L
Leffe: Visst finns det enkla lösningar, men att få dessa godkända av kommunen är en annan sak. Det verkar bero på avstånd till andra fastigheter och områdets beskaffenhet. Vi hade under många år en egenhändigt gjord sk resorption, alltså helt enkelt ett avloppsrör rakt ut i ett buskage. Resorption innebär att gråvattnet sugs upp av växtligheten istället för att silas genom jordlagren
3 svar · 5,9k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [bild] Sadelgrenrör Fernco Med spännband av rostfritt stål. Sadelgrenrör 90° Artikel nr DN Min / Max Avstånd Pris 3109536 150 150-400-110 1159.00 + moms 3109537 200 200-425-160 1504.00 + moms
3 svar · 5,4k läst
J
Jimpy87: gjutjärnsrör brukar hålla ~40-50 år beroende på hur mycke man använder det. ska du byta tycker iaf jag att du borde kolla på hela systemet i bottenplattan. och nej det är inga större problem att koppla ihop gjutjärn med plast. bara se till att de blir rätt fall på ledningarna..
1 svar · 2,7k läst
J
Jimpy87: som redan sagt prova ösa på med vattenslang, fömodligen bara ludd ivägen (gamla rör = ojämn yta = ludd fastnar) annrs får du ringa dit rörmokare eller en spolfirma.
3 svar · 25,3k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Du har ju redan annonserat här. Säg bara mera exakt var det ligger så kanske någon kommer och hämtar det. Men gör klart att vederbörande måste ta med sig allt. Annars brukar rörfirmor köpa tillbaks sånt.
1 svar · 6,6k läst
Åskar
Åskar: Tack för svaret!
2 svar · 4,8k läst
B
BR125: Förstår inte riktigt, har du en hydrofor eller hydropress ? En trasig gummiblåsa i en hydropress gör att hydropressen övergår till att bli en hydrofor med mycket dålig kapacitet.
3 svar · 3,3k läst
A
AA!: Hej, Jag är på jakt efter en tappkran i plast typ den som finns på bilden. Nån som vet var man kan finna en sådan? Behöver inte vara exakt en sådan men i plast skall den vara pga vikten. Ha de´ /AA!
0 svar · 3,7k läst
·
V
Vroom: [citat] Ursäkta utsvävningen men vad är det för filter som tar både järn/mangan OCH kalk?. Det är precis de problem vi har med vårt vatten! Har även funderat på UV-filter för svavelvätet, vilket filter har du valt där?
7 svar · 6,6k läst
V
Vroom: Nu vet jag vad det är som är svart och oljigt i rören - Mangan. Fick provsvaren på vattenanalysen och vi har 3,5 mg/l, gränsvärde är 0,3. Detta betyder att vi behöver ett filter för järn/mangan, en syreaktivator för svavelväte och en avhärdare....Jippi! Callidus rekomenderade oss att koppla på oss på grannens brunn :-(...
2 svar · 3,0k läst
Bezt
Bezt: Svärfar var duktig och satte ballofixer till allt inkommande vatten i badrummet, gissa vad för något som börjat läcka.
5 svar · 3,9k läst
N
nisssse: Här finns,bland vattenfiltren http://www.vvs-boden.se/catalog/product_info.php?cPath=525_986_987_1035&products_id=6107
4 svar · 17,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Gör ingenting, förutom att lyssna på din far - eftersom han "aldrig gör fel".
5 svar · 6,6k läst
M
mandg: Hej alla glada husbyggare. Är så att jag har en stuga, stugan har tidigare varit utrustad med mulltoa. Vi har nu moderniserat den överallt inklusive badrummet. Problemet jag har är att när vi kaklade badrummet så var det inte aktuellt med tank, men nu är det dags. Malmö stad vill att vi gör vår avluftning ovanför badrumsgolvet, hur snyggt är det med en avlopps krök över golvet?
0 svar · 2,9k läst
D
drainsniffer: En dum fråga, men har du T-rör på utgående ledning från tredje kammaren? Ibland händer det att slamsugaren råkar slå bort röret. Det finns också en sorts "flaskborste" som man kan sätta i t-röret för att minska slamflykten om man har problem med flytslam i tredje kammaren.
