4 287 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Stark lukt från 3 kammarbrunn...
Vi har bott i det nybyggda huset sen i april i år och har tömmt brunnen 1 ggr. (För 2 veckor sedan). Men på sista tiden har det börjat lukta mer o mer från 3kammarbrunnen ?
Varit uppe på taket och ventilationen verkar fungera bra.
Brunnen ligger ca 30m från huset men man känner lukten ändå.
Trodde det skulle bli bättre efter att slam bilen varit där och tappat i avlopps vatten från andra brunnar , så att processen skulle komma igång ordentligt.
Tips förslag ?
Varit uppe på taket och ventilationen verkar fungera bra.
Brunnen ligger ca 30m från huset men man känner lukten ändå.
Trodde det skulle bli bättre efter att slam bilen varit där och tappat i avlopps vatten från andra brunnar , så att processen skulle komma igång ordentligt.
Tips förslag ?
Precis?
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "stenkista"
Stenkista Mr Flowout
Dränerar 144 liter
895 kr inkl moms
Läs mer
Öööh. 90% av alla som har enskilt avlopp, har toaletten kopplad till trekammarbrunnen.
Så såklart är det väl inte.
Så såklart är det väl inte.
Beror på var man bor, Där jag har sommarstugan är det 110% Sluten tank som gäller och den är iaf luktfri. Personligen skulle jag aldrig ens drömma om att koppla toan till trekannamrbrunnen. Då finns det ju kemtoa mm att välja på.5.2 racing skrev:
Om man bor på öar eller halvöar brukar de inte vilja att man har sluten tank. Eftersom när du då tömmer tanken blir det mindre och mindra grundvatten kvar och saltvatteninträgning och torra dricksbrunnar som följd.
Därför vill de i de kommunerna ha trekammarbrunn med infiltration som återför vattnet ut i naturen igen. Rent och fint om det är byggt på rätt sätt. Det bästa för miljön.
Därför vill de i de kommunerna ha trekammarbrunn med infiltration som återför vattnet ut i naturen igen. Rent och fint om det är byggt på rätt sätt. Det bästa för miljön.
Tack för svaren.Swappe skrev:
Slam killen sa att det kan lukta ibland om processen ej kommit igång, då kan man hjälpa till lite själv med att slänga i lite häst gödsel. Men han nämde inget om att fylla på vatten efter tömning, han sa dessutom att det brukar bli bättre efter första tömningen för då fyller ha tillbaka avlopps vatten som kommer ifrån andra brunnar med en fungerande process.
I mitt fall så har vi fortfarande en lukt men jag har nyligen haft en läcka i min värmeanläggning , varav det åkte i köldbärara sprit i avloppet,och jag undrar om detta kan vara orsaken..?
nja...avsaknad av toavatten låter lite långsökt att detta skulle medföra att brunnarna fylldes med saltvatten alt torkade ut...bryggtomten skrev:Om man bor på öar eller halvöar brukar de inte vilja att man har sluten tank. Eftersom när du då tömmer tanken blir det mindre och mindra grundvatten kvar och saltvatteninträgning och torra dricksbrunnar som följd.
Det är väl så att bor man så avskilt att det inte går att kostnadseffektivt tömma en sluten tank så är detta acceptabelt.
Den stora boven när det kommer till grundvattenproblem brukar vara bevattning, speciellt jordbruk.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden