftersom jag var så korkad att köpa såna koppel. En