Hej!
jag tänkte byta ventilkäglan på min gamla kran för anslutning till tvättmaskinen i går kväll, men orkade inte gå i mål... De äldre kranar jag har bytt på förut har det bara varit att skruva upp vredet till max och därefter dra, men den här satt som berget. Finns det varianter där man inte öppnar den på det viset, utan behöver skruva bort hela överdelen med skiftnyckel? Det ser nästan ut så (kass bild, men ändå) Svårt att veta hur mycket våld man ska bruka också. Nu rinner det svagt ur "vredet" och det kan ju upphöra, men det vore schysst att få det ordnat ordentligt.

Tacksam för alla tips!
/Magnus

• kran.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Peta bort den blåa pricken. Därunder brukar det sitta en stjänskruv som håller vredet. :)

Staffans2000
Så sannt! Men ändå inte. Vissa vred låssas genom att öppna kranen helt och därefter drar plastvredet rakt ut.

Staffan.

Det var ju det sista som Staffan sa jag trodde först, men det gick inte. Sedan fick jag nytt hopp efter Immobils tips. Lät klockrent tills jag kom hem och lyckades pilla bort pluppen, men där fanns ingen skruv. Idag var jag dock inte lika trött som igårkväll, så det var ju bara att lossa alltihopa med skiftnyckeln och där satt käglan. Efter byte fungerar det nu utmärkt!
Tack för ert stöd.
/Magnus

• Gilla
My Saxin
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.