3 svar · 2,9k läst
P
Paddy: Tack för svaren! :)
3 svar · 3,7k läst
T
trojlee: skar bort vattenlåset idag, ersatte det med plaströr och fick det tätt...sen så köpte jag en slang till högtrycken och spolade rent...vilken skillnad det blev...nu är det som nytt:D....gissa om en sten föll från hjärtat...*phu*....så nu är allt bra igen. Samt att den gammla ofunktionibla rensbrunnen/vattenlåset är utbytt mot ett som fungerar...... tack för hjälpen!!! / M
4 svar · 4,6k läst
·
prototypen
prototypen: Avluftning vid A var mest till för diskbänken på övervåningen. IOM att den är borta så behövs inte avluftningen vid A. Avluftningen vid B är mycket bättre. Protte
1 svar · 2,1k läst
prototypen
prototypen: Ligger varmt och kallt mot varandra så bli varmt kallare och kallt varmare. Tror inte att det leder över så mycket. Ligger varmt med varmt så får man lite "förvärmning" och det är inte helt fel. Protte
2 svar · 3,7k läst
·
it-snubben
it-snubben: Kan tätas på olika sätt, bara det blir tätt så att lukten inte kommer ut så är det ok. Det finns gummimuffar för ändamålet så det är inte "fel" sätt att lösa det på.
1 svar · 3,2k läst
S
sommartorpet3: Har en gammal brunn vid stugan som läcker endel vid cementringarna. Hur lätt är det att täta med cement eller dyl.? Har hört talas om att man kan täta med tygtrasor och liknande.Nu till en kanske dum ide: Går det inte att peta in vanlig isolering (glasull) i skarverna och hoppas att det tätar till sig så småningom.Vi skall inte ha någon dricksvattenkvalitet utan dusch och poolvatten.
0 svar · 3,3k läst
A
andersmc: 2100m² är inte mycket om man ska få plats med en infiltration. Det beror mycket på vad som finns runt omkring; främst vattentäckter. Du har ett skyddsavstånd på 50 meter mellan vattentäckt och infiltration. Är tomten 45x45 meter så får du precis plats om du har brunnen i ena hörnet och kan placera infiltrationen i det diametralt motsatta.
4 svar · 12,5k läst
Fabian-Bom
Fabian-Bom: Sedan finns det rörfjädrar som man för in i röränden och böjer efter.
5 svar · 26,9k läst
S
Speed Triple: Idag är trycket nästan normalt igen utan att jag gjort annat än att stänga av inkommande vatten och tömma ledningarna ett par gånger och sedan kopplat på vattnet igen. Märkligt men skönt. Klockade hur lång tid det tog att fylla en liter vatten i köket - 17 sekunder. Inte bra men det fungerar i alla fall. Ska renovera köket nu i sommar och ska då flytta vatten/avlopp. Får väl ta upp
1 svar · 6,7k läst
phl
phl: [citat] Ska och ska... oftast går det mycket enklare att montera kopplingarna om man har just lite locherpasta på både gängorna och metallytorna som glider mot varanda. Kolla Ezzes klämringskopplingar, de kommer med pasta på själva klämringsytorna från fabrik...
5 svar · 8,8k läst
T
Tjacko: Åskar Min erfarenhet av grundfos är bra. Sen diskuterades det i en annan tråd att dom är spänningskänsliga i motorerna. Och det kan vara sant men jag har inte haft dom problemen med dom pumpar jag haft. Sen har vi haft franklinmotorer på en del genom jobbet som i andra tråden ska vara bättre. Debe-pumpar har jag mycket goda erfarenheter av genom jobbet och även den jag har privat i
9 svar · 25,0k läst
Åskar
Åskar: Lyfter här en intressant tråd! Någon som gjort en egen radonavskiljare och vill berätta vilka prylar ni använde och hur den fungerar? Annars så finns det ju färdiga att köpa för över 20 tusen. Någon som har en sån här? http://www.europevattenrening.eu/radonfilter%20Typ%20RADON-240.htm och vill berätta om ni är nöjda.
5 svar · 9,4k läst
O
ohlgren: Hej. Sätter in nytt kök vilket innefattar flytt av diskbänk ca 2,2 meter. Både vattenrör o avloppsrör skall dras via ett innerhörn. 1. Ang vattenledningarna; vad är enklast? PEX eller kopparrör? (Jag har bara kopplat kopparrör innan). PEX verkar smidigast eftersom man inte behöver ha exakt längd på dem som man måste ha på kopparrör. Jag vet ju inte exakt var blandar-rören hamnar.
0 svar · 5,4k läst
N
Norell: Japp, fortsätt på wirsbos delar om du har det fabrikatet på slangen.
8 svar · 21,3k läst
·
Gearhead
Gearhead: Gjutjärn :-(
2 svar · 6,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.