Jag kommer inom snar framtid påbörja renovering av tvättstrugan i källaren. Idag finns en gammal gjutgärnsbrunn som jag inte vet ålder på men huset är byggt 1909. Det är inte allför järvt gissat att avloppsrör och avloppsstammar kan behöva bytas inom inte alltför avlägsen framtid.
Från brunnen går avloppsröret in i pannrummet där avloppstammen och ytterligare en brunn finns. Vet inte i detalj hur detta är draget men jag behöver tips om hur jag går vidare.
Min tanke är att bila upp golvet och flytta brunnen och sedan bila upp golvet i pannrummet fram till den gamla stammen eller brunnen och skarva detta till den gamla brunnen/stammen. Detta för att slippa renovera golvet i tvättstugan om det blir aktuellt, dvs om avloppssytemet kolapsar.
Tänker jag rätt eller är jag ute och cyklar? Hur bör jag gå tillväga? Tips idéer?
Tack på förhand!
Jonas

Du har själv svarat på frågan!
Låter som en utmärkt idé att byta bitvis för att slippa riva upp golvet senare.
Jag bytte mina gjutjärnsrör från 1970. Visserligen inga större skador i godset, men innerdiametern var det inte mycket kvar av!

// Kim

Det verkar som jag är på rätt spår :) Hur lätt är det att få ihop det nya med det gamla? Finns det speciella grejer för detta?
//Jonas

Det brukar inte vara speciellt svårt. Kan man skarva på sig på en gjutjärnsmuff löser man det med gummipackningar. Har man bara ett avkapat rör finns det diverse olika svep och gummikopplingar man sätter runt skarven.

Okej, så jag bilar upp golvet där avloppet ligger. Tar bort det gamla rören och ansluter de nya. Vad fyller jag upp utrymmet med innan jag gjuter nytt golv på de platser där det är bortbilat? Singel? Om någon har mer tips över arbetsstegen och eventuella tips så är jag tacksam. Även materialval är välkommet. Jag har för avsikt att planera detta arbete bättre än vad jag brukar...
Mvh
Jonas

Du kan återfylla med lecakulor, finns på säck på byggvaruhusen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